logo F1online.skF1online.sk

Strategický ťahák Niké: Red Bull vymenil krídlo a Mercedes nespomalil

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala21. 11. 2021

Lewis Hamilton bol v sobotu o 0,455 sekundy rýchlejší, čo je v tejto sezóne najväčší rozdiel medzi prvou a druhou priečkou v kvalifikácii. Avšak ak sa na tento rozostup pozrieme pozornejšie, zistíme, že je prakticky totožný s tým, čo sme videli pred týždňom na Interlagose. Interlagos je totižto o kilometer kratší. Rýchlosť teda strieborným šípom rozhodne nechýba. A majú jasne nakročené za víťazstvom.

“Ten deficit je trochu alarmujúci,” uznal Helmut Marko pre nemeckú Sky. “V prvom sektore sme spočiatku strácali, ale sme to dohnali. V druhom sektore sme sa už prepadli. Raz sme boli na tom lepšie, inokedy horšie, no naše auto nikdy nebolo z pohľadu jedného kola také rýchle.”

A zrejme za to môžu aj početné vyhrážky, že sa bude protestovať. Predstavitelia Red Bullu avizovali už v piatok, že ak uvidia na monoposte Mercedesu flexibilné zadné krídlo, podajú protest. Nakoniec sa tak nestalo, podľa Christiana Hornera zaúčinkovali nové záťažové testy, hoci tie majú nateraz len informatívny charakter a nie je možné podľa nich nikoho diskvalifikovať — na to tímy najskôr potrebujú dostať technickú direktívu.

Mercedes sa teda nemusí ničoho obávať, no starosti si začal robiť Red Bull kvôli problémom s klapkou DRS, ktorá na rovinkách začala kmitať hore-dolu. V padoku sa šepkalo, že by Mercedes mohol proti tomu protestovať. Aj keď to rýchlosti Red Bullu na rovinkách škodí, mohlo by ísť o porušenie pravidla 3.6.8 technických pravidiel, ktoré pojednáva o systéme DRS. Paradoxne teda krídlo menil Red Bull. Nasadil väčšie zadné krídlo, ktoré s DRS nemá problém.

Zaujímavosťou je, že aj s týmto väčším krídlom boli býci na rovinke rovnako rýchli ako Mercedes, a rovnako zaujímavé je, že strácali v zákrutách. V druhom sektore Verstappen stratil na Hamiltona 0,257 sekundy. “V zákrutách 6 a 7 nás Mercedes ničí,” zhodnotil Christian Horner.

Toto Wolff má tiež svoju teóriu: “Red Bullu sa pravdepodobne nedarí vybalansovať to nové zadné krídlo. A pokiaľ ide o tú maximálku, myslím, že Honda ku koncu sezóny ponúka viac výkonu. Koniec-koncov ich motor vyzerá byť nepriestrelný.”

Red Bull skutočne má problémy v zákrutách. Podľa GPS dát stratil po desatinke v zákrutách 4 a 5, polovicu desatiny v 6, 11 a 15, nuž a 0,2 sekundy medzi sedmičkou a desiatkou. Red Bull dokáže vzdorovať len v poslednej a v prvých dvoch zákrutách.

Mercedes teda od Brazílie nijako nezvoľnil a môžeme povedať, že je na koni. Nuž a aby toho nebolo málo, Lewis Hamilton tentoraz nebude štartovať z desiatej priečky ako pred týždňom, ale z pole position. Red Bull sa už teraz musí báť toho, že po zhasnutí červených svetiel zmizne v diaľke.

Verstappen bude mať azda len jedinú šancu, a síce skúsiť to na 371 metroch, ktoré musia piloti uraziť pred prvou zákrutou. Holanďan to však nebude mať vôbec ľahké a sám by bol azda radšej, ak by štartoval tretí. Pravá strana štartového roštu je totižto poriadne zaprášená. Nepomáha nám ani fakt, že tento víkend jazdí Formula 1 sama bez sprievodných sérií F2, F3 či Porsche Supercup.

Ak sa nestane zázrak a Verstappen sa nedostane pred Hamiltona, bude to mať už len veľmi ťažké, hoci Helmut Marko verí. “Zostávame pozitívne naladení. S plnou nádržou sa nám obyčajne darí oveľa viac, nuž dúfam, že sa postaráme o vzrušujúce preteky. Ale uvidíme, aké Lewis nasadí tempo. Budú to ťažké preteky.”

Je síce pravda, že strieborné šípy nemajú také dobré tempo s plnou nádržou, ale o to viac ich tento víkend bude ochraňovať okruh. Alebo kohokoľvek, kto bude na čele. V dlhých zákrutách totižto pilot riskuje nedotáčavosť, ak bude jazdiť za zadným krídlom iného monopostu.

A začnú sa prehrievať pneumatiky. Ak kvôli nim jazdcovi nevyjde šestnásta zákruta, nepomôže mu už ani 800 metrov dlhá DRS zóna za poslednou zákrutou. Podľa výpočtu inžinierov navyše platí, že aby ste mali 50-percentnú šancu na úspešný predbiehací manéver, musíte byť o aspoň 1,2 sekundy na kolo rýchlejší ako súper. Red Bull takú rýchlosť takmer určite nevyvinie.

V prospech tímu z Milton Keynes nehovoria ani piatkové pretekové simulácie, ktorým kraľoval Mercedes ako na mäkkej, tak stredne tvrdej zmesi. Na softoch bol Hamilton od Verstappena rýchlejší o dve desatiny v stinte, ktorý bol o dve kolá dlhší.

Verstappen s Pérezom neodjazdili žiaden významnejší stint na stredne tvrdej alebo tvrdej zmesi, a tak máme len priemerný čas Valtteriho Bottasa 1:28,123, ktorý je o sekundu lepší ako čas Fernanda Alonsa a zároveň na úrovni Hamiltonovho stintu na softoch.

Podľa Red Bullu možno časť náskoku Mercedesu pripísať aj mierne agresívnejšiemu motorovému režimu, no na základe informácií, ktoré máme, môžeme konštatovať len jediné: Mercedes je obrovským favoritom a Verstappen bude mať čo robiť, aby zabránil dvojitému víťazstvu strieborných šípov.

Stred poľa

Ak si vo výsledkovej listine zakryjeme stĺpec s názvami tímov, mohli by sme nadobudnúť pocit, že Red Bull sa rozhodol vymeniť Sergia Péreza a Pierra Gaslyho. Mexičan totižto vypadol už v Q2, zatiaľ čo Gasly odštartuje z druhého radu.

A hoci by sa určite chcel pripliesť do bojov o pódium a pomôcť Maxovi Verstappenovi tým, že za sebou nechá nejaký Mercedes, nemôžeme to čakať. Piatkové pretekové simulácie AlphaTauri boli dosť veľkým sklamaním.

Gasly zajazdil na mäkkej zmesi trojkolový stint a aj tak v ňom dosiahol v priemere o dve desatiny pomalší čas ako Esteban Ocon, ktorý urazil štvornásobnú vzdialenosť. Predpovede teda hovoria, že Francúz sa skôr bude brániť pred Fernandom Alonsom ako útočiť na pódium.

AlphaTauri neohúrila ani na tvrdých pneumatikách. Hoci Gasly odjazdil stint na hardoch na konci tréningu a tým pádom mal v aute menej paliva, nedokázal dorovnať časy Carlosa Sainza.

Boje o štvrtú-piatu priečku budú napínavé. Na Gaslyho sa totižto nebude tlačiť len Alpine a Ferrari, ale aj Aston Martin, ktorý mal na softoch dokonca ešte lepšie pretekové simulácie ako Fernando Alonso, hoci Španiel by mal mať výhodu na stredne tvrdej zmesi.

Prehľad pretekových simulácií tak, ako ich zozbieral AMuS:

Pilot Priemerný čas Pneumatiky Dĺžka stintu
Hamilton 1:28,181 soft 8
Verstappen 1:28,379 soft 6
Vettel 1:28,676 soft 5
Perez 1:28,862 soft 6
Ocon 1:28,917 soft 12
Gasly 1:29,112 soft 3
Norris 1:29,448 soft 7
Leclerc 1:29,608 soft 6
Ricciardo 1:29,801 soft 9
Stroll 1:29,956 soft 8
Schumacher 1:30,198 soft 8
Cunoda 1:30,968 soft 7+6
Bottas 1:28,123 medium 10
Alonso 1:29,135 medium 14
Stroll 1:29,163 medium 4
Vettel 1:29,277 medium 6
Russell 1:29,746 medium 13
Giovinazzi 1:29,771 medium 6
Ocon 1:28,773 hard 3
Sainz 1:29,238 hard 11
Gasly 1:29,613 hard 10
Räikkönen 1:30,173 hard 8
Latifi 1:30,277 hard 13

Štartový rošt a stratégie

Za predpokladu, že Verstappen, Bottas a Sainz nedostanú penalizáciu za nespomalenie pod žltou vlajkou, do pretekov odštartujeme presne podľa výsledkov z kvalifikácie.

Na štarte budú mať nezanedbateľnú výhodu piloti štartujúci z nepárnych priečok. Oni totižto budú štartovať z ľavého radu, kadiaľ monoposty prechádzajú bežne, na pravej strane sa však neobjavia takmer nikdy. A keďže v Katare nemáme ani žiadne sprievodné série, bude tu veľmi málo gripu.

Image

V padoku sa špekuluje, či sa dnešné preteky pôjdu na jednu alebo dve zastávky, no Pirelli má v tejto otázke jasno. Vo svojej predpovedi avizuje, že najvýhodnejšie budú dvojzastávkové stratégie.

Tá najlepšia pozostáva z nasadenia dvoch stredne tvrdých a jednej tvrdej sady. Z prvej desiatky si ju budú môcť dovoliť Hamilton, Verstappen, Bottas a Sainz, ktorí už na štarte obujú gumy so žltým označením.

Pre ostatných, ktorí štartujú na softoch, bude ideálnou stratégiou následne dvakrát obuť mediumky. Podľa Pirelli by táto stratégia mohla byť rovnako rýchla ako tá predchádzajúca.

O čosi pomalšia, hoci nie výrazne, je namiesto dvoch mediumiek obuť raz tvrdú zmes.

Image

Prehľad zostávajúcich pneumatikových sád:

Image

Podľa Pirelli sú tentoraz rozdiely medzi pneumatikami konštantné. Medzi mäkkou a stredne tvrdou, a stredne tvrdou a tvrdou je vždy sedem desatín sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Mercedes má v Katare vynikajúce tempo, ktoré ho predurčuje k zisku double. Max Verstappen štartuje z menej výhodnej strany, navyše je v tomto boji sám. Mercedes ho poľahky vyšachuje.

Fernando Alonso síce štartuje za Pierrom Gaslym, ale Alpine mal v piatok veľmi dobré pretekové simulácie, vďaka ktorým by sa mal dostať cez francúzskeho jazdca.

Podobne ako Fernando Alonso môže byť na svoju rýchlosť na mäkkej zmesi hrdý aj Sebastian Vettel, ktorému by nemalo robiť problém udržať sa na bodovaných priečkach. Na jednej strane ho síce budú chcieť predbehnúť súperi spoza prvej desiatky, no na druhej by mimo prvej desiatky mohli vypadnúť niektorí piloti pred ním na čele s Júkim Cunodom.

Pierre Gasly sa v pretekoch mierne prepadne, ale nie hlbšie ako po Carlosa Sainza.

Tomáš Schügerl

Lewis Hamilton dominantne ovládol sobotu a Katar môže byť „kvalifikačnou traťou“, kde je postavenie na štarte kľúčové pre neskorší úspech. Britský šampión nutne potrebuje dosiahnuť ďalšie víťazstvo v majstrovskom boji, a ak zvládne štart, tak ho dnes aj získa.

Možno najlepšiu jazdeckú formu má v závere sezóny Pierre Gasly, ktorý v kvalifikáciách pravidelne poráža nielen McLareny a Ferrari, ale často dokáže preniknúť aj medzi jazdcov najlepších dvoch tímov. Uvidíme, odkiaľ Pierre dnes vyštartuje, a či svojím defektom zo záveru Q3 paradoxne nezíska pozície k dobru. Bez ohľadu na to, či odštartuje štvrtý, tretí alebo nebodaj druhý, by to dnes mohol dotiahnuť do TOP4, čo by pre jeho tím v bitke s Alpine bolo skvelým výsledkom.

Slavo Dzuričko

Lewis Hamilton bude chcieť potvrdiť svoju zdrvujúcu dominanciu aj v nedeľných pretekoch. Po štarte z pole position by však mohol tieto preteky zvládnuť systémom štart-cieľ.

To však nemôže vyhovovať Red Bullu, ktorý, ak nedostane trest pre Maxa Verstappena, odštartuje z druhého miesta. Po dobrom štarte by sa Max mohol ujať vedenia, avšak v pretekovom tempe to na silný Mercedes pravdepodobne stačiť nebude. Red Bull bude kalkulovať s druhým miestom a extra bodom za najrýchlejšie kolo.

Motor Honda rozhodne nie je na zahodenie a aj keď tento víkend zrejme nebude stačiť na predbehnutie Mercedesu, pilotom AlphaTauri by mohol dobre poslúžiť ako nástroj na zisk bodov v prvej desiatke.

Navyše, ak prežijeme prvé zákruty, v katarskej púšti s početnými výbehovými zónami môžeme zažiť plynulé preteky bez výjazdu vozidla safety car.

Matúš Pavlík

Od pilotov Ferrari dnes očakávam dvojité body. Stávka na Charlesa Leclerca je nepochybne riziko, keďže Monačan sa istotne pokúsi o riskantný a agresívny štart, no Scuderia na tejto trati môže opäť potvrdiť povesť najlepšieho zo zvyšku sveta. Pretekové tempo Ferrari by opäť mohlo byť po Mercedese a Red Bulle tretie najrýchlejšie. Stávka na Carlosa Sainza je v tejto tipovačke len o optimalizácii kurzu.

Trochu pochybnosti mám o tom, či svoj sobotný výkon dokáže zopakovať AlphaTauri. Ich auto bude na rovinkách veľmi dobré, no celkové pretekové tempo vzbudzuje otázniky. V tomto smere by McLaren Landa Norrisa mohol mať navrch.

To však neplatí pre Daniela Ricciarda, ktorý nie je v Katare vôbec v dobrej forme. Sebastian Vettel štartuje pomerne dosť ďaleko pred ním a očakávam, že štvornásobný šampión dnes dokáže Austrálčana poraziť.

Od Fernanda Alonsa sa po kvalifikácii nedá očakávať nič iné ako dobré body. Jeho Alpine súperí s AlphaTauri a Fernando má dnes našliapnuté k jednému zo svojich najlepších výkonov a výsledkov v sezóne.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia