logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Bottasove nastavenia Mercedesu ukázali cestu

Valtteri Bottas
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala20. 11. 2021

V druhom tréningu, ktorý je z trojice katarských najdôležitejší, sme na čele videli Valtteriho Bottasa. Obaja ašpiranti na titul sa trápili, no Lewis Hamilton má miernu výhodu. Môže si byť istý, že jeho monopost má na to, aby zrýchlil. Bude stačiť nasledovať Bottasovu stranu garáže.

Úvodný tréning ešte patril Maxovi Verstappenovi, avšak tieto časy nie sú až také podstatné. Na trať pálilo slnko a vyhrialo ju na vyššie teploty, než aké sa čakajú v kvalifikácii a v pretekoch. Akonáhle sa zotmelo, trať začala chladnúť až o pätnásť stupňov.

Ide o rozdiel, ktorý môže hravo zmeniť balans monopostu, nuž a presne s ním mal problémy Lewis Hamilton. Ideálny piatok nezažil ani Max Verstappen, ktorému sa nepozdávala rýchlosť jeho tímu na najmäkších pneumatikách, nuž a určite ani problémy s DRS klapkou, ktorá na rovinkách opäť začala kmitať hore-dolu.

Niečo podobné sme videli aj v Austine, Mexiku a Brazílii, a je zrejmé, že to Red Bullu nijako nepomáha. Namiesto toho, aby vzduch pekne prúdil cez zadné krídlo, horná klapka vytvára turbulencie, odpor, a ak s takto kmitajúcim krídlom bude pilot jazdiť veľmi dlho, riskuje praskliny v zadnom krídle a jeho zlyhanie.

Obe autá preto strávili dobrých pätnásť minút v garáži, a na Pérezovom sa problémy s krídlom objavili opäť. Podľa Christiana Hornera je potrebné vystužiť celý mechanizmus, v piatok to mechanici spravili pomocou drôtu. “Žiaľ, to nám pridáva na hmotnosti.”

Avšak ani bez týchto problémov by Red Bull v piatok nestíhal strieborným šípom, resp. šípu Valtteriho Bottasa. Verstappen bol síce cez deň rýchlejší a vybudoval si štvordesatinový náskok, ale po západe slnka prevzal vedenie Mercedes.

Toto Wolff bol s výkonom fínskeho pretekára spokojný: “Valtteri tu ešte nikdy nebol, nejazdil na simulátore, ale lieta tu fantasticky.” Bottas konštatoval, že jeho auto je už veľmi blízko ideálnych nastavení.

Lewis Hamilton sa sťažoval na nedotáčavosť. Helmut Marko zas uznal: “S nastaveniami sme nezareagovali optimálne na nižšie teploty.” Ak sa pozrieme na porovnanie maximálnych rýchlostí Valtteriho Bottasa, zbadáme, že popoludní spomalil o 6 km/h. Vyzerá to tak, že Mercedes v jeho prípade stavil na väčšie množstvo prítlaku a vyplatilo sa. Hamilton ho bude s najväčšou pravdepodobnosťou nasledovať.

Kým v prvom tréningu Valtteri Bottas zaostával v kľukatých častiach a v trojzákrute 12-13-14 stratil polovicu sekundy na Red Bull, po navýšení prítlaku bol takmer rovnako rýchly ako Verstappen. A stále si udržal slušnú rýchlosť na rovinkách. “Na maximálke majú výhodu 7 km/h,” reportuje Horner.

Technický riaditeľ Adrian Newey poznamenal: “Mercedes je rýchly aj v zákrutách.” A to najmä v pomalých s číslami 1, 2, 6, a 16. “Rozhodujúce bude, kto lepšie trafí nastavenia,” myslí si Horner.

“Dôležité bude to, komu sa v nekonečnej spleti zákrut podarí najlepšie si ušetriť pneumatiky na šestnástu zákrutu,” znie z Mercedesu. Asfalt v Katare je totižto dosť abrazívny. Keď k tomu pridáme množstvo zákrut a málo roviniek, je nám jasné, že gumy budú mať čo robiť.

K pole position má v tejto chvíli bližšie Mercedes. Red Bull sa v noci určite pokúsil spraviť niečo s rýchlosťou na mäkkých pneumatikách, keďže pozícia na štarte bude v nedeľu rozhodujúca, no bude to stačiť?

Stred poľa

V prípade Pierra Gaslyho by sme azda ani nemali hovoriť o strede poľa. V oboch tréningoch obsadil prekvapujúce druhé miesto. V padoku ľudia dokonca začali vtipkovať: “Ak sa Verstappen chce stať majstrom sveta, Red Bull ho bude musieť posadiť do AlphaTauri.” Gasly stratil na Valtteriho Bottasa len 0,209 sekundy a dobrú kvalifikačnú formu potvrdil aj Júki Cunoda siedmym miestom.

Ferrari v piatok síce predviedlo sľubné pretekové simulácie, ale v rýchlosti na jedno kolo stratilo. Charles Leclerc avizoval rušnú noc, počas ktorej sa spolu s inžiniermi bude snažiť nájsť spôsob, ako trochu pridať aj v kvalifikácii.

Zato McLaren predviedol celkom vyrovnaný výkon pri dlhých jazdách aj v rýchlych kolách, minimálne v prípade Landa Norrisa. Daniel Ricciardo skončil až štrnásty.

Mierne prekvapil Aston Martin, ktorý obsadil šieste miesto. Keby Sebastiana Vettela v piatok nezabrzdil pri pokuse o najrýchlejšie kolo Lewis Hamilton, a o pár minút neskôr aj Sergio Pérez, mohlo byť z toho aj lepšie ako deviate miesto.

V sobotu budú rozhodovať drobné rozdiely. V piatok sme mohli vidieť, že piateho Norrisa a štrnásteho Ricciarda delilo len päť desatín sekundy! Máme sa na čo tešiť!

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia