Norris navrhuje v prípade šprintu kvalifikáciu na jedno merané kolo
V budúcej sezóne zrejme uvidíme až šesť kvalifikačných šprintov namiesto tohtoročných troch. Po brazílskom šprinte sa opäť vynorili nápady a diskusie, ako tento formát zatraktívniť nielen pre fanúšikov, ale aj samotných jazdcov.
Motivácia pilotov riskovať v šprinte nebola zvlášť veľká, keďže sú v ňom bodované len prvé tri priečky. Na príklade Pierra Gaslyho z Monzy vidieť, prečo sa to neoplatí. Ak risk nevyjde, tak to jazdcovi výrazne skompromituje preteky.
Lando Norris navrhuje oddeliť šprint od nedeľných pretekov. „Veľmi by sa mi páčilo, ak by sme mali v piatok kvalifikáciu, ktorá by určila poradie na štarte pre nedeľné preteky,“ vyhlásil mladý Brit, ktorý by v prípade šprintu pozmenil sobotňajší program.
„V sobotu ráno by sme potom mohli mať kvalifikáciu len na jedno merané kolo. Takú, akú sme mali kedysi. Podľa výsledkov tejto kvalifikácie zo soboty rána by sme následne štartovali do šprintu,“ vyhlásil Lando Norris, ktorý spomenul kvalifikačný formát z rokov 2003 až 2005. V rokoch 2003 a 2004 rozhodovalo jediné merané kolo, v roku 2005 sa chvíľu spočítavali dve kolá zo soboty popoludnia a nedele rána, tento formát však vydržal len šesť pretekov.
Od roku 2006 jazdíme s výnimkou krátkeho nevydareného experimentu z úvodu ročníka 2016 s obľúbeným formátom v podobe Q1, Q2 a Q3.
Samozrejme, Lando Norris hovorí len o víkendoch, počas ktorých by sme mali na programe šprint, čiže nechce zmenu kvalifikačného formátu ako takého. Jeho myšlienka spočíva v tom, že jednokolová kvalifikácia by mohla zamiešať štartovým poradím v šprinte, ktorého výsledky by nedefinovali štartový rošt na preteky, ale bol by samostatne bodovaný v rámci šampionátu.
„Bolo by to takto vzrušujúcejšie než jazdiť v sobotu druhý tréning, ako sme to mali pri šprintoch doteraz. Sobotu by sme mohli trochu oddeliť. Šprint by teda pre nedeľné preteky nič neznamenal,“ doplnil pilot McLarenu.
Ross Brawn, ktorý patrí k otcom myšlienky šprintu, pracuje na úpravách pre rok 2022. Medzi riadkami však môžeme čítať, že neplánuje takéto významné zmeny. „Niet pochýb, že s tímami vedieme diskusie, ako by mohli byť soboty ešte pútavejšie a vyzývavejšie. Som veľmi optimistický, že nám pomôžu nové autá. Diskusiou je, ako zvýšiť odmenu za sobotu, aby aj motivácia jazdcov pretekať bola vyššia,“ vyhlásil športový šéf F1.
Stíhacia jazdca Lewisa Hamiltona opäť raz otvorila tému obráteného štartového roštu pre šprint. „Musím povedať, že by som bol celkom nadšený z myšlienky obráteného roštu. Pravdepodobne by to však bol príliš veľký krok. Sú tu však veci, o ktorých diskutujeme,“ uzavrel Ross Brawn.