Strategický ťahák Niké: Podľa Wolffa Hamilton môže vyhrať. Kto ho zastaví? | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Podľa Wolffa Hamilton môže vyhrať. Kto ho zastaví?

Lewis Hamilton
zdroj: Mercedes

Komisári svojím rozhodnutím v sobotu rozzúrili draka, ktorý v šprinte zožral každého, kto sa mu postavil do cesty. V Mercedese dúfajú, že v podobnom duchu budú pokračovať aj v nedeľnej grand prix, ba dokonca Toto Wolff si myslí, že Lewis Hamilton prehovorí do boja o víťazstvo. Kto alebo čo ho môže zastaviť?

V miniatúrnej veľkej cene na 24 kôl Hamilton štartoval z poslednej priečky. Mercedes sa totižto po diskvalifikácii rozhodol neodvolať. Ak by tak učinil, Hamilton by zhasínanie červených svetiel sledoval z prvej pozície. Mercedes by však riskoval, že by prišiel o všetky body z brazílskeho víkendu, ak by na Medzinárodnom odvolacom súde FIA prehral. To by bol absolútny koniec jeho majstrovským nádejám.

Ako sa však ukázalo, Hamilton mal takú obrovskú rýchlostnú výhodu nielen v zákrutách, no najmä na rovinkách, že s pomocou DRS nemal vôbec žiadny problém si poradiť so súpermi. Nuž a s pocitom veľkej krivdy a uvedomujúc si, že nemá čo stratiť, v žiadnom momente nezaváhal. V priebehu 24 kôl si poradil s pätnástimi autami. Christian Horner len otváral ústa, keď videl, že pri súboji s Norrisom mal Hamilton na tachometri o 27 km/h viac a rýchlo sa blížil k štvrtému Pérezovi.

Vyťažil aj z toho, že viacerí piloti sa rozhodli nasadiť mäkké pneumatiky, ktoré ku koncu pretekov začali odchádzať. Nuž a mnohí sa bránili len veľmi vlažne. Nemalo zmysel riskovať v šprinte, ktorý od štvrtého miesta ani nie je bodovaný.

Preteky ukončil na piatej priečke, k čomu sa ešte pripočíta penalizácia za nový spaľovací motor. Hamilton sa teda na rošte postaví na desiate miesto. “Odtiaľ môže bojovať o víťazstvo,” pohrozil súperom ruky si mädliaci Toto Wolff.

A konkurenti majú pred striebornými šípmi, v tomto prípade skôr striebornými raketami rešpekt. “Maximálka Mercedesu vyráža dych. Hamilton je o 22 km/h rýchlejší ako my. Okolo ostatných áut preletel, akoby boli zaparkované,” pokrútil hlavou šéf Red Bull Christian Horner.

Mercedesu môže tento víkend vzdorovať len Red Bull, ktorý v sobotu duel s Valtterim Bottasom prehral. Fínsky pretekár sa vďaka odvážnej stratégii nasadiť mäkkú zmes cez Verstappena dostal už po 200 metroch a pozície lídra sa následne odmietol vzdať.

Holanďan spadol ešte aj za Carlosa Sainza, s ktorým si síce poradil, no Bottas si medzitým mohol vydýchnuť. Keď sa konečne nalepil na zadné krídlo Mercedesu, začali sa mu prehrievať pneumatiky. Aby dostal ich teploty pod kontrolu, na pár kôl zvoľnil v nádeji, že ďalší útok mu vyjde. Vtedy však už jeho stredne tvrdá zmes začala strácať výkon. Bottasovi získala pole position mäkká zmes a jeho maximálka. “Na rovinkách bol príliš rýchly. Keď som za ním odjazdil pár kôl, pneumatiky sa prehriali,” reportoval Verstappen.

Čo by sa v nedeľu malo zmeniť? Red Bull si sľubuje pomoc z nebies. V Sao Paule sa má výrazne otepliť a teplota trate by mohla dosiahnuť až dvojnásobné hodnoty v porovnaní so šprintom, predpovede avizujú okolo 50 °C. To bude voda na mlyn pre Red Bull.

Ako už v treťom tréningu hlásil Mark Hughes, pri vyšších teplotách pôsobili monoposty červených býkov veľmi silným dojmom. Mali len smolu, že v šprinte sa nad okruh nahrnulo viac oblakov, kvôli ktorým sa asfalt nestihol rozpáliť. V porovnaní s FP2 mal o 20 °C menej. Všetko teda nasvedčuje tomu, že inžinieri v piatok nastavili monopost na to, aby dobre fungoval vo vyšších teplotách.

V nedeľu sa to zíde, práca s pneumatikami bude kľúčová, a Bottasovi tentoraz nemusí pomôcť ani jeho výhoda na rovinkách. Podľa Pirelli by mal mať Verstappen okrem štartu ďalšie dve príležitosti dostať sa pred súpera cez boxy s pomocou undercutu; dvojzastávkové stratégie majú byť najvýhodnejšie.

Hamiltonovej rýchlosti sa Verstappen v sobotu neobával. Poznamenal, že predbiehať monoposty zo stredu poľa je oveľa ľahšie ako bojovať s Red Bullom. Koniec-koncov stačí sa pozrieť na stratu tretieho Carlosa Sainza. Španiel na vedúcu dvojičku stratil takmer devätnásť sekúnd. Predpovedať Hamiltonovo víťazstvo je preto trochu odvážne. Na pódiu však istotne skončiť môže, najmä po nevýraznom výkone Sergia Péreza.

O Britovom osude zrejme rozhodne aj to, ako rýchlo sa dvojica na čele odtrhne od zvyšku poľa, kým sa Hamilton stihne prebojovať dopredu, s čím bude súvisieť aj Pérezova obranná jazda. Ak by Verstappen za ten čas získal zastávku k dobru, víťazné nádeje Lewisa Hamiltona by sa rozplynuli.

Azda poslednou prekážkou v ceste Lewisa Hamiltona za víťazstvom by mohol byť Valtteri Bottas, no prekonať ju bude zrejme aj najjednoduchšie zo všetkých.

A zabudli sme na jedného žolíka. Red Bull celý víkend hovorí o podozreniach z toho, že zadné krídlo Mercedesu sa nepovolene ohýba. Dočkáme sa ďalšej noci dlhých nožov, ak sa býci rozhodnú protestovať?

Štartový rošt a stratégie

Ako sme už spomenuli, Lewis Hamilton príde o päť priečok a vyštartuje desiaty. Okrem neho si pohorší aj Kimi Räikkönen, ktorý počas parc fermé vymenil zadné krídlo za kus inej špecifikácie. Iceman bude štartovať z pitlane.

Pirelli predpovedá dvojzastávkové preteky. Papierovo najrýchlejšia stratégia pozostáva z dvoch stintov na tvrdej zmesi a jedného na strednej, alebo naopak; dva stinty na mediumkách a jeden stint na hardoch.

O čosi pomalšia, hoci nie výrazne, je stratégia, pri ktorej pilot využije všetky tri dostupné pneumatikové zmesi. Táto taktika môže priniesť svoje ovocie na štarte. V šprinte sme videli, že mäkká zmes po zhasnutí červených svetiel funguje veľmi dobre. Je však otázne, koľko toho vydrží, ak teplota trate presiahne 50 °C.

Jednozastávková stratégia je už jasne pomalšia ako vyššie spomenuté alternatívy.

Poznamenajme ešte, že pilot počas zastávky v boxoch stratí približne 22 sekúnd, v prípade zastávky počas safety caru alebo VSC je to len polovica z tejto hodnoty.

Pravdepodobnosť výjazdu Bernda Mayländera je 50 percent za obdobie od roku 2014 do 2019.

https://pbs.twimg.com/media/FEKDH2fWUAMTKV-?format=jpg&name=large

Čo pilotom zostalo do pretekov? Zaujímavé je, že hoci na štarte majú piloti slobodný výber gúm, Aston Martin si žiadne nové sady nenechal.

https://pbs.twimg.com/media/FEJ-c-AWUAAVVBa?format=jpg&name=large

Aj vďaka relatívne krátkemu okruhu je rozdiel medzi jednotlivými sadami pomerne malý. Medzi stredne tvrdou a mäkkou sú to tri desatiny na kolo, tvrdá zmes je v porovnaní so softami pomalšia o 0,7 sekundy.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Valtteri Bottas štartuje z pole position, Lewis Hamilton z desiateho miesta. Papierovo má teda Fín bližšie k víťazstvu. Do kariet mu zahrá aj fakt, že Hamilton sa bude musieť predrať cez stred poľa, ktorý dnes nebude taký ostýchavý ako v sobotu. A musí prekonať aj oba Red Bully, ak chce zvíťaziť. A tie sa nenechajú ošklbať tak ľahko.

Pierre Gasly nemal v piatok a ani v sobotu zlé tempo a určite sa môže udržať pred Danielom Ricciardom, ktorý bude navyše štartovať o štyri pozície nižšie.

Lando Norris sa v sobotu dostal cez Charlesa Leclerca. Ľutoval len, že predbehol len jedno Ferrari. V pretekoch by sa preto pred aspoň jedným z nich aj mohol udržať.

Pravdepodobnosť výjazdu SC je 50 percent, no to platí v pretekoch, ktoré nasledujú hneď po kvalifikácii. V sobotu sa nám už štartové pole do istej miery utriaslo, čo by dnes malo znížiť počet súbojov, a tým pádom aj pravdepodobnosť väčšej nehody.

Matúš Pavlík

Z nejakého dôvodu si myslím, že nedeľa bude dňom Red Bullu. Očakávam od Maxa Verstappena podobný štart ako v Mexiku a aj keď si myslím, že Lewis Hamilton sa dotiahne rýchlo, stále to nebude dosť rýchlo. Red Bullu by pritom mali pomôcť aj vyššie teploty.

Pre Lewisa Hamiltona to tak bude ďalší víkend o minimalizácii škôd. Získať druhé miesto by preňho nemal byť problém, keďže do cesty sa mu nepostaví Pérez ani Bottas.

V strede poľa očakávam od Ferrari a Charlesa Leclerca odplatu za sobotnú prehru v šprinte. Myslím si, že od Ferrari uvidíme podobný obraz ako v Mexiku a Scuderia potvrdí pozíciu najlepšieho zo „zvyšku sveta“. Pomôcť mu môže aj nie práve najlepšia rýchlosť AlphaTauri. Možno to bolo nižšími teplotami, ale Pierre Gasly sa v šprinte úplne prepadol. Na Leclerca stratil až deväť sekúnd, čo dáva prenasledovateľom šancu. Esteban Ocon i Sebastian Vettel mali v sobotu Gaslyho doslova na lopate.

Tomáš Schügerl

Dnes by to mohol byť jeden z tých dní, keď Lewis Hamilton triumfálne zvráti nepriazeň osudu. Má čerstvú pohonnú jednotku a úžasnú maximálku, v priebehu pár kôl by sa teda mal dostať do hry na čele. Tentoraz by mu snáď mohol pomôcť aj Valtteri Bottas, a po dlhšej dobe by sme mohli vidieť hru Mercedesu dvoch na jedného. A je jasné, že prednosť bude mať v tejto hre Lewis, ktorý je po šprinte doslova hladný po ďalších predbiehacích manévroch a víťazstve.

Možno trochu odvážny tip, no prečo by sme dnes nemohli vidieť druhé double v sezóne? Už len štatistiky je mimoriadne nepravdepodobné, že by jediné double za celý rok získal McLaren. Valtteri Bottas zvládol šprint bezchybne, štartuje z čistejšej strany a do prvej zákruty je tu diametrálne bližšie než v Mexiku. Dnes by mohol pomôcť svojmu tímu a prispieť k nemu druhým miestom. Aj keď by dnes malo byť teplejšie, čo Mercedesu až tak nesvedčí, tak v Bottasov prospech napríklad oproti Verstappenovi hovorí lepšia maximálka na rovinkách.

Carlos Sainz jazdí vynikajúco a na Brazíliu má z roku 2019 krásne spomienky. Pokiaľ si udrží formu z piatka a soboty, môže dnes zdolať Charlesa Leclerca. Obe Ferrari by však mali myslieť najmä na to, aby získali čo najviac bodov v bitke s McLarenom.

Alpine vyzerá v Brazílii dobre a aj v tíme si pochvaľovali štartové pozície, ktoré nie sú na papieri úžasné, no Francúzi boli spokojní, že sú tesne za Gaslym, a obaja pred Cunodom. V pretekoch by si Esteban Ocon mohol udržať postavenie v najlepšej osmičke. Vieme, že vie veľmi dobre šetriť pneumatiky, čo by dnes mohlo byť kľúčové.

Slavo Dzuričko

V Brazílii bude chcieť Max Verstappen oplatiť Valtterimu Bottasovi súboj o prvú priečku zo šprintu, a to rovnakou zbraňou. Po prvej zákrute tak očakávam jeho Red Bull pred fínskou dvojkou Mercedesu.

Lewis Hamilton nám včera ukázal svoje majstrovstvo a po penalizácii, zo štartu z 10. miesta to rozhodne nebude mať jednoduché ani v nedeľných pretekoch. Očakávam jeho zisk druhej priečky, napríklad aj s bonusom v podobe extra bodu za najrýchlejšie kolo.

Hovorí sa tomu minimalizácia strát, tú bude chcieť zrealizovať aj Sergio Pérez, ktorý sa utrápil vo včerajšom šprinte za zadným krídlom Carlosa Sainza. Sainzove pneumatiky však nebudú nesmrteľné a aj vďaka tomu bude len otázka času, kedy sa práve mexický pretekár dostane pred Ferrari. Jeho umiestnenie bude závisieť aj od pozície Valtteriho Bottasa, no obaja pretekári majú na to, aby sa umiestnili v prvej päťke.

Okrem toho, zaujímavý súboj sa nám odohráva aj o tretie miesto v pohári konštruktérov. V tomto prípade má Lando Norris jasnú úlohu, predbehnúť Ferrari Carlosa Sainza a získať tak cenné body pre McLaren.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme

Komentáre