Strategický ťahák Niké: Ešte nie je rozhodnuté | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Ešte nie je rozhodnuté

Mexiko, ilustra?né
zdroj: Pirelli Motorsport

Red Bull v kvalifikácii zakopol. Teraz je však otázne, či len v kvalifikácii, alebo sa úpadok vo forme prejaví aj v nedeľu. Ak si totižto červení býci udržia pretekové tempo z piatka, tak nie sú vôbec bez šance a stále môžu veriť vo víťazstvo, hoci to nebude jednoduché.

Kvalifikačné double získal nečakane Mercedes a vyhodil z okna všetky papierové predpoklady. Red Bully namiesto obrovského náskoku stratili na pole position v priemere štyri desatiny sekundy, čo im vystačilo len na štart z druhého radu.

Helmut Marko po kvalifikácii hovoril o problémoch s mäkkou zmesou Pirelli, ktorú jeho piloti nedokázali dostať do optimálneho pracovného okna. Christian Horner tieto slová potvrdil aj vo svojom interview. Maxovi Verstappenovi sa vraj celý víkend softy nepozdávali, preto ho teší, že v pretekoch obuje len mediumky a hardy.

Bude na nich Red Bull rýchlejší? To je dobrá otázka, na ktorú nemáme priamu odpoveď. V rámci piatkových simulácií sa totižto Red Bull zameral na prácu so stredne tvrdými pneumatikami, zatiaľ čo Mercedes skúšal tie tvrdé.

Najskôr si však pripomeňme vyjadrenie Tota Wolffa z momentov po kvalifikácii, keď porovnával výkon Mercedesu a Red Bullu na mediumkách. Vyjadril spokojnosť nad tým, že v Q2 sa jeho tímu podarilo predbehnúť Red Bull práve na stredne tvrdej zmesi. To je síce pravda, ale nezabudnime dodať, že Hamilton to dokázal až v druhom pokuse, keď bolo na trati viac gumy, a aj to len o deväť tisícin sekundy. Navyše je rozdiel pripraviť pneumatiky na jedno kolo a udržiavať ich v optimálnych teplotách neustále…

Mercedes s tým v pretekoch môže mať problémy. Keďže monopost strieborných šípov generuje menej prítlaku, Bottas s Hamiltonom sa v zákrutách budú viac kĺzať a hrozí, že tým budú i prehrievať pneumatiky. Jediné šťastie majú v tom, že budú štartovať na čele, čo tieto problémy minimalizuje.

A majú veľkú šancu sa na čele aj dlho udržať, a to práve vďaka pomerne veľkej rýchlostnej výhode na rovinkách. Za ňu vďačia práve menšiemu odporu auta, nuž a aj vylepšenej pohonnej jednotke, ktorá podľa Tota Wolffa už tak vysoko nad morom nestráca toľko výkonu ako pred dvoma rokmi.

Red Bull bude mať najväčšiu šancu práve na štarte. Max Verstappen na rozdiel od Hamiltona bude štartovať na čistej strate roštu a hneď pred sebou bude mať Bottasa, ktorý mu ponúkne zákryt. Mercedesy sa budú pokúšať synchronizovať tak, aby zákryt dostal radšej Hamilton, no pri takýchto pokusoch sa môže stať, že do prvej zákruty pôjdu tri autá vedľa seba. Štart bude dôležitý a veľmi zaujímavý.

V nasledujúcej časti pretekov sa Red Bull kvôli nižšej maximálke dostane pred súpera len s problémami. Verstappen s Pérezom jazdili v piatok na mediumkách časy na úrovni 1:21,1, a Valtteri Bottas sa pohyboval na takmer rovnakej hranici na hardoch, avšak až v druhom stinte, a teda mal na palube menej paliva ako súperi. Inžinieri Mercedesu navyše poznamenali, že Red Bull na koncoch roviniek uberal z plynu. “V pretekových simuláciách si ešte nechávali rezervu.”

Avšak ani Mercedes nemal ideálnu simuláciu, aj keď treba poznamenať, že trvala len pár krátkych kôl. Hamilton s Bottasom totižto v prvej zákrute po prebrzdení spravili zo svojich pneumatík kocky. Vrchnú vrstvu z nich museli mechanici zoškrabať, nuž a až na týchto gumách odjazdili svoje stinty.

Z pohľadu čistej pretekovej rýchlosti by mal mať výhodu Red Bull, no ako to zužitkuje? Ak mu nevyjde útok v prvej zákrute, najlepšie bude skúsiť to strategicky. Bude mať však len jednu šancu na undercut, podľa Pirelli je dvojzastávková stratégia až tretia najvýhodnejšia.

Stred poľa

Helmut Marko si v piatok želal, aby na čele stredu poľa bol Pierre Gasly, ba dokonca možno aj pred nejakým Mercedesom. To sa napokon celkom nepodarilo, a zrejme to nevyjde ani v pretekoch. Medzi ním a striebornými šípmi totižto budú dva Red Bully.

AlphaTauri by sa mohla pokúsiť pomôcť svojmu sesterskému tímu tým, že Gasly zostane na trati veľmi dlho a bude odrádzať Mercedesy od zastávky, pretože by spadli až zaňho. Avšak je otázne, či to dokáže. I napriek tomu, že Gasly rozdelil svoj stint na hardoch na dve časti a tým dal vydýchnuť svojim pneumatikám, bol aj tak výrazne pomalší ako Mercedes na zoškrabaných gumách.

Na stredne tvrdej zmesi sa v piatok veľmi darilo Sebastianovi Vettelovi, ktorý vyštartuje z deviateho miesta a určite môže pomýšľať na body. Jeho tím bol veľmi spokojný a Otmar Szafnauer ľutoval len to, že Lance Stroll musí práve tento víkend prijať trest za výmenu motorových komponentov.

Akú nedeľu bude mať Ferrari? Ťažkú. V piatok sa na podobnej úrovni pohybovala aj Alfa Romeo s Kimim Räikkönenom. Iceman bol však rýchlejší ako Leclerc i Sainz. Avšak niečo môže Scuderiu potešiť: Od Landa Norrisa boli rýchlejší Alpine, Aston Martin, Alphatauri, Alfa Romeo a i Ferrari.

Prehľad pretekových simulácií, ako ich zaznamenal AMuS:

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Bottas 1:21,670 7 soft
Hamilton 1:21,742 8 soft
Schumacher 1:23,278 5 soft
Vettel 1:23,336 13 soft
Ocon 1:23,371 9 soft
Giovinazzi 1:23,960 7+13 soft
Mazepin 1:24,258 4 soft
Verstappen 1:21,092 13 medium
Perez 1:21,168 11 medium
Vettel 1:21,905 11 medium
Räikkönen 1:22,094 10 medium
Leclerc 1:22,105 9 medium
Stroll 1:22,273 14 medium
Sainz 1:22,319 10 medium
Cunoda 1:22,411 18 medium
Ocon 1:22,509 18 medium
Norris 1:22,551 7 medium
Latifi 1:23,581 12 medium
Mazepin 1:24,444 9 medium
Bottas 1:21,084 6 hard
Hamilton 1:21,429 5 hard
Gasly 1:21,755 7+9 hard
Alonso 1:22,252 15 hard
Stroll 1:22,929 14 hard
Schumacher 1:24,384 10 hard

Štartový rošt a stratégie

V Mexiku akoby sa nám s trestami vrece roztrhlo. Novú pohonnú jednotku sa rozhodli nasadiť Júki Cunoda, Lando Norris, Esteban Ocon aj Lance Stroll, ktorí sa na chvoste štartového poľa zoradia podľa výsledkov z kvalifikácie. O päť miest príde aj George Russell, ktorý mal v piatok patálie s prevodovkou, ktorú musel nahradiť za nový kus. Preto odštartuje šestnásty.

Na čele máme dvojicu Bottas-Hamilton, za ktorou sa zoradia Red Bully a Pierre Gasly. V prvej zákrute budeme mať poriadne veselo!

Pirelli predpovedá, že tímom sa dvojzastávkové stratégie veľmi neoplatia. Oveľa rýchlejšie je odjazdiť jeden stint na mediumkách a druhý na tvrdej zmesi. Alternatívou by mohol byť štart na hardoch, potiahnuť úvodný stint, dostať sa na čistý vzduch a v závere využiť rýchlostnú výhodu mäkkých gúm. Táto stratégia by mohla vyhovovať najmä pilotom, ktorí odštartujú z chvosta poľa.

Najlepšia dvojzastávková stratégia pozostáva z dvoch stintov na stredne tvrdých gumách a jedného na tvrdej zmesi.

https://pbs.twimg.com/media/FDmo8YxWQAIlULy?format=jpg&name=large

Piloti, ktorí v kvalifikácii postúpili do Q3, odštartujú na mediumkách s výnimkou Júkiho Cunodu, ktorý si obuje softy i napriek tomu, že sa zoradí až na chvost. Ani Lando Norris teda nebude mať výhodu voľného výberu pneumatík, musí nasadiť mediumky z Q2.

Do veľmi výhodnej pozície sa tým pádom dostal z deviateho miesta štartujúci Sebastian Vettel, ktorý si môže robiť takmer, čo chce, hoci nové mediumky už neobuje:

https://pbs.twimg.com/media/FDmbe_rXoAMsfYq?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Valtterimu Bottasovi nikto neveril ani v Turecku, a nakoniec preteky v Istanbule vyhral. V posledných týždňoch sa dostal do dobrej formy, čo potvrdil v sobotu ziskom pole position, ako aj v piatok v pretekových simuláciách. Kurz 5.50 na jeho víťazstvo určite nie je na zahodenie.

V piatok sa veľmi darilo aj Kimimu Räikkönenovi. Iceman bol rýchlejší ako Ferrari, Alpiny aj McLareny a bude štartovať desiaty. Pred sebou má navyše Sebastiana Vettela, ktorý mal síce v piatok dobré tempo, avšak v tejto sezóne sa Aston Martinu len málokedy podarí odjazdiť veľkú cenu bez problémov.

A hoci v prvej zákrute sa v Mexiku môže udiať čokoľvek a aj bariéra v posledných dvoch zákrutách je blízko, o čom sme sa už tento víkend presvedčili, nepredpokladám výjazd safety caru.

Tomáš Schügerl

Ak niekde nechcete štartovať z prvého miesta, je to Mexiko. Sila vzduchového vaku na dlhej rovinke je obrovská, čo Lewis Hamilton využije a na štarte sa ujme vedenia. Pokiaľ Mercedes bude v pretekovom tempe podobne dobrý ako v sobotu v kvalifikácii, získa Lewis Hamilton veľmi cenné víťazstvo v boji o majstra sveta.

Lando Norris štartuje z konca poľa, avšak už od piatka sa koncentroval skôr na pretekové tempo. V sobotu ani jeho rýchlosť na jedno kolo nevyzerala zle a zdá sa, že McLaren našiel v Mexiku správny smer. Lando rád predbieha, a dnes sa môže pokojne z konca poľa predrať až do najlepšej osmičky.

Valtteri Bottas dnes môže pomôcť Lewisovi Hamiltonovi tým, že zdolá Maxa Verstappena. Valtteri je v závere sezóny v dobrej pohode a dnes by mohol pokojne pomôcť tímu tým, že nechá za sebou najväčšieho rivala svojho kolegu v boji o titul.

Slavo Dzuričko

Mexiko, nebude to jednoduché. Najnevďačnejšia pole position v kalendári prischla Valtterimu Bottasovi. Ten je známy nie príliš podareným štartom, no takmer určite, či už dobrovoľne, alebo nedobrovoľne, bude musieť prepustiť svoju pozíciu v prospech Lewisa Hamiltona, ktorý bojuje o titul.

Ako sme však mohli vidieť už v tréningoch, tempo vo vysokej nadmorskej výške má aj Red Bull a ak Verstappen ponúkne rýchly štart, môže byť už v prvej zákrute poradie jazdcov na čele Hamilton-Verstappen. Veľkou otázkou však ostáva stratégia, ale najmä spoľahlivosť jednotlivých komponentov, tá bude kľúčová v boji Verstappena o prvé miesto.

Dobré tempo má aj Ferrari a Sainz by sa mohol prebojovať do prvej päťky. Spoľahlivosť monopostov resp. ich prípadné odstavenie je otázkou aj v prípade výjazdu bezpečnostného vozidla. Mne sa však pozdáva stávka na preteky bez Bernda Mayländera.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme

Komentáre