logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Favoritom Verstappen, Mercedesy vraj vytrápi aj Gasly

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 11. 2021

Red Bull sa v piatok pevne chopil svojej roly favorita. V druhom tréningu bol jasne rýchlejší ako súperi, zatiaľ čo Mercedes len márne hľadal liek na veľkú stratu. V Red Bulle opatrne oslavujú, pripravujú sa na zisk pole position a zároveň veria, že Mercedesom narobí problémy aj AlphaTauri.

Presne podľa predpokladov sa ukazuje, že jazdiť vo výške 2240 metrov nad morom bude vyhovovať Red Bullu. Max Verstappen v piatok zajazdil o viac než štyri desatiny lepší čas ako Valtteri Bottas, zatiaľ čo Lewis Hamilton bol pomalší o ďalšiu desatinku.

Mercedesom sa podarilo za sebou udržať aspoň Sergia Péreza, hoci len tesne. Mexičan totižto stále hľadal ideálne nastavenia auta na jedno kolo. Ak ich nájde, Verstappenovi by sa naozaj mohol vyrovnať, veď v pretekových simuláciách zaostal za kolegom v priemere len o sedem stotín sekundy.

Zato v sobotu môže mať tím z Brackley problém, pokiaľ nenájde čas k dobru. A hľadať ho bude ťažké vzhľadom na to, s čím sa museli piloti v piatok popasovať. Lewis Hamilton skonštatoval, že jeho monopost nedokáže vygenerovať dostatok prítlaku, čo sa najväčšmi podpisuje pod rozdielmi v časoch.

“Jazdíme tu s krídlami z Monaka, no máme tu toľko prítlaku ako v Monze,” poznamenal Christian Horner na margo svojho auta. A keďže monopost Mercedesu dokáže vygenerovať ešte menej prítlaku ako Red Bull RB16B, Hamilton s Bottasom musia kľukatým prostredným a posledným sektorom prechádzať veľmi opatrne.

Mercedes bol na tom o štipku lepšie ako Verstappen len v prvom sektore, kde ešte ťažil z menšieho odporu monopostu. Nedostatok prítlaku sa však prejavil vo zvyšných dvoch sektoroch, v ktorých Hamilton na Verstappena stratil postupne dve a tri desatinky.

Všetko sa to začalo lámať po siedmej zákrute, kde sa práve začínajú mexické esíčka. V zákrutách bol Mercedes príliš pomalý, najmä v deviatke a pätnástke. “Red Bull má lepší balík na veľký prítlak,” poznamenal Toto Wolff, ktorý pri pohľade na sektorové časy doplnil: “Myslím si, že strata 3,5 desatiny vyzerá reálne.”

Strieborným šípom robí problémy fakt, že ich podlaha, difúzor a zadné krídlo nevytvárajú toľko prítlaku ako riešenie súpera. Inžinierom nezostáva iné, len sa pokúsiť v každej zákrute kola dostať aerodynamiku do perfektného okna. To sa im podarilo dosiahnuť tuhým nastavením odpruženia, čo však nie je zadarmo. Piloti Mercedesu nemôžu prechádzať zákrutami tak agresívne ako býci, pretože obrubníky úplne rozhodia tuho nastavené auto.

A v poslednom sektore sa pneumatiky začínajú prehrievať. Inžinieri preto v piatok konštatovali, že ich čaká dlhá noc, ktorú strávia hľadaním lepších nastavení. Zázraky aj tak čakať nemožno, zdôraznil Toto Wolff pomaly sa pripravujúc na to, že jeho tím bude v kvalifikácii zaostávať: “Ak máte na istom okruhu horší balík, tak sa môžete z vašej komfortnej zóny vykloniť len po istú hranicu. To, čo môžeme urobiť, má svoje limity.”

Red Bull preto môže byť spokojný so svojimi kvalifikačnými simuláciami a určite nemôže pomýšľať na nič iné ako kvalifikačné double. Nuž a Helmut Marko vyzerá byť ešte o čosi spokojnejší ako zvyšok tímu. Očakáva totiž, že na Hamiltona s Bottasom by mohol zaútočiť aj Pierre Gasly, hoci časy z druhého tréningu tomu nenasvedčujú.

Francúzsky pretekár zaostal za Bottasom s Hamiltonom o približne šesť desatín sekundy. Dokáže v noci z piatka na sobotu zmazať také veľké manko? Helmut Marko nepochybuje: “Gasly sa nedostal do ideálneho kola, ale dokáže jazdiť rovnaké časy ako Mercedes.”

Z balíka prenasledovateľov skutočne pôsobila AlphaTauri najlepším dojmom, no musíme sa nechať prekvapiť, či až takým dobrým, ako si to predstavuje Marko. Otázkou tiež je, či Gasly nebude skôr bojovať s Ferrari a ďalšími tímami zo stredu poľa.

Ani vo Ferrari a ani v McLarene totižto neboli spokojní s piatkovými jazdami. Ferrari skúšalo rôzne nastavenia, no napokon sa vrátilo k tým, s ktorými začalo. “V sobotu sa pokúsime vydať iným smerom a uvidíme, či sa nám podarí zlepšiť. Niektorí z našich súperov pôsobia veľmi silným dojmom. Nebude to ľahké,” vysvetlil Carlos Sainz narážajúc na AlphaTauri a azda aj Alpine s Aston Martinom. Podľa Otmara Szafnauera mohol byť Vettel aj vyššie, keby svoje kolo zajazdil neskôr spolu s ostatnými, teda už na čistejšej trati.

A nezabudnime na spomínaný McLaren, ktorý v piatok odštartoval s nedotáčavým monopostom. Lepšie sa ho podarilo vyvážiť až popoludní, no gripu bolo stále málo. Norris bol na mäkkej zmesi pomalší ako Alpine, Aston Martin, AlphaTauri aj Alfa Romeo.

https://pbs.twimg.com/media/FDc1cHwXsAIC93u?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FDdk9OHXIAIEqEi?format=jpg&name=medium

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia