logo F1online.sk

Vettel hovorí o “hlúpom” Mazepinovom manévri a vysvetľuje, prečo sa musel krotiť

Sebastian Vettel, Aston Martin zozadu
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2021

Do centra pozornosti sa v prvej časti kvalifikácie opäť raz dostal Nikita Mazepin, ktorý si vzal na paškál celý tím Aston Martinu. Do cesty sa totižto nepriplietol len Lanceovi Strollovi, ale aj Sebastianovi Vettelovi, ktorému to v prvom sektore zabrnkalo na nervy. Postup ho to, našťastie, nestálo a mohol pokračovať v netradičnej misii.

Keď sa v prvom sektore na Okruhu Amerík stretnú dva monoposty, z ktorých len jeden je v rýchlom kole, je to vždy problém. Avšak nie je to problém len pre pilota, ktorý má rozbehnuté merané kolo. V kľukatých esíčkach je skrátka ťažké vyhnúť sa súperovi a nijako ho nespomaliť.

Sebastiana Vettela však rozohnilo aj niečo iné. Mazepin sa — ako je jeho zvykom — v poslednom sektore rozhodol, že sa musí pretlačiť dopredu. Keby zostal zaradený vo vláčiku monopostov, Vettel by ho vôbec nestretol. “Ja neviem, čo tam robil. Krátko predtým ma predbehol, potom to pokašľal a neuhol sa z cesty. Bolo to skrátka trochu hlúpe a zbytočné.”

Keby Vettel vedel, že Mazepin to nasledujúce kolo v skutočnosti nezbabral, azda by volil ešte ostrejší slovník. Mazepin totižto v ostrom kole vôbec nebol. Mal za úlohu len chladiť pneumatiky po tom, čo mu komisári vymazali prvý čas.

Ako vlastne k stretu došlo? Inžinier Mazepinovi v šestnástej zákrute vysvetlil, že všetky monoposty okolo neho začínajú svoje ostré pokusy a jeho čaká ďalšie ochladzovacie kolo, v ktorom mal spraviť jedno: znížiť teploty zadných pneumatík. I napriek týmto dvom informáciám však pred poslednou zákrutou predbehol Sebastiana Vettela. Nuž a keďže na to v nasledujúcom kole vôbec netlačil, Vettel zbytočne ešte väčšmi spomalil, aby si vytvoril odstup. Mazepina nevyhnutne dostihol.

Aký mal Mazepin dôvod na to, aby predbehol Vettela, ktorý sa chystal na ostrý pokus, vie asi len on sám. Komisári poznamenali, že si incident všimli, no trest napokon nikomu neudelili. Možno aj preto, že v konečnom dôsledku to Vettela nestálo postup.

Nemec sa prebojoval do druhej časti kvalifikácie, kde dostal netradičné pokyny. “Našou úlohou bolo byť rýchlejší, no nie príliš rýchly. To sa v kvalifikácii len tak nevidí,” uškrnul sa v rozhovore pre Sky Sports. Vzápätí to aj vysvetlil: “Chceli sme byť pred dvoma autami, ktoré tiež dostali penalizáciu, a to sa nám podarilo.”

Tými dvoma autami Vettel myslel Fernanda Alonsa a Georgea Russella, ktorí podobne ako on vymenili pohonnú jednotku. A keďže všetci musia vyštartovať z chvosta štartového poľa, zoradia sa na ňom podľa výsledkov z kvalifikácie.

Vettel na jednej strane musel skončiť vyššie ako Russell a Alonso, no na druhej sa musel rýchlostne krotiť; postup do Q3 neprichádzal do úvahy. Ak by sa tam nechtiac prebojoval, v pretekoch by musel štartovať na zmesi z Q2 aj napriek tomu, že by sa na rošte postavil až niekam na chvost.

Keď sa vo vysielačke dozvedel, že sa mu to vďaka zisku dvanástej priečky podarilo trafiť dokonale, spokojný zvolal: “Perfektné!” Alonso totiž obsadil až štrnáste miesto, Russell vo svojom kole prekročil bielu čiaru a skončil bez času. Vettela by však s výkonom na úrovni 1:35,730 nepredbehol, ani keby komisári prižmúrili jedno očko.

Vettel teda štartuje osemnásty a za ním Fernando Alonso a George Russell. Nemec sa však nechce pozerať do spätných zrkadiel, ale vyťažiť z práce v piatkových tréningoch. “Máme rýchlosť, vieme, akí budeme rýchli, ale netušíme, akí rýchli budú ostatní. Myslím si, že nás čakajú náročné preteky v horúčave, ktorá bude trýzniť pneumatiky. Uvidíme, ako to dopadne.”