logo F1online.skF1online.sk

Strategický ťahák Niké: Štyri veľmoci, dva fronty a záplava pitstopov

Austin, USA, ilustračné
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala24. 10. 2021

Po tréningoch a kvalifikácii môžeme s čistým svedomím povedať, že Veľká cena USA má potenciál na to, aby nás zabavila množstvom súbojov nielen na trati, ale aj na boxových múrikoch. Piatkové pretekové simulácie predpovedajú bitky na dvoch hlavných frontoch; medzi Red Bullom a Mercedesom, a pomyselná streľba zaznie aj na spoločnom bojisku Ferrari a McLarenu. V oboch prípadoch však nebude hrať úlohu len muničná výbava, ale aj výdrž.

Výmena pohonnej jednotky Valtteriho Bottasa dostala Lewisa Hamiltona do nezávideniahodnej situácie. Tentoraz nebude mať pri sebe nikoho, kto by mu kryl chrbát a pomohol mu strategicky prekabátiť súpera. Túto výhodu bude mať v pretekoch Red Bull.

Max Verstappen odštartuje z pole position. Do prvej zákruty bude síce vstupovať na vonkajšku, no prvý prevodový stupeň bude zaraďovať na výhodnejšej strane roštu. Obaja sa pokúsia využiť výhodu, ktorú im ich pozícia pod červenými svetlami ponúka. A to, čo sa zomelie v prvej zákrute, definuje nasledujúci vývoj pretekov.

Obrovskú výhodu získa pilot na čele, ktorý bude jazdiť na čistom vzduchu a nebude sa šmýkať v tesnom závese za iným monopostom. V piatok sme totižto videli, že prakticky všetci piloti museli v rámci pretekových simulácií jazdiť veľmi opatrne, aby neprehriali svoje pneumatiky.

Úlohu tu zohráva viacero faktorov: Na pomery VC USA netradične teplé počasie, drsný asfalt a výber prostrednej trojice zmesí zo spektra Pirelli, ktoré sú až príliš mäkké. A keďže väčšina tímov sa snažila manažovať teploty pneumatík, v piatok sme nevideli také veľké rozdiely medzi jednotlivými tímami ako obyčajne.

Na stredne tvrdej zmesi bol najrýchlejší Lewis Hamilton, no dve desatiny, ktoré získal na Maxa Verstappena, nevypovedajú celú pravdu. Hamilton totižto svoj stint predelil zastávkou v boxoch, aby mu mechanici upravili sklon klapky predného krídla. Počas tejto zastávky si jeho stredne tvrdé pneumatiky mohli vydýchnuť, mierne vychladli a v nasledujúcich kolách na tom boli o čosi lepšie. Rozostup medzi Hamiltonom a Verstappenom by bol menší, keby Brit musel manažovať teploty gúm v oboch častiach svojho stintu.

Priemerný čas Valtteriho Bottasa má zrejme opačný problém a v skutočnosti by mal byť lepší. Fín totižto na začiatku stintu prepálil tempo, za čo sa mu na jeho konci pneumatiky nepoďakovali. V záverečných troch kolách strácal približne dve sekundy.

Zato jedenásťkolová simulácia Maxa Verstappena bola najreprezentatívnejšia zo všetkých. A zhodou okolností sa priemerný Holanďanov čas ustálil medzi hodnotami Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa. Bude to tesné, presne v tej istej zóne sa v piatok pohyboval aj Sergio Pérez.

Aj preto viac ako inokedy budú rozhodovať pneumatiky, predpovedá Helmut Marko: “Stredne tvrdé a mäkké pneumatiky degradujú šialene rýchlo. Očakávame dve zastávky. Ktokoľvek, kto dokáže pracovať s pneumatikami lepšie, bude v nedeľu vpredu.”

O dvoch pitstopoch hovoril pred kvalifikáciou aj Toto Wolff, no s dodatkom: “A možno aj viac.”

Ferrari vs. McLaren a stred poľa

Ferrari i McLaren v piatok rozdelili svojim pilotom stratégie. Daniel Ricciardo a Carlos Sainz skúšali mäkkú zmes, zatiaľ čo Lando Norris s Charlesom Leclercom dostali za úlohu preveriť stredne tvrdé pneumatiky.

A podobne ako v prípade súboja o čelo to dopadlo veľmi tesne. Na softoch bol síce Daniel Ricciardo o polovicu sekundy rýchlejší, no po vzore Lewisa Hamiltona rozdelil svoj stint na dve časti. Sainz odjazdil celých dvanásť kôl na jeden nádych.

Kvôli veľkej degradácii mäkkých pneumatík však nemôžeme očakávať, že ich z tejto štvorice obuje aj niekto iný ako Carlos Sainz, ktorý na nich musí vyštartovať. Dôležitejší je preto priemerný čas na stredne tvrdej zmesi. Na nej to azda ani nemohlo byť vyrovnanejšie.

Môžeme tiež očakávať, že Ferrari a McLaren nebudú stíhať na čelo pretekov. V piatok totižto na Red Bull s Mercedesom strácali viac ako polovicu sekundy. Na druhej strane ich však zrejme nebude nikto vyrušovať zozadu, samozrejme, s výnimkou Valtteriho Bottasa.

AlphaTauri mala na mäkkej zmesi väčšie problémy ako Ferrari, pričom na nej bude štartovať Júki Cunoda. Pierre Gasly zas hovoril o najhoršom piatku v tejto sezóne. Francúz si poťažkal na pretáčavosť a prehrievanie zadných pneumatík.

Konkurencieschopne pôsobil Aston Martin. Sebastian Vettel stratil menej ako jednu desatinku na McLaren s Ferrari, no toto manko treba tiež zasadiť do kontextu. Nemec najskôr absolvoval dvanásťkolový stint na tvrdých pneumatikách a až potom presedlal na mediumky. Vďaka tomu môžeme rátať s tým, že jeho auto bolo o približne 30 kilogramov ľahšie.

Za zmienku ešte stojí stint Fernanda Alonsa na stredne tvrdých pneumatikách. Španiel však bude štartovať až z devätnástej priečky, jeho cieľom bude teda bodovať. Zaútočiť na Ferrari a McLaren by sa mu mohlo podariť len v prípade skvele načasovaného safety caru.

Prehľad pretekových simulácií podľa Auto Motor und Sport:

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Stroll 1:41,591 5 soft
Ricciardo 1:41,741 8+3 soft
Sainz 1:42,386 12 soft
Gasly 1:42,956 8 soft
Hamilton 1:41,261 6+4 medium
Verstappen 1:41,474 11 medium
Pérez 1:41,533 12 medium
Bottas 1:41,775 12 medium
Alonso 1:42,200 8 medium
Leclerc 1:42,342 11 medium
Norris 1:42,339 9 medium
Vettel 1:42,414 13 medium
Stroll 1:42,489 12 medium
Räikkönen 1:42,615 10 medium
Giovinazzi 1:42,656 10 medium
Russell 1:43,605 15 medium
Latifi 1:43,960 14 medium
Schumacher 1:45,240 11 medium
Vettel 1:41,818 12 hard
Ocon 1:42,605 11 hard
Mazepin 1:44,958 10 hard

Štartový rošt a stratégie

Nové komponenty pohonnej jednotky nasadili štyria piloti, ktorí prekročili povolený limit a dostanú trest. V prípade Valtteriho Bottasa to bolo päť miest, a teda zo štvrtej priečky klesne na deviatu.

Sebastian Vettel, Fernando Alonso a George Russell vymenili komponentov viac a podľa pravidiel musia odštartovať z chvosta štartového poľa. Tam sa zoradia podľa výsledku z kvalifikácie.

Image

Celý padok už od piatku hovorí o tom, že v nedeľu sa pôjde na dve zastávky. Potvrdzuje to aj prehľad najvýhodnejších stratégií podľa Pirelli, ktoré na prvé miesto radí dvojzastávkovú taktiku s použitím len tvrdej a stredne tvrdej zmesi.

O čosi pomalšiu stratégiu budú mať Carlos Sainz a Júki Cunoda za predpokladu, že po úvodnom stinte na softoch prezujú na tvrdé pneumatiky, ktoré obujú aj po druhej zastávke v boxoch. Poznamenajme, že na využitie tejto stratégie majú Španiel s Japoncom dostatok nových tvrdých sád.

Najmä piloti na chvoste sa môžu pokúsiť o jednu zastávku a vďaka nej získať pozíciu na trati, no musia pamätať na to, že táto taktika je už jednoznačne pomalšia ako vyššie spomínané. A piloti ju zrejme nebudú vyhľadávať. V Austine sa dá predbiehať a prejazd boxami je relatívne krátky.

https://pbs.twimg.com/media/FCeR-AaXEAsH0X7?format=jpg&name=large

Z prvej desiatky budú štartovať na softoch len Sainz a Cunoda, ostatní nasadia mediumky z kvalifikácie, pričom piloti štartujúci mimo TOP10 majú slobodný výber. Vďaka nasledujúcej grafike si môžeme pozrieť, na ktoré stratégie môžu pomýšľať:

https://pbs.twimg.com/media/FCeSH6QWUAoe2Zs?format=jpg&name=large

Pirelli po piatkových tréningoch zistilo, že stredne tvrdá zmes stráca 0,7 sekundy na kolo na mäkkú, samozrejme, keď sú nové. Tvrdá guma toho vydrží najviac, no na začiatku stráca až 1,2 sekundy na čerstvé softy.

https://pbs.twimg.com/media/FCZVXUdXsAYQnaG?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Predpovedať problémy na čele je možno trochu odvážne, no v takto napätom šampionáte nemožno vylúčiť, že sa niečo predsa len zomelie. Stačí zaváhanie Sergia Péreza alebo dotyk medzi Maxom Verstappenom a Lewisom Hamiltonom, a Charles Leclerc môže skončiť na pódiu.

AlphaTauri mala v piatok dosť veľké problémy s prehrievaním zadných pneumatík. Zato Fernando Alonso v stinte na mediumkách ukázal, že s jeho tímom by sme v strede poľa mali rátať. Nezabudnime na to, že Esteban Ocon bude štartovať na novučičkých pneumatikách podľa vlastného výberu, čo ho môže v konečnom dôsledku relatívne ľahko dostať pred Pierra Gaslyho.

Podobne ako Pierre Gasly zrejme na pneumatiky doplatí aj Carlos Sainz, hoci z iného dôvodu. Štartuje na mäkkej zmesi! Tá začne odchádzať veľmi rýchlo, čo sa môže skončiť azda len dvoma spôsobmi. McLareny si s ním rýchlo poradia, alebo Španiel zamieri do boxov a zasekne sa za pomalšími monopostami zo stredu poľa.

Lance Stroll bude mať už na štarte výhodu piatich pozícií na Sebastiana Vettela, ktorému sa v poslednom období darí menej ako Kanaďanovi. Ak si odmyslíme Belgicko, kde sa ani nepretekalo, tak body nezískal už poriadne dlho, konkrétne od Francúzska, keďže v Maďarsku dostal trest. Neočakávam, že by sa Vettel z osemnástej priečky vyšvihol až tak vysoko…

Matúš Pavlík

Moja tohtosezónna bilancia v tipovačkách Niké je viac ako tragická. Skúsim to teraz viac „na istotu“. V tikete nájdeme dva tipy s nízkym kurzom, ktoré podporujú tri tipy s kurzom okolo 2. Mick Schumacher a Pierre Gasly by v súbojoch s Nikitom Mazepinom, resp. Estebanom Oconom nemali zaváhať. Nemyslím si tiež, že by im mala hroziť nejaká kolízia alebo technická porucha.

Taktiež si nemyslím, že Bernd Mayländer dnes vyjde na trať. COTA má široké výbehové zóny a stabilné počasie. Riziko safety caru preto podľa mňa nie je také veľké.

Veľmi ma bude zaujímať súboj Ferrari a McLarenu a tiež súboj odvekých rivalov Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa. Scuderia dokázala v sobotu svojho hlavného súpera zdolať. V Soči i Istanbule ukázala progres v pretekovom tempe. Nová pohonná jednotka funguje ako má, čo Ferrari dáva šancu celok z Wokingu napokon zdolať. Dnes to Charles Leclerc i Carlos Sainz potvrdia.

Pokiaľ ide o Vettela, tak ten bude štartovať pred Alonsom a jeho Aston Martin nemal v Austine také zlé tempo, ako by sa mohlo zdať. Mojím favoritom je však Fernando. Ten je v tejto sezóne jedným z najviac konzistentných pretekárov a pravidelne boduje. Očakávam teda, že postúpi skrz pole dopredu, možno aj niekam na hranu najlepšej desiatky.

Tomáš Schügerl

Lewis Hamilton nutne potrebuje v USA vyhrať, a ako vieme, historicky sa mu na tejto trati darí. V rýchlosti na jedno kolo síce tesne zaostal, no v pretekovom tempe by mohol byť jeho Mercedes najmä s postupným ubúdaním paliva v nádrži silnejší, pričom je dosť možné, že sa o víťazovi rozhodne až v závere. Favorizujem však úradujúceho šampióna.

Dnes to budú aj strategické preteky, a v takých býva jedenásta pozícia jedna z tých výhodnejších. Esteban Ocon síce tesne nepostúpil do TOP10, na rozdiel od Júkiho Cunodu hneď pred sebou sa však môže vyhnúť najmäkšej zmesi pneumatík. Ocon môže skúsiť alternatívnu stratégiu, s ktorou by mohol aj bez vypadnutí ostatných poskočiť na body.

Nicholas Latifi neodjazdil na svoje pomery zlú kvalifikáciu, chvíľu atakoval postup do Q2. Mohlo by to byť jedno z tých podujatí, na ktorých mu to „sadne“ a môže zdolať svojho kolegu Georga Russella, ktorý bol v Turecku neviditeľný a dnes štartuje z konca poľa po výmene pohonnej jednotky.

Daniel Ricciardo má v USA možno trochu prekvapujúco mierne navrch nad Landom Norrisom, čo dokázal aj v kvalifikácii. Austrálčan miluje prostredie v Texase, je v dobrej forme a dnes by mohol zdolať mladšieho tímového kolegu.

Slavo Dzuričko

Max Verstappen demonštroval silu svojho monopostu vo včerajšej kvalifikácii a spolu so svojím tímom sa pokúsi zvládnuť Veľkú cenu USA 2021 systémom štart-cieľ.

Plány mu však bude chcieť prekaziť druhý na štarte a aj v rebríčku, Lewis Hamilton, ktorý potrebuje body ako soľ. Ak Maxa nedobehne, bude chcieť minimalizovať straty druhým miestom a prípadne aj pokusom o najrýchlejšie kolo pretekov.

Sergio Pérez ako druhý jazdec Red Bullu bude zrejme na odlišnej stratégii, no očakávam aj jeho prítomnosť, ak nie na pódiu, tak v prvej päťke.

Dôležitým súbojom bude aj umiestnenie dvojice McLarenov. Ak Ricciardo nepokazí štart, svojím tempom by mohol výnimočne poraziť tímového kolegu Norrisa, podobne ako aj v kvalifikácii. Pre McLaren bude dôležité odjazdiť preteky bez kolízie a do cieľa doraziť s oboma monopostmi na bodovaných priečkach.

Odvážnym je tiež tip na vozidlo safety car, ak sa Max a Lewis nezrazia, a prežijeme aj prvé zákruty po štarte, je tu šanca aj na pomerne čisté preteky bez jazdy za bezpečnostným vozidlom.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia