logo F1online.sk

Bude mať motoršport svetovú jednotku? FIA sa chce inšpirovať tenisom

Piloti 2021, monoposty 2021
© Pirelli Press Area
Milan Kubala
Milan Kubala12. 10. 2021

Kto je najlepším pilotom na svete? Nájsť odpoveď na túto otázku je takmer nemožné, no Medzinárodná automobilová federácia sa o to chce pokúsiť. V zákulisí sa chystá zostavenie svetového rebríčka jazdcov na štýl rankingu v tenise či golfe. Vyzerá to tak, že už aj motoršport bude mať svoju svetovú jednotku.

Porovnávať výkony pilotov naprieč jednotlivými sériami je úloha pre najväčších znalcov. S novým rankingovým systémom by fanúšikovia dostali do rúk pomôcku, s ktorou by to bolo o čosi jednoduchšie. Otázkou však je, podľa čoho a ako bude tento rebríček zostavený? Od toho bude priamo závisieť aj jeho relevancia.

FIA už na tom dokonca pracuje. V posledných mesiacoch začala zostavovať kritériá a prideľovať im váhy, pričom v nasledujúcej sezóne by ich chcela vyskúšať. Spustenie celého rankingu je naplánované na rok 2023, no ešte to nie je vytesané do skaly. Celý plán musí oficiálne schváliť Svetová motoristická rada FIA.

Cieľom je umožniť porovnanie pilotov tak, ako je to v eSports. Viac už prezradil v rozhovore pre The Race riaditeľ FIA pre Formulu E a inovatívne športové aktivity Frederic Bertrand. “Ako FIA by sme chceli spustiť systém, v ktorom by boli všetci pretekári zoradení v rámci svetového rankingového rebríčka, ktorý by sme my manažovali, takže na konci roka by sme vždy mali niekoho, kto by bol svetovou jednotkou.”

To by mohlo dokonca viesť k vytvoreniu “masters” podujatia pre najlepších pilotov sveta. To by sa malo uskutočniť po skončení šampionátov. Tu však bude treba vyriešiť ešte niekoľko problémov napríklad pri seriáloch s atypicky nastaveným kalendárom, akým je Formula E. Elektrický šampionát sa začína v januári a končí v auguste.

“Naozaj pracujeme na vytvorení systému, ktorý by sa podobal rankingu ATP alebo v golfe. Na konci roka by sme mohli mať nejaké dodatočné podujatia, na ktoré by sa dostali a bodovali by len najvyššie klasifikovaní jazdci,” poznamenal Bertrand. “Budete sa teda musieť zúčastňovať podujatí, ktoré sú organizované s prepojením na nás. Zakaždým, keď sa takého podujatia zúčastníte, získate nejaké body, ktoré prispejú k vášmu rankingu a vy sa v ňom dostanete vyššie.”

Otázkou je, či by mal rankingový systém zmysel, ak by zahŕňal len šampionáty pod hlavičkou FIA. V tom prípade by sme prišli o seriály v Amerike, Japonsku či ďalších krajinách. Bertrand si uvedomuje, že zásah musí byť čo najširší.

“Bolo by to naprieč disciplínami celého motoršportu. Chceli by sme dať dokopy rely a okruhové podujatia a zabezpečiť, že do tohto systému budú môcť byť integrovaní všetci. To je jedna vec, o ktorej sme diskutovali aj s Tomom Kristensenom ako prezidentom Komisie jazdcov FIA, a síce zatlačiť na to byť vo viacerých disciplínach, mať univerzálnejší prístup k pretekaniu a nie sa koncentrovať len na jednu vec, ale mať flexibilnejších a pružnejších jazdcov,” doplnil.

Súvisiace články