logo F1online.sk

Čo to Vettelovi napadlo, že sa rozhodol nasadiť sliky?

Sebastian Vettel
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala10. 10. 2021

Od návratu VC Turecka do formulového kalendára sme v pretekoch videli jedno jediné odjazdené kolo na slikoch. Postaral sa oň Sebastian Vettel, ktorý si však okamžite uvedomil, aká to bola obrovská chyba. To však už bolo neskoro. Teraz Nemec banuje, kvôli tomuto skratu sa odpísal z boja o body. Vinu však berie na seba.

Videli sme to už pred rokom. Hoci na trati bolo stále menej a menej vody, suchá stopa sa ani za nič nechcela vytvoriť. Piloti tak jazdili na ojazdených intermediálkach, ktoré sa už viac podobali na sliky. Inžinieri sledovali situáciu a jazdcov sa opakovane pýtali, či už sú podmienky dosť dobré na to, aby prezuli na pneumatiky do sucha. Všetci konštatovali, že ešte to nie je ono.

Takmer všetci. Keď ku svojim mechanikom z desiatej priečky zamieril štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel, obul stredne tvrdú zmes. To absolútne nikto nečakal. Prvým prekvapením bolo, že sa nerozhodol pre intermediálky, nuž a druhým fakt, že ak už veľmi chcel ísť na sliky, tak si nevybral najmäkšiu dostupnú zmes, ktorú by bolo aj najľahšie zohriať. Najpravdepodobnejším vysvetlením je, že Aston Martin chcel dôjsť až do cieľa, čo by na softoch bolo ťažké. A Vettel si napokon sám vypýtal gumy so žltým označením.

Avšak ani softy by mu evidentne nepomohli. Vettel musel byť vo výjazdovom kole veľmi opatrný, jeho auto sa totižto neustále šmýkalo. Nemec vo vysielačke pokorne hlásil: “Nefunguje to.” Zamieril do boxov, pričom v nájazde takmer trafil bariéru.

“Nevedel som ich prinútiť pracovať, takže to bolo chybné rozhodnutie,” kajal sa po pretekoch Sebastian Vettel. “Nepodarilo sa mi rozbehnúť tie gumy a potom som nemal žiadnu priľnavosť, takže dnes sme tie preteky prehrali.”

Prečo vlastne Nemec tak riskoval? “Chcel som to skúsiť, pretože na intermediálkach už nezostalo veľa gumy. Pomyslel som si teda, že na slikoch to nebude iné, ba možno o čosi lepšie. Ak sa pozriete na tie intermediálky, uvidíte, že nič na nich nezostalo, vyzerajú ako sliky.”

“Mal som teda nejaký záver, ale nebol to správny záver. Stálo to za pokus, ale ukázalo sa to ako chyba. V skutočnosti to bolo horšie, než som čakal, aj keď to na niektorých miestach bolo stále vlhké alebo mokré,” opisuje podmienky na trati Vettel.

Aj keď boli intermediálky zjazdené v niektorých prípadoch až na kostru, stále ich bolo jednoduchšie zohriať ako nové stredne tvrdé pneumatiky. Na to doplatil Sebastian Vettel. Keď sa vrátil na zmes do prechodných podmienok, bolo už neskoro.

“Celé je to o tom, že sa mi nepodarilo zahryznúť do tých gúm a dopadlo to tak, že som sa stále šmýkal. Bolo jasné, že sa toho gripu nikdy nedočkám,” povzdychol si Vettel. “Som sklamaný, že som sa rozhodol nesprávne, no na druhej strane to bolo lákavé. Ale nesprávne. Prišli sme o šancu získať body, možno jeden alebo dva. Nakoniec nemáme žiaden.”

Po otázke, či Vettel hlboko ľutuje svoje rozhodnutie, s odpoveďou neváhal: “Áno, určite. Teraz je to jasné ako facka. Ale vtedy… Už niekoľko kôl predtým ma to lákalo, keďže na intermediálkach sa to vôbec nezlepšovalo.”

Sebastian Vettel pred rokom skončil v Turecku na pódiu. Odvtedy sa toho na okruhu veľa zmenilo, konkrétne povrch, ktorý je abrazívnejší a ponúka viac gripu. Jedna jeho charakteristika však zostala zachovaná: Keď je asfalt mokrý, schne len pomaly.

Vettelovi sa aj upravený povrch zdal byť “zvláštny”. “Táto trať je zábavná, ale dnes to bolo zvláštne podobne ako vlani na intermediálkach, keď sme tiež zostávali vonku dlho. V jednej chvíli som uvažoval o tom, že už je to pripravené na sliky, tak som zariskoval a nevyšlo to.”

“Vlani som pätnásť kôl pred koncom pomýšľal na to, že chcem skúsiť gumy do sucha, keď bola trať ešte o trochu horšia. Preto som si povedal, že to za pokus stojí. Ale vyviedlo ma to z omylu,” doložil pilot Aston Martinu.