logo F1online.skF1online.sk

Strategický ťahák Niké: Verí tu niekto Valtterimu Bottasovi?

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala10. 10. 2021

Valtteri Bottas v sobotu podal dostatočný výkon na to, aby dnes získal pole position. Lewis Hamilton bude štartovať až jedenásty, Max Verstappen zas s monopostom, ktorý v Turecku nefunguje tak dobre ako inde, a navyše z horšej strany štartového roštu. I napriek tomu sa Valtterimu Bottasovi nedávajú veľké šance na víťazstvo. Je na tom naozaj tak zle? Čo hovorí v Bottasov prospech?

Ani stávková kancelária Niké Valtterimu Bottasovi príliš neverí. Na to, že Max Verstappen štartujúci z druhého miesta vyhrá, je vypísaný kurz 2.25, Valtterimu Bottasovi však bookmakeri veria o čosi menej. Ak si naňho stavíte a dorazí do cieľa na prvej priečke, dostanete až trojnásobok svojho vkladu.

Pritom v doterajšom priebehu víkendu nič nenaznačovalo tomu, že by mal Red Bull rýchlostne prevýšiť Hamiltona s Bottasom. Samozrejme, Lewis Hamilton bude štartovať s hendikepom, keďže dostal penalizáciu za výmenu pohonnej jednotky, no Valtteri Bottas bude mať pred sebou voľnú trať.

Podľa svojich slov by mal Verstappena udržať za sebou, pokiaľ sa nedopustí žiadnych chýb. Nejaká by sa mu mohla pritrafiť už na štarte. Jeden by mohol povedať, že Bottasove štarty nie sú v tomto roku žiadne terno, ostatne, rovnako ako tie Hamiltonove. Avšak v dnešných pretekoch bude mať na rošte relatívne veľkú výhodu.

Všetci piloti štartujúci na párnych pozíciách budú totižto stáť na vnútrajšku cieľovej rovinky, kde sa monoposty počas celého víkendu neobjavia. “Najväčší problém je v tom, že štartujem druhý, teda na vnútrajšku. Je tam málo gripu na suchu aj na vode, ak to porovnáme s vonkajškom. Tam pravdepodobne hneď niečo stratím,” povedal po kvalifikácii Max Verstappen. Bottas by mal teda prechádzať prvou zákrutou na čele, dokonca aj v prípade malého zaváhania.

Ďalšou možnosťou, kde by mohol prísť o pozíciu lídra, je priamo na trati. To však nebude také jednoduché. Red Bully mali v piatok obrovské problémy s nedotáčavosťou, ktoré sa síce v sobotu podarilo do veľkej miery odstrániť, ale len z pohľadu kvalifikácie. Kvôli mokrému tretiemu tréningu nemali šancu si preveriť, že zmeny budú fungovať aj v pretekoch.

A nezabudnime na to, že Verstappen bude musieť jazdiť za Valtterim Bottasom, ak ho bude chcieť predbehnúť na trati, čo znamená ešte väčšiu nedotáčavosť. Holanďan by zrejme musel mať veľkú výkonnostnú výhodu, ktorú v piatok určite nemal.

Pri pohľade na dlhé jazdy vidíme, že Max Verstappen stratil na stredne tvrdej zmesi v priemere päť desatín na Lewisa Hamiltona a dve desatiny na Valtteriho Bottasa. Všetci pritom odjazdili rovnako dlhý stint. Treba poznamenať, že Red Bull využíval šetrný režim pohonnej jednotky. Keď na konci stintu Verstappen “zaradil vyšší stupeň”, okamžite zrýchlil o šesť desatín. V Red Bulle však majú obavy, že ani to nemusí stačiť; Mercedes má tiež niečo v rezerve.

Dobre, tak si predstavme, že sa Maxovi Verstappenovi nepodarí predbehnúť Valtteriho Bottasa na štarte a ani na trati. Máme tu však ešte zastávky v boxoch! Nuž, aj v tomto smere ťahá Verstappen za kratší koniec.

Pirelli po piatku uznalo, že do Istanbulu zrejme priviezlo príliš mäkké pneumatiky. Z pohľadu undercutov to nie je dobrá správa. Softy toho skrátka nevydržia dosť na to, aby sa stint na nich oplatil, a ostatné pneumatikové zmesi treba dlho zohrievať.

A keďže celá prvá desiatka s výnimkou Júkiho Cunodu bude štartovať na stredne tvrdej zmesi, znamená to, že s najväčšou pravdepodobnosťou všetci v druhom stinte obujú tvrdú zmes. Bottasa táto skutočnosť po kvalifikácii potešila.

Znamená to totiž, že undercut nebude taký ľahký; zohriať tvrdé pneumatiky je ešte ťažšie ako stredne tvrdé, a na zohrievanie stredne tvrdých sa v sobotu sťažovalo hneď niekoľko pilotov. “Myslím, že prakticky všetci v prvej desiatke štartujú na mediumkách. Ak pôjdeme na jednu zastávku, vidím to tak, že si ľudia následne vyberú tvrdú zmes a undercut bude o čosi náročnejší,” vysvetlil Valtteri Bottas.

Z diváckeho pohľadu by mohlo pomôcť, ak by gumy začali odchádzať o čosi skôr a preteky by sa zmenili na dvojzastávkové. Pomôcť by mal fakt, že v noci pršalo, a tým pádom voda z trate zmyla aj to málo gumy, čo na ňu naniesli monoposty v kvalifikácii. V padoku sa hovorí o hrozbe drobenia pneumatík.

A v prospech dvojzastávkových stratégií hovorí i fakt, že pri zastávke v boxoch nestratíte tak veľa času ako na iných okruhoch; len okolo 21 sekúnd.

Nezabúdame na niekoho?

Charles Leclerc bude štartovať na tretej priečke a vďaka štartu z lepšej strany by sa mohol už v prvej zákrute ocitnúť pred Maxom Verstappenom. To by bola pre Holanďana katastrofa o to väčšia, že Ferrari z pohľadu pretekovej rýchlosti nemá na Mercedes žiaden nárok. A Verstappen určite nepotrebuje, aby sa v prvých kolách Bottas odtrhol, zatiaľ čo jeho bude brzdiť Leclerc.

A môže sa mu to dariť celkom dlho. Na stredne tvrdých pneumatikách bol Leclerc v priemere len o desatinu pomalší ako Max Verstappen, ktorý v piatok stále bojoval s nedotáčavosťou.

Za túto trojicu sa postaví Pierre Gasly, ktorý v sobotu podal skvelý výkon a prekonal aj Sergia Péreza. Žiaľ, AlphaTauri v piatok neodjazdila žiaden významnejší stint na stredne tvrdej zmesi, a tak si nevieme jeho tempo porovnať s ostatnými. Na hardoch bol však najrýchlejší zo všetkých, hoci tento stint odjazdil až na konci tréningu, a teda s menším množstvom paliva.

Všetko teda nasvedčuje tomu, že o víťazstvo sa pobijú Bottas s Verstappenom, pokiaľ sa nestane niečo šialené. Ako v tomto roku už mnohokrát…

Prehľad piatkových pretekových simulácií podľa AMuSu:

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Alonso 1:28,876 5+4 soft
Ricciardo 1:29,017 5 soft
Mazepin 1:29,041 4 soft
Gasly 1:29,376 6 soft
Russell 1:29,418 3 soft
Latifi 1:29,609 7 soft
Cunoda 1:29,805 9 soft
Hamilton 1:27,732 12 medium
Bottas 1:28,020 12 medium
Verstappen 1:28,223 12 medium
Leclerc 1:28,317 10 medium
Pérez 1:28,538 11 medium
Sainz 1:28,771 23 medium
Stroll 1:28,855 14 medium
Latifi 1:28,932 12 medium
Vettel 1:29,029 16 medium
Räikkönen 1:29,275 15 medium
Giovinazzi 1:29,357 10 medium
Mazepin 1:29,787 7 medium
Gasly 1:28,428 9 hard
Russell 1:28,743 13 hard
Norris 1:28,814 5 hard
Ocon 1:28,893 10 hard
Cunoda 1:28,995 5 hard
Schumacher 1:29,688 8 hard

Štartový rošt a stratégie

Ako už iste viete, Lewis Hamilton príde o desať priečok za výmenu spaľovacieho motora a odštartuje jedenásty. Okrem neho dostal trest aj Carlos Sainz, ktorý vymenil celú pohonnú jednotku, za čo je odsúdený na štart z chvosta štartového poľa, konkrétne z devätnásteho miesta.

Očakávali sme aj ďalšie výmeny motorových komponentov a tie napokon prišli. FIA potvrdila, že z posledného miesta bude štartovať Daniel Ricciardo. McLaren využil situáciu a vymenil mu komponenty pohonnej jednotky.

https://pbs.twimg.com/media/FBVVUjUXoAIokvO?format=jpg&name=medium

Podľa predpovedí Pirelli majú tímy všetky možnosti otvorené. Jednozastávková a dvojzastávková stratégia je podľa nich rovnako rýchla v prípade, ak sa vyhnete nasadeniu mäkkých pneumatík. To sa určite nepodarí Júkimu Cunodovi, ktorý na nich odštartuje.

https://pbs.twimg.com/media/FBUqqoNXsAg_KfI?format=jpg&name=large

Prehľad zvyšných pneumatikových sád naznačuje, že väčšina jazdcov z prvej desiatky skutočne staví vo zvyšných stintoch na tvrdé pneumatiky. Nové mediumky má len málokto.

https://pbs.twimg.com/media/FBUrMMQXMAMhK4v?format=jpg&name=large

Rozdiely medzi jednotlivými zmesami sú relatívne malé, mäkká zmes je len o štyri desatiny na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá. Medzi žltou a bielou je polsekundový rozdiel.

https://pbs.twimg.com/media/FBPPkVrWYAAzi6j?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Veľa vecí dnes hovorí v prospech Valtteriho Bottasa. Od pozície na trati, čistejšej strany štartového roštu, cez stratégie až po fakt, že Mercedes je skrátka pekelne rýchly. Nevyužiť kurz 3.0 by bola veľká škoda.

Charles Leclerc by dnes mohol potrápiť Maxa Verstappena, minimálne v prvom stinte, no aj keby sa mu to nedarilo, skončiť do štvrtého miesta znie veľmi reálne, reálnejšie ako pódium. Lewis Hamilton sa totižto bude chcieť dostať do prvej trojky.

Duel Kimiho Räikkönena a Antonia Giovinazziho môže pri štarte z takých nízkych pozícií dopadnúť akokoľvek, no väčšie šance dávam z lepšieho miesta štartujúcemu Giovinazzimu podobne, ako v súboji Aston Martinov. Sebastianovi Vettelovi v poslednej dobe skrátka nejde karta…

Matúš Pavlík

Tempu Mercedesu a tempu Ferrari sa na základe doterajších výsledkov dá dôverovať. Myslím si preto, že ako Lewis Hamilton, tak Carlos Sainz sa budú poradím posúvať dopredu. Prvý menovaný je dnes realisticky v boji o pódium, druhý sa po dobrom štarte môže veľmi rýchlo posunúť blízko najlepšej desiatky.

Veľmi zaujímavý bude súboj pilotov štartujúcich v prvom rade. Valtteri Bottas v tejto sezóne už neraz pokazil štart a aj dnes bude pod enormným tlakom. Tím od neho požaduje bezpodmienečné víťazstvo.

Už tradične očakávam silnú nedeľu aj od Landa Norrisa. Britský mladík bol v tejto sezóne neuveriteľne rýchly a neuveriteľne konzistentný. AlphaTauri síce včera „cerila zuby“, no podľa mňa bude pretekové tempo Landa a jeho tímu naozaj dobré.

Piloti Alfy Romeo v sobotu opäť zaostali. Už trochu tradične skončil Antonio Giovinazzi pred Kimim Räikkönenom. Aj nedeľa bude podľa mňa tradičná, a preto sa domnievam, že Iceman svojho tímového kolegu v pretekovom tempe opäť prekoná.

Tomáš Schügerl

Pre Valtteriho Bottasa je to dnes možno jedna z posledných príležitostí, ako dosiahnuť ešte jedno víťazstvo v Mercedese (a možno aj v F1?). Valtteri má všetko našliapnuté ideálne – je prvý a na čistejšej strane štartového roštu, Mercedes má v Turecku rýchlostnú výhodu oproti Red Bullu, a Lewis Hamilton je veľmi ďaleko, takže by sa dnes nemuselo oznať ani legendárne „Valtteri, it´s James“ od šéfstratéga Jamesa Vowlesa. Ak Bottas zvládne štart, bude na najlepšej ceste k prvému víťazstvu v sezóne.

Ferrari s novou pohonnou jednotkou vyzerá celkovo veľmi dobre, a trať v Istanbule mu pomerne dobre sedí. Charles Leclerc si v kvalifikácii nechal to najlepšie na koniec, a taktiež štartuje z čistejšej strany štartového roštu. V pretekovom tempe bude Ferrari lepšie než AlphaTauri, a Charles má reálnu šancu bojovať o pódium. Ťažko povedať, či za sebou udrží Lewisa Hamiltona, no minimálne by mať byť najlepším zo zvyšku sveta.

Aj Fernandovi Alonsovi okruh v Istanbule sedí, odjazdil výbornú kvalifikáciu. Fernandovi takéto podmienky, keď nevieme, či to bude na jednu alebo dve zastávky, sedia, a v zložitejších pretekoch sa vie výborne orientovať. Pokojne by to teda dnes mohol vytiahnuť do TOP5.

Podľa Christiana Hornera už v Red Bulle doslova zúfalo potrebujú, aby bol Sergio Pérez vpredu. Checo však skutočne nejazdí v dobrej forme, i keď pre korektnosť je potrebné uviesť, že v kvalifikácii sa sčasti obetoval pre Maxa Verstappena. Pierre Gasly však pôsobí oveľa lepšie a aj dnes by mohol mať oproti Pérezovi v pretekoch navrch.

Ani pred rokom sme na mokrej trati nevideli v Turecku výjazd bezpečnostného vozidla. Široké výjazdové zóny nasvedčujú, že ani teraz by nemusel vyjsť na trať safety car.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia