logo F1online.skF1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull sa pred víkendom prerátal

Max Verstappen, Red Bull zozadu
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 10. 2021

Istanbul Park je na nepoznanie. Kým minulý rok ho piloti jeden za druhým prirovnávali ku klzisku, v piatok sa Valtteri Bottas o ňom dokonca vyjadril ako o jednom z najlepších okruhov z pohľadu priľnavosti. Táto obrovská zmena zaskočila Red Bull, ktorý v piatok nevedel nájsť svoju tradičnú rýchlosť.

Asfalt na tureckom okruhu sa počas uplynulých týždňov dočkal úpravy, vďaka ktorej je o čosi drsnejší. V skutočnosti oveľa drsnejší. Vďaka tomu i o stupeň mäkším pneumatikám sa autá preháňajú po trati o šesť sekúnd rýchlejšie ako vlani. Lewis Hamilton hneď v prvom tréningu prekonal traťový rekord.

Red Bull tak oslnivo nejazdil. Sergio Pérez a Max Verstappen testovali dve verzie zadného krídla. Holanďan dostal krídlo na viac prítlaku, Pérez na menej, no aj tak mali obaja problémy. Kým Mercedes nastavil svoje monoposty oveľa lepšie už pred začiatkom prvého tréningu a správne odhadol, akú priľnavosť ponúkne upravený povrch, v Red Bulle sa prerátali.

Problémom bolo paradoxne enormné navýšenie gripu. Na monopostoch s veľkým sklonom podlahy, akým je aj Red Bull, totižto takáto zmena vyústi v nedotáčavý monopost, pokiaľ s tým inžinieri nerátajú. Podmienky tak viac vyhovovali menej agresívne naklonenému Mercedesu.

Mark Hughes sledoval palubné zábery Maxa Verstappena a poznamenal, že zadná časť jeho auta má skrátka príliš veľa prítlaku a priľnavosti v porovnaní s prednou, a to najmä v pomalých zákrutách. Preto auto “nechce zatáčať”, čo spôsobuje známu nedotáčavosť.

S podobnými problémami sa pasovali aj piloti AlphaTauri. Pierre Gasly musel napríklad v štvrtej a piatej zákrute zatáčať až na doraz. Vo vysielačke raz dokonca vyhlásil, že má “príliš krátke ruky”. Boj s nedotáčavosťou je neúprosný.

Keď sa konečne predná časť auta uprostred zákruty chytí, piloti majú ďalší problém. Na moment sa auto dostane z jedného extrému do druhého, z nedotáčavosti do momentu veľkej pretáčavosti. Natočenie kolies je totižto v tej chvíli príliš agresívne. S týmto sa bude treba vysporiadať. Mokrý tréning Red Bullu nepomôže.

Sergiovi Pérezovi sa v piatok darilo o čosi viac ako obyčajne a v druhom tréningu bol o desatinku rýchlejší od svojho kolegu. Stabilná zadná časť mu dodala viac sebavedomia, zatiaľ čo Verstappena trápila, keďže nedokázal v zákrutách zvŕtať auto tak, ako je zvyknutý.

Otázkou teraz je, čo s tým Red Bull dokáže spraviť? Nasadí menšie zadné krídlo, aby vyrovnal nepomer v prítlaku a priľnavosti na prednej a zadnej náprave? Alebo má v rukáve aj iné triky? To sa dozvieme v dnešnej kvalifikácii.

Red Bullu však pomôžu ďalšie faktory. Jedným z nich je fakt, že červení býci vyskúšali agresívnejšie nastavenie pohonnej jednotky až v úplnom závere tréningu pri dlhých jazdách. Akonáhle to spravili, zrýchlili o šesť desatín sekundy na kolo!

Helmut Marko však od radosti neskákal. “Aj keď to vezmeme do úvahy, tak sme pomalší ako Mercedes. Auto skrátka nezatáča. Namiesto toho strácame kontrolu nad zadnou časťou,” opisuje momenty pretáčavosti uprostred zákruty. “Aj keď motor vytočíme naplno, tak budeme potrebovať ešte niečo nájsť v aute.” Christian Horner súhlasil: “Čaká nás dlhá noc. Tu na trati aj doma v Milton Keynes.”

Nuž a druhou dobrou správou pre Red Bull je trest pre Lewisa Hamiltona, ktorý by mal v najlepšom prípade odštartovať z jedenástej priečky — ak nám nepribudnú ďalšie tresty.

Mercedes však má dobrú rýchlosť, z čoho by mohol tento víkend vyťažiť Valtteri Bottas. Inžinieri strieborných šípov si mädlia ruky, vyzerá to tu totižto podobne ako v Portimau. “Oni majú skutočné problémy len na tratiach, kde nedokážu vybalansovať ich zadné krídlo. Aj klapka na prednom krídle má svoje limity,” reportujú inžinieri Mercedesu.

V piatok bol z dvojice Mercedesov rýchlejší Lewis Hamilton, no to možno pripísať dvom veciam. V prvom rade treba povedať, že mal úplne nový spaľovací motor, pričom Bottas jazdil na staršom tréningovom kuse, nuž a v druhom rade poznamenajme, že sa Bottas viac sťažoval na vyváženie auta.

Za Mercedesmi a Red Bullmi bude v sobotu zrejme číhať Ferrari. Charles Leclerc v piatok prekvapil druhým najrýchlejším časom, ktorý dokonca dosiahol vo svojom druhom ostrom kole na mäkkej zmesi. V poslednom sektore mu však pneumatiky začali odchádzať, v sektore, ktorý by mal Scuderii sedieť. Je plný pomalých zákrut. Z Leclercovho času preto môžeme virtuálne odrátať ešte jednu-dve desatiny.

Na druhej strane Ferrari priznalo, že jazdilo s menším množstvom paliva ako Mercedes, a taktiež s agresívnejším motorovým režimom. Leclerc získal na Hamiltona tri desatiny len jazdou na rovinkách. Časy Carlosa Sainza nie sú také dôležité, keďže Španiel bude štartovať posledný a v piatok sa pripravovať na nedeľu.

McLaren by určite chcel potrápiť svojho rivala v boji o tretiu priečku. Obaja jeho piloti videli priestor na zlepšenie. “Ferrari je jasne rýchlejšie než my,” zhodnotil Lando Norris a Daniel Ricciardo doplnil: “Auto je lepšie, než čo vykazujú časy na kolo. Ja som o svoje najrýchlejšie kolo prišiel. Vieme, čo musíme zmeniť.”

Alpine bol na úrovni McLarenu, zato Aston Martin a AlphaTauri musia nájsť viac času. “Skrátka nám chýba prítlak,” ozývalo sa z tábora tímu Jamesa Bonda. Franz Tost z AlphaTauri zas konštatoval: “Balans ešte nie je celkom dobrý. Stále máme priveľké problémy s nedotáčavosťou.”

https://pbs.twimg.com/media/FBKs06ZWYAQ1gEM?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FBLestbWEAUKE1c?format=jpg&name=medium

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Súvisiace články

Diskusia