logo F1online.sk

Mercedes má s motormi nezvyčajné problémy, Marko pozná príčinu

Valtteri Bottas
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király5. 10. 2021

Max Verstappen v Rusku nasadil štvrtú pohonnú jednotku v aktuálnej sezóne a so súčasným arzenálom podľa všetkého vydrží do konca sezóny. Oproti svojmu konkurentovi Lewisovi Hamiltonovi má v tomto smere výhodu; ten zatiaľ nasadil tri pohonné jednotky a zdá sa, že bude musieť aj štvrtú. Nuž a s tým bude spojený trest.

Auto Motor und Sport píše o tom, že Hamilton by zvyšok sezóny teoreticky zvládol s dvoma pohonnými jednotkami, ktoré má k dispozícii (jednu nasadil v Baku a jednu v Spa), ale nie je to také jednoduché.

Stajňa so sídlami v Brackley a Brixworthe vie, koľko vydrží jedna pohonná jednotka. Na testovacích stanoviskách získala presné dáta a živú skúsenosť má aj s motorom číslo 1, ktorý absolvoval šesť celých víkendov a následne aj niekoľko piatkov, až v Zandvoorte odišiel do večných lovíšť. Zvládol 5 000 kilometrov.

Vzhľadom na všetky dostupné dáta by to Mercedes s motormi vydržal až do konca sezóny, ale už by mierne strácali výkon a navyše by hrozil terminálny problém. A ak by niečo také prišlo v rozhodujúcej fáze šampionátu, už by tím nemal šancu nijako zareagovať a napraviť to.

Problém spôsobuje aj to, čo kompetentní spozorovali na motoroch Valtteriho Bottasa. Ten dostal nové jednotky v Monze i v Soči a motor vykazoval zvláštne dáta. V Brixworthe je vzniknutá situácia aktuálne intenzívne prešetrovaná.

Štvrtú tohtoročnú pohonnú jednotku musel v Soči nasadiť aj Nicholas Latifi z Williamsu a menšie problémy zaznamenali už aj v Aston Martine a v McLarene. Všetky tieto tímy rátajú s nasadením štvrtých motorov. Pre Mercedes je niečo také nezvyčajné, ale všetko má svoje príčiny.

„Predtým to mal Mercedes ľahké,“ skonštatoval Helmut Marko z Red Bullu. „Naplno išli len niekoľko kôl v pretekoch a potom svoje motory šetrili. Teraz to však už neplatí. Vo vyššom režime musia jazdiť častejšie a ostávajú v ňom dlhšie. A prichádzajú problémy.“

Zaujímavý je aj ďalší poznatok Auto Motor und Sportu, podľa ktorého motory Mercedes odjazdenou vzdialenosťou strácajú až veľmi veľké množstvo výkonu. Viac, ako by sa očakávalo a predpokladalo. Aj preto neprichádza do úvahy, aby pretekári s týmto pohonom ostali pri troch pohonných jednotkách na sezónu.

Týka sa to aj spomínaného Lewisa Hamiltona, ale kedy príde k výmene? V Turecku sa tak podľa všetkého nestane, pretože tím chce naďalej pozorovať problémy, ktoré trápili Valtteriho Bottasa. Potom nasleduje VC USA a potom VC Mexika, pričom Mexiko je považované za kráľovstvo Red Bullu. Toto vyzerá teda na vhodný okamih pre výmenu.

„VC Brazílie je posledným okamihom, ktorý prichádza do úvahy. Potom v posledných troch podujatiach by už nikto nechcel naprávať zlé miesto na štarte,“ píše AMuS.

„V Turecku sa tak asi nestane, jedine ak by mal Lewis problém,“ hlásia inžinieri Mercedesu. „Očakávame tam vyrovnaný boj s Red Bullom. Potom to však bude musieť prísť. Snažíme sa nájsť okruh, na ktorom sme buď obzvlášť silní alebo obzvlášť slabí. Alebo keď bude pršať. Mexiko môže byť vďaka nadmorskej výške traťou Red Bullu a Interlagos asi tiež.“

Nuž a keďže sa na týchto miestach dá dobre predbiehať, práve tu by mohlo prísť k výmene a akceptovaniu trestu.

Súvisiace články