Norris stíhal počas jazdy sledovať Russella. Zisťoval, kde to sliky nezvládajú
Ako sa rodila pole position Landa Norrisa? Prvým dôležitým krokom bolo rázne rozhodnutie mladého Brita, ktorý si sám od tímu vypýtal suché pneumatiky. A druhým pomoc dlhoročného kamaráta Georgea Russella, ktorého Norris sledoval na obrazovkách popri trati a aj očami svojho inžiniera.
Lando Norris v Q3 odjazdil výborné kolo na intermediálnych pneumatikách, ktoré mu priebežne garantovalo druhé miesto. Po odjazdení tohto kola mal priestor ešte na jeden pitstop. Mohol nasadiť čerstvé intermediálne pneumatiky, alebo prejsť na suchú zmes.
Prinášame prepis najdôležitejších častí komunikácie Landa Norrisa s jeho inžinierom Willom Josephom:
Will Joseph: Aká je trať?
Lando Norris: Jednoznačne oveľa suchšia. Avšak myslím si, že táto pneumatika je v týchto podmienkach dobrou voľbou (intermediálne pneumatiky, pozn. red.).
J: OK, rozumiem.
N: Je však ťažké to posúdiť. Aký čas odjazdil Alonso?
J: Alonso zajazdil 45… Prepáč, viacero áut nasadzuje suché pneumatiky a sledujeme ich. Sainz je za tebou, pozor na Sainza.
N: Ale no tak, Will!
J: Áno, prepáč.
N: Dajte mi vedieť, čo hovoríte na sliky, pretože by mohli byť solídnou voľbou.
J: OK, práve sa rozhodujeme. Toto kolo ideme do boxov, len uvidíme, na aké pneumatiky pôjdeme.
N: Chcem mäkké. Mäkké!
J: Chceš mäkké pneumatiky.
N: Áno. Je to risk, určite je to risk.
J: Ideme do toho.
Lando Norris šikovne využil to, že jeho kamarát George Russell prezul na suchú zmes ako prvý, a sledoval jeho časy. „Na obrazovkách popri okruhu som si všímal, ako George jazdí. Od tímu som si vyžiadal viac informácií, aby som videl, kde sa zlepšoval, a v ktorých zákrutách a sektoroch bol silný, a kde sa trápil. Tieto informácie mi pomohli. Vedel som, ktoré sektory boli rýchlejšie, a ktoré zase viac mokré a náročnejšie,“ vyhlásil držiteľ pole position.
Opäť sa pozrime na prepis komunikácie Landa Norrisa a Willa Josepha:
N: Sledujte onboard Russella, a dajte mi vedieť, kde to vyzerá zle.
J: OK, budeme ho sledovať. Predpokladáme, že budeme potrebovať zajazdiť čas hneď v prvom ostrom kole. Ak urobíš chybu, stíhame ísť ešte raz. Russell je v meranom kole.
N: Aké je jeho kolo?
J: Zatiaľ je rýchlejší medzi štvrtou a šiestou zákrutou. Nezdá sa, že by to mal ťažké. Russell je v jedenástej zákrute.
J: Russell je v trinástej zákrute.
J: Russell je v pätnástej zákrute.
N: Aké je jeho kolo?
J: Celkovo trochu stratil. Lando, môžeš zvoľniť, zahriať pneumatiky a skúsiť to zas. Máme jednu minútu a 50 sekúnd do konca.
N: Dobre. Koľko stratil? Odpovedz mi.
J: Odjazdil to za 1 minútu 55 sekúnd, ale v treťom sektore to vypustil. Prvý sektor dal za 38,3 sekundy, čiže o 1,3 sekundy pomalšie. Druhý sektor bol o štyri desatiny pomalší. Pôjde o druhé merané kolo, takže priprav naň pneumatiky.
N: OK, stále na to tlačím. Žiadne ďalšie komunikácie.
Aj vďaka poznatkom od Georgea Russella mohol Lando Norris v poslednom kole viac zatlačiť a zariskovať. „V Q3 máte desať najlepších jazdcov v F1, ktorí sa snažia byť čo najrýchlejší. Nemôžete len krúžiť pod limitom a čakať, čo príde. Občas musíte na to zatlačiť a len jednoducho zistiť, či naozaj dokážete prejsť cez zákrutu,“ skonštatoval britský mladík.
„Vo viacerých zákrutách som si myslel, že som na to išiel príliš tvrdo, a že všetko sa pokazí. Najmä v poslednej šikane, a v úplnom závere kola. Stále tam bolo veľmi vlhko, viackrát sa mi pretočili kolesá a auto sa neustále skĺzavalo. Udržal som to však na trati. Som šťastný, že som prijal riziko a rozhodnutia, ktoré ma dostali do tejto pozície,“ uzavrel Lando Norris.