Verstappen už trest za nový motor dostal, príde na rad aj Hamilton? | Magazín F1 - F1online.sk

Verstappen už trest za nový motor dostal, príde na rad aj Hamilton?

Lewis Hamilton v miestnosti inžinierov Mercedesu
zdroj: Mercedes

Šachová partia, v ktorej figúrkami sú motorové komponenty, pokračuje v krajine Garriho Kasparova. Red Bull spravil svoj ťah už v piatok, keď do monopostu Maxa Verstappena vložil novú pohonnú jednotku, čím si podpísal rozsudok; odštartuje z chvosta štartového poľa. Veľká Hamiltonova výhoda? Nuž, je možné, že vo zvyšnej časti sezóny postretne podobný osud aj jeho.

Pohonná jednotka Maxa Verstappena nevykazovala po nehode v Silverstone poškodenie, no po kvalifikácii v Maďarsku inžinieri Hondy na spaľovacom motore odhalili terminálnu prasklinu. Keďže šlo o ešte čerstvý kus, bolo jasné, že Holanďan bude musieť v neskoršej fáze roka prijať trest.

Ten deň nastal dnes a hoci Red Bullu podľa výpočtov Helmuta Marka stačilo vymeniť len spaľovací motor, nakoniec sa rozhodol pre všetko. “Mercedes je tu silný, nuž povedzme, že by sme v kvalifikácii skončili tretí,” hovorí pre motorsport.com. Nasledovalo krátke matematické cvičenie. “Plus tri je šesť,” pokračuje narážajúc na penalizáciu z Monzy, “takže spolu je to šestnásť, keďže by sme dostali za výmenu trest len desiatich miest. Mali sme aj takú možnosť.”

Podľa športových pravidiel platí, že prvé nasadenie daného komponentu nad rámec povoleného počtu kusov sa potrestá stratou desiatich miest, a každé ďalšie nasadenie komponentu toho istého typu sa potrestá stratou piatich miest. Verstappen by preto výmenou spaľovacieho motora prišiel o desať priečok. Ak by sa k tomu pridal akýkoľvek komponent iného typu, bolo by to ďalších desať pozícií. Avšak: “Ak pilot dostane penalizáciu, ktorá presiahne pätnásť miest, bude musieť odštartovať z chvosta štartového poľa,” píše sa ďalej v pravidlách.

Red Bull mal teda jasno. “Medzi šestnástou a dvadsiatou priečkou už nie je taký veľký rozdiel. Preto sme sa rozhodli vziať všetko. Je to o bezpečnosti, v nasledujúcich pretekoch môžeme útočiť. Nemusíme si robiť starosti,” vysvetlil rozhodnutie tímu Marko.

Športový poradca stajne ešte vyhodnotil Verstappenove šance na dobrý výsledok. “Kvalifikácia nás nezaujíma. Koncentrujeme sa na pretekové nastavenia. Všetko bude záležať na tom, ako sa vyvinú preteky, či sa na trati objaví bezpečnostné vozidlo. Na druhej strane nik si nemyslel, že v Zandvoorte sa bude dať predbiehať a Pérez s extra zastávkou sa dostal až na ôsme miesto. Myslím si, že všetko je možné.”

V Mercedese je situácia trochu iná, v prípade Lewisa Hamiltona nie je výmena motora taká naliehavá, hoci v porovnaní s ostatnými bude musieť počítať s tým, že starší agregát bude musieť viac šetriť — nové kusy majú Bottas, Pérez aj Verstappen. Mercedes má preto chrobáka v hlave. Ako povedal Toto Wolff pred niekoľkými dňami, je lepšie prijať trest a v pretekoch získať aspoň nejaké body, ako z veľkej ceny vypadnúť, získať nulu, a na nasledujúcich pretekoch prijať ďalší trest za výmenu motora.

“Momentálne len sledujeme fungovanie pohonnej jednotky z pohľadu problémov so spoľahlivosťou, ktoré sa zatiaľ neobjavili. Ideme od víkendu k víkendu,” vysvetľuje Toto Wolff a uznáva, že taký moment môže prísť.

Načasovať však výmenu motora nebude vôbec jednoduché; netreba sa v ničom unáhliť. “Presne. Môže sa objaviť víkend, keď budete úplne strácať, alebo sa ocitnete uprostred nehody a aj tak odštartujete vzadu. Vziať si teda novú pohonnú jednotku predčasne nie je nič, po čom by sme túžili.”

V porovnaní s Red Bullmi sa Hamilton nebude môcť tešiť na to, že by mu pohonná jednotka poskytla viac výkonu z titulu nasadenia novej špecifikácie. Ťažiť bude len z jej nižšieho opotrebenia. Mercedes totižto všetky komponenty vylepšil už pred sezónou, zatiaľ čo Honda priniesla novú batériu po letnej prestávke a Ferrari vylepšuje elektrickú časť práve teraz.

O tom sme najskôr netušili, pretože FIA tieto informácie nezverejňuje. “Pravda je taká, že my netušíme, čo robia ostatní. Pre nás je dôležité správne načasovať vylepšenia. My sme to spravili na začiatku roka. Sme spokojní s tým, ako sme to spravili. Je to tesný súboj a vidíte, že všetkých trápia nejaké problémy so spoľahlivosťou, alebo prinášajú vylepšenia dosť neskoro.”

Možno vás zaujme

Komentáre