logo F1online.sk

Mazepin: Za rovnakú príležitosť som dlho bojoval

Nikita Mazepin
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 9. 2021

Kauza ťažšieho šasi Nikitu Mazepina sa na Veľkej cene Belgicka definitívne skončila. Ruský pretekár konečne dostal od tímu nové. Sľuboval si od neho veľký krok vpred a po troch pretekoch skutočne hlási „masívne zlepšenie“ svojich kvalifikačných výkonov. Výsledky tomu však príliš nenasvedčujú.

Nikita Mazepin čelí od svojho vstupu do Formuly 1 kritike a posmeškom. Všetko odštartoval on sám, keď na svoje sociálne siete pridal video, na ktorom obchytkáva dievčinu na zadnom sedadle auta. Na tento „prúser“ sa však rýchlo zabudlo, keďže výkony a výsledky ruského pretekára boli zo začiatku sezóny priam katastrofické. Jeho tímový kolega Mick Schumacher ho pravidelne porážal veľkým rozdielom.

Vinník týchto výsledkov sa rýchlo našiel, malo ním byť Nikitove šasi. Podľa slov ruského pretekára bolo to jeho až o štyri kilogramy ťažšie než má Mick Schumacher, čo najmä na vysokorýchlostných tratiach môže znamenať naozaj veľký rozdiel.

Podľa nemeckých médií došlo v tíme Haas k veľkému rozporu. Mazepin si od Günthera Steinera mal pýtať šasi Micka Schumachera, čo boss tímu odmietol. Americká stajňa však napokon za ťažké peniaze (približne 600 tisíc eur) vyrobila nové. To dostal Mazepin v Spa a zlepšenie vraj bolo okamžité.

„Myslím si, že tempo na jedno kolo sa masívne zlepšilo už v prvom voľnom tréningu v Spa,“ prehlásil Mazepin. „Všetci asi vieme, aká zmena prišla vtedy v Belgicku, takže je dobré vedieť, že svojim pocitom môžem dôverovať. Konečne mám tempo a do konca sezóny zostáva stále dosť času.“

„Som si istý, že sa to bude len zlepšovať. Začiatkom roka som stratil sebadôveru, keďže auto nerobilo to, čo malo robiť. Teraz sa ukazuje, že som mal pravdu,“ dodal rodák z Moskvy.

Pri pohľade na čísla to však na žiadne „masívne zlepšenie“ nevyzerá. Mazepin od výmeny šasi nastúpil do troch kvalifikácií a ani raz nebol k Mickovi Schumacherovi dostatočne blízko. V daždivom Belgicku stratil 956 tisícin sekundy, v Holandsku 488 tisícin a na vysokorýchlostnom okruhu v Monze, kde by malo byť zlepšenie najvýraznejšie, stratil 468 tisícin sekundy.

„Je to základná fyzika, čím viac váhy si so sebou nesiete do zákruty, tým viac prítlaku potrebujete, aby ste mali rovnakú rýchlosť. Čím viac váhy máte, tým viac auto kĺže,“ vysvetlil Mazepin.

„Vďaka ľahšiemu monopostu mám lepšiu rýchlosť a rovnakú pozíciu v porovnaní s tímovým kolegom. Môžete si hovoriť čo chcete, ale rozhodne je to krok k lepšiemu. Podľa mňa je to celkom jasné.“

„Za to, aby som mal rovnakú príležitosť, som bojoval dosť dlho. Som šťastný, že ju konečne mám. Ako nováčik vo Formule 1, ktorý bojuje so superhviezdami s množstvom skúseností, sa však stále musím zlepšiť v mnohých oblastiach,“ dodal Mazepin.

Súvisiace články