logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Jedna zastávka a dilema na štarte

Štartové svetlá, virtuálne bezpečnostné vozidlo
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala12. 9. 2021

Nedeľná Veľká cena Talianska pilotom otvára len pomerne úzku škálu strategických možností, hoci v rámci súťažných víkendov so šprintom nemajú na štarte povinnosť nasadiť pneumatiky z druhej časti kvalifikácie. Komu to najviac pomôže a komu to môže uškodiť? Pozrieme sa na to v novom Strategickom ťaháku Niké.

Predpoveď počasia hlási ukážkové počasie, v Monze má byť teplo a sucho. Tímy preto museli v noci nájsť odpoveď na otázku, či na štarte obujú mäkkú alebo stredne tvrdú zmes. Tá mäkká môže veľmi lákať, pretože pilotovi pred prvou zákrutou, ktorá je od pole position vzdialená 620 metrov, poskytne výhodu štyroch metrov oproti mediumkám.

V sobotu to McLarenu pomohlo dostať sa cez Lewisa Hamiltona, ktorý však v prvom rade nedoplatil na výber pneumatík, ale na chybu pri štarte. Pilot Mercedesu prezradil, že netrafil ideálny bod záberu spojky. Pomýlil sa o dva milimetre.

Takýto scenár si v nedeľu nemôže dovoliť. Aspoň cez jeden McLaren by sa mal dostať hneď po zhasnutí červených svetiel, pretože v nasledujúcej časti pretekov ich na trati predbehne len s ťažkosťami. V šprinte sme videli, že Mercedes mal problémy s nedostatkom energie a Hamilton na koncoch roviniek prišiel o extra 160 koní.

Nasadenie mäkkých pneumatík by mu mohlo pomôcť. Treba uznať, že v sobotu vydržali celých osemnásť kôl bez väčších problémov, no zároveň netreba zabudnúť na to, že v monopostoch bola len tretina paliva v porovnaní so štartom dnešnej veľkej ceny.

Avšak, pri štarte na softoch Hamilton do boxov zamieri o čosi skôr. To otvára možnosti pre undercut na aspoň jeden McLaren, pokiaľ ho tím nevypustí do premávky. Druhý stint by tým pádom Hamilton natiahol, ale ako skonštatoval Andreas Seidl, čím je stint dlhší, tým má Mercedes väčšiu výhodu, keďže dokáže s pneumatikami narábať o čosi šetrnejšie.

Ak by sa mu to podarilo, straty pozície sa tak báť nemusí. Inžinieri vypočítali, že v Monze je potrebné mať výhodu 1,2 sekundy na kolo, aby sa vám podaril predbiehací manéver. Efekt DRS je tu totižto veľmi malý a v zákrutách robia turbulencie problémy ešte aj 300 metrov za monopostom vpredu. Hamilton sa o tom presvedčil v sobotu v zákrute Lesmo 1, keď sa dostal príliš blízko sa auto Landa Norrisa a takmer prejazd nezvládol.

Alternatívou je štart na stredne tvrdej zmesi a natiahnutie prvého stintu. Pokiaľ si Mercedes verí, že na čistom vzduchu bude mať lepšie tempo ako McLaren po prípadnej zastávke v boxoch, môže skúsiť túto stratégiu.

https://pbs.twimg.com/media/E_Es0qOXoAQG5nP?format=jpg&name=large

Pirelli predpovedá, že v nedeľu budú dominovať jednozastávkové stratégie. Ako sme už spomenuli, je to kvôli náročnému predbiehaniu a tiež skutočnosti, že výmena pneumatík spolu s prejazdom boxovou uličkou pilota vyjde na približne 25 sekúnd.

Jednozastávkové stratégie s použitím mäkkej a stredne tvrdej zmesi — v akomkoľvek poradí — sú rovnako rýchle. Oveľa pomalšia nie je ani kombinácia medium/hard a soft/hard, hoci nejakú stratu už podľa talianskeho dodávateľa pneumatík badať.

Štart na tvrdej zmesi je veľmi nepravdepodobný, pokúsia sa oň azda len piloti na chvoste, ktorí tam podľa rýchlosti ich monopostov nemajú čo robiť: Valtteri Bottas a Pierre Gasly, ktorý bude štartovať z boxovej uličky.

Keďže pilotom budú v Monze stačiť dve pneumatikové sady, nikto nebude mať vážne problémy s nedostatkom gúm.

https://pbs.twimg.com/media/E_Ew42HXMAE_Laf?format=jpg&name=large

Poznamenajme, že rozdiel medzi mäkkými a stredne tvrdými pneumatikami je v Monze relatívne malý, a síce len 0,4 sekundy. Aj to prispelo k tomu, že sa v sobotu výraznejšie nepredbiehalo. Tvrdá zmes stráca 0,7 sekundy na najmäkšie pneumatiky.

https://pbs.twimg.com/media/E-8jGs2WEA4TJ8K?format=jpg&name=large
Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Pokiaľ sa Max Verstappen po prvej zákrute udrží na čele, tak nebude mať žiaden problém utiecť dvojici McLarenov za sebou. V sobotu im utekal a držal sa Bottasa, hoci jazdil v turbulentnom vzduchu. S voľnou traťou pred ním si zaspomíname na roky 2011 a 2013 a Vettelove víťazné jazdy.

McLaren bude robiť všetko pre to, aby aspoň jeden z jeho pilotov skončil na pódiu. Keďže Valtteri Bottas bude štartovať posledný, nemal by to byť taký problém.

Akonáhle začalo Antoniovi Giovinazzimu horieť pod zadkom, je z neho nový pilot. Šancu bodovať mal už pred týždňom, no vtedy doplatil najmä na defekt. V Monze štartuje ôsmy, tak azda ho nebudú prenasledovať problémy.

Valtteri Bottas bude mať po štarte z posledného miesta čo robiť. Mercedes síce dúfa, že by sa ku koncu mohol pohybovať na hranici pódia, no šance Sergia Péreza na to, aby mu v tom zabránil, nie sú márne.

Slavo Dzuričko

Preteky v Monze nám obvykle zbehnú pomerne rýchlo. Systémom štart-cieľ si bude chcieť svojich 25 bodov uchmatnúť Max Verstappen, po štarte z pole position (keďže Valtteri po výmene motora odštartuje z konca štartového poľa).

Lewis Hamilton bude, ako obvykle, počítať každý bod, no po piatom mieste v šprintových pretekoch a štarte zo štvrtého miesta bude mať čo robiť, aby opäť získal aspoň druhé miesto, plus bod za najrýchlejšie kolo. Na štarte má pred sebou totiž dvojicu oranžových McLarenov s rovnakým motorom Mercedes.

McLareny však v šprintových pretekoch nemali dobré pretekové tempo, Lewis ich tak pravdepodobne predbehne, no na prvú päťku by to mohlo stačiť. Navyše, ak k štartu piloti pristúpia zodpovedne, môžeme čakať rýchle preteky bez zásahu vozidla Safety Car.

Tomáš Schügerl

Pred víkendom by som to určite nevyhlásil, avšak na základe vývoja po šprinte je Max Verstappen favoritom na víťazstvo. Valtteri Bottas ako zatiaľ najrýchlejší muž víkendu je kvôli penalizácii ďaleko, a Lewis Hamilton si nevydareným štartom šprintu skomplikoval aj šance do pretekov. Musí sa totiž dostať cez oba McLareny, čo pri ich výbornej maximálnej rýchlosti a paradoxne motoru Mercedes (Toto Wolff si možno škriabe hlavu) bude veľmi ťažké. Dá sa očakávať, že dnes sa splní prianie Landa Norrisa z Rakúska – oranžoví fanúšikovia z Holandska budú skutočne fandiť nielen Maxovi, ale aj McLarenu.

Daniel Ricciardo zažíva výborný víkend a dnes je v dobrej pozícii na to, aby získal pódium. Nájde sa len málo skutočných fanúšikov, ktorí by to sympatickému Austrálčanovi nepriali, zvlášť po jeho trápení z prvej polovice sezóny. Austrálčan si dokonca trúfa na štarte vyzvať Maxa Verstappena, reálnejšie však budú jeho ambície získať prvé pódium vo farbách McLarenu.

Antonio Giovinazzi mal k dobrému výsledku našliapnuté už v Holandsku, kde však pre defekt musel absolvovať skorú druhú zastávku, a ocitol sa mimo bodov. V Monze bodoval v roku 2019 a dlho bol vysoko aj v chaotických pretekoch pred rokom. Antonio by sa mohol dostať do DRS vláčiku, v ktorom by podobne ako včera mal šancu udržať za sebou aj rýchlejšie monoposty.

Zlý víkend a celkovo zlé obdobie prežíva Sergio Pérez. Na vlastnú chybu doplatil v Holandsku, kde skončil až ôsmy, a rýchlosť nemá ani v Monze. Argument, že v kvalifikácii rozrážal vzduch Maxovi Verstappenovi, neospravedlňuje jeho slabé výsledky. Naopak, Valtteri Bottas vyzerá v Taliansku výborne a je dosť možné, že pri svojej stíhacej jazde preskočí aj Péreza.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!