Strategický ťahák Niké: Len aby Verstappen nezmizol za horami za dolami | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Len aby Verstappen nezmizol za horami za dolami

Max Verstappen
zdroj: Red Bull Content Pool

Max Verstappen síce vyhral kvalifikačné meranie síl, no pred nedeľou nemá nič isté. Sergio Pérez mu totižto v boji s Mercedesmi nebude mať ako pomôcť, zatiaľ čo oni môžu rozohrať strategický šach, v ktorom budú mať na šachovnici o jednu dámu viac. Aby ju však mohli využiť, najskôr sa budú musieť Verstappena vôbec udržať.

Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas. V takom poradí dnes vyštartuje čelo pretekov. Piloti sa tým pádom zoradili podľa kvalifikačnej rýchlosti, no z piatkových analýz vidíme, že sa tieto dva tímy zoradili aj podľa pretekového tempa.

Red Bull ho mal v piatok excelentné, červení býci sa skôr obávali svojho výkonu v kvalifikácii. Hrozilo totiž, že ak Mercedes ukočíruje svoje auto v druhej a tretej zákrute, tak by sa mohol dostať až na pole position. Ako sme však v sobotu videli, tieto dve zákruty robili Hamiltonovi s Bottasom stále problémy.

“Ale v dlhých jazdách sme boli o dve až štyri desatiny na kolo rýchlejší ako ostatní,” doložil Helmut Marko v piatok po tom, čo uznal, že Red Bull ešte nemá ideálne nastavený monopost. “A Pérezovi sa tiež darí v dlhých stintoch.”

V piatok sme videli pretekové simulácie len v podaní Valtteriho Bottasa, keďže monopost Lewisa Hamiltona skončil odparkovaný za bariérami. Valtteri Bottas bol v priemere pomalší o tri desatiny na kolo od Red Bullu, pritom Verstappenov stint na mäkkej zmesi bol dvakrát taký dlhý. Bottas odjazdil dva sedemkolové stinty, Verstappen jeden pätnásťkolový.

Na štarte pretekov sa určite niečo dá vymyslieť, no v Zandvoorte je prvá zákruta veľmi blízko, a preto to bude o čosi náročnejšie. Je teda pravdepodobné, že Holanďan si pozíciu lídra udrží aj v prvom kole.

Ak sa Verstappen následne “utrhne z reťaze” a vďaka svojmu pretekovému tempu utečie Hamiltonovi s Bottasom, bude sa mu žiť oveľa ľahšie. Mercedes bude môcť aj tak rozdeliť svojim pilotom stratégiu a jedného z nich nechať na trati dlhšie ako Verstappena, aby ho následne brzdil.

Avšak, vďaka jeho náskoku z úvodu je pravdepodobné, že výpad druhého jazdca v podobe undercutu hravo odrazí. A pozícia na trati bude kľúčová, keďže Zandvoort neponúka veľa príležitostí na predbiehanie. Predpovede hovoria, že prakticky žiadne. Preto Mercedesu nemusí pomôcť brzdenie Maxa Verstappena, ak sa po zastávkach ocitne v sendviči strieborných šípov, z ktorých ten vpredu ešte bude musieť zamieriť ku svojim mechanikom.

Mercedes sa teda bude musieť postarať o to, aby aspoň jeden z dvojice pilotov dýchal Verstappenovi na chrbát hneď od úvodu, a podaril sa mu pokus o undercut bez ohľadu na to, či sa Verstappen rozhodne okamžite zamieriť do boxov, alebo vyčkávať na trati a naťahovať úvodný stint.

Väčšiu strategickú bitku a viac možností predbehnúť Maxa Verstappena by Mercedesu mohla poskytnúť dvojzastávková stratégia, ktorá je však podľa Pirelli až tretia najrýchlejšia. A možno je toto recept na to, ako Verstappena poraziť.

Mercedes by mohol jednému zo svojich jazdcov naordinovať veľmi skorý pitstop a dve zastávky, vďaka čomu by sa po návšteve u mechanikov mohol dostať cez Verstappena, hoci Holanďan bude mať čerstvejšie pneumatiky. Ak sa však bude dariť zdržovať Verstappena natoľko, že bude druhé auto aj na starých gumách rýchlejšie, Mercedes môže mať všetko vo svojich rukách.

Všetko však môže zamiešať výjazd safety caru, ktorý je v Holandsku veľmi pravdepodobný, veď v doterajšom priebehu víkendu sme videli množstvo žltých a červených vlajok. Zvládnuť 72 kôl na trati, na ktorej nasleduje jedna zákruta za druhou, bude veľmi vyčerpávajúce.

Zo stredu poľa v piatok ukazovalo vynikajúcu rýchlosť Ferrari, no len z pohľadu kvalifikácie. Red Bull už vtedy odhadoval, že Ferrari jazdí s menším množstvom paliva, čo sa v sobotu napokon potvrdilo. A mohli sme si to všimnúť aj na piatkových pretekových simuláciách, ktoré neboli ani zďaleka také dobré.

Leclerc a Sainz vyskúšali mäkkú i stredne tvrdú zmes, no ani jeden z nich nebol oslnivo rýchly. Pohybovali sa zhruba na úrovni Ocona s Alonsom a v tieni Pierra Gaslyho na AlphaTauri a najmä Landa Norrisa.

Norrisovi nevyšla kvalifikácia, ale s premyslenou stratégiou dnes môže pomýšľať na dobrý výsledok — s ohľadom na jeho štartovú pozíciu. V piatok bol totižto oveľa rýchlejší ako Ferrari, Alpine a jazdil podobné časy ako Pérez z Bottasom.

Prehľad piatkových simulácií podľa Auto Motor und Sport:

Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Verstappen 1:15,294 15 soft
Norris 1:15,611 10 soft
Bottas 1:15,630 7+7 soft
Perez 1:15,645 11 soft
Alonso 1:15,770 11 soft
Gasly 1:15,832 10 soft
Ricciardo 1:15,905 5 soft
Sainz 1:15,991 7 soft
Stroll 1:16,037 13 soft
Vettel 1:16,246 11 soft
Räikkönen 1:16,389 9 soft
Russell 1:16,796 14 soft
Schumacher 1:17,643 9 soft
Pilot Priemerný čas Dĺžka stintu Pneumatiky
Bottas 1:14,775 6 medium
Stroll 1:15,558 6 medium
Räikkönen 1:15,626 3 medium
Leclerc 1:15,918 10 medium
Ocon 1:16,007 16 medium
Giovinazzi 1:16,457 11 medium
Cunoda 1:16,571 6 medium
Ricciardo 1:16,246 5 hard
Gasly 1:16,293 4 hard
Latifi 1:17,441 13 hard

Štartový rošt a stratégie

Z najvýhodnejších pozícií odštartujú Max Verstappen, Lewis Hamilton a Valtteri Bottas. Mercedesy sa pokúsia prekabátiť Maxa Verstappena, no ľahko im môže skrížiť plány Pierre Gasly v prípade, že sa mu na štarte podarí odlepiť lepšie ako Bottasovi. Nebolo by to nič nevídané, keďže Fínovi sa štarty v tejto sezóne nedaria.

Zvyšok štartového poľa je zatiaľ zoradený podľa výsledkov z kvalifikácie, no poradie sa ešte bude meniť. Čakáme na potvrdenie penalizácie za výmenu motorových komponentov Sergia Péreza, a tiež na správy z Williamsu. Nicholasovi Latifimu po sobotňajšej nehode hrozí výmena prevodovky, a teda prepad o päť miest.

Piloti Haasu sa v sobotu vyhli penalizácii za blokovanie Sebastiana Vettela.

Prvá desiatka odštartuje na mäkkej zmesi, zvyšok si smie vybrať.

Pirelli predpovedá jednozastávkové stratégie, ktoré budú výhodne aj s ohľadom na očakávané problémy s predbiehaním. Dvojzastávková stratégia je až tretia najrýchlejšia.

Samozrejme, všetko môže zmeniť výjazd bezpečnostného vozidla či červená vlajka.

https://pbs.twimg.com/media/E-gpybsWUAM0UyL?format=jpg&name=large

Prehľad zvyšných pneumatikových sád naznačuje, že piloti na čele si môžu vybrať medzi druhým stintom na stredne tvrdej alebo tvrdej zmesi. Ak dôjde k výjazdu Bernda Mayländera a presedlaní na dvojzastávkové stratégie, stále budú mať k dispozícii ďalšiu sadu zo spomínanej dvojice zmesí.

Image

V piatok Pirelli zistilo, že mäkká zmes je o 0,7 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá. Medzi pneumatikami so žltým a bielym označením je rozdiel ďalších šesť desatín.

https://pbs.twimg.com/media/E-bExGYX0AMELGp?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

Max Verstappen má najvýhodnejšiu pozíciu na štarte a podľa piatku aj jasne najrýchlejší monopost. Mercedes sa ho bude snažiť všakovako predbehnúť, no môže naraziť na vážny problém: Bottasove štarty. To by mohol využiť Pierre Gasly a po sérii skvelých kvalifikačných výkonov si užiť aj šampanské.

Sergio Pérez odštartuje z boxov. Lando Norris v piatok ukázal, že má spomedzi pilotov stredu poľa najrýchlejšie tempo, ba dokonca na Pérezovej úrovni. Nevidím preto dôvod, prečo by nemal skončiť pred Mexičanom.

Antonio Giovinazzi zapol forsáž, keď mu začalo tiecť do topánok. A má to dobre rozbehnuté, v Zandvoorte je štart zo siedmeho miesta veľmi cenný. Body sú na stole, treba ich už len vziať.

Matúš Pavlík

Štart zo siedmeho miesta na trati, kde sa predbieha ťažko, dáva Antoniovi Giovinazzimu dobré šance na najlepší výsledok Alfy Romeo v sezóne. Taliansky pretekár je v Holandsku, zdá sa, v dobrej forme a kvalitný výsledok potrebuje.

Naopak, v najlepšej forme nie je Sergio Pérez, ktorý akoby urobí jeden krok vpred a dva vzad. Lando Norris, ktorý štartuje pred ním sa môže spoľahnúť na skvelú formu svoju i svojho auta. Pretekové porovnanie britského mladíka s Williamsom či Aston Martinom hovorí jasne v jeho prospech. Preto si myslím, že Lando sa ako jeden z mála pilotov dokáže v nedeľu posunúť poradím výrazne vpred.

Veľmi podobne ako dvojica Pérez – Norris je na tom podľa mňa dvojica Alonso-Ricciardo. Videli sme, čo Fernando ukázal v Maďarsku a dobre vieme o jeho rýchlosti i sebadôvere. Aj on bude môcť využiť výhodnejšiu štartovú pozíciu.

Pokiaľ ide o šance Gaslyho a Sainza, tie sú podľa mňa 50 na 50. Pierre však môže ťažiť z výhodnejšej štartovej pozície a ukázal tiež, že mu to v Holandsku sedí. Preto mu dávam väčšie šance.

Tomáš Schügerl

Mercedes to môže na čele zahrať v štýle „dvaja na jedného“ a strategicky vyšachovať Maxa Verstappena. Lewis Hamilton by mohol vyťažiť z tejto strategickej výhody a ak všetko pôjde podľa plánu Tota Wolffa, mohol by úradujúci šampión zdolať svojho veľkého rivala. Nevyhnutnou podmienkou zrejme bude obetovanie Valtteriho Bottasa, čo však nie v priebehu posledných rokov nie je nič prekvapujúce.

Antonio Giovinazzi zažíva svoj hviezdny víkend sezóny. Jazdcom z horšej polovice štartového poľa sa počas sezóny často vyslovene vydaria jeden-dva víkendy, keď všetko hrá v ich prospech. Giovinazzi ukázal v kvalifikácii výbornú rýchlosť a dnes môže pokojne skončiť v prvej osmičke.

Daniel Ricciardo má strategicky mimoriadne nevýhodnú pozíciu. V Q3 bol najpomalší, takže štartuje desiaty a na mäkkej zmesi, v ktorej sa kvalifikoval z Q2. Strategicky bude mať nevýhodu oproti monopostom hneď za sebou, a bude to mať veľmi ťažké oproti autám pred sebou. Fernando Alonso možno v pretekovom tempe nebude taký rýchly ako McLareny, avšak je majstrom defenzívy a dnes by si mohol pokojne udržať postavenie pred Danielom Ricciardom.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme

Komentáre