logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Ferrari na pole position alebo sa pobijú starí známi?

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala4. 9. 2021

Nepretržité oslavy holandských fanúšikov Maxa Verstappena v piatok nakrátko prerušilo Ferrari, ktoré v druhom tréningu obsadilo prvé priečky. Scuderii sa však darilo len z pohľadu jedného kola, nuž a keď sa na dosiahnuté časy a okolnosti pozrieme bližšie, zistíme, že ani v ňom v skutočnosti nežiarila tak, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

Najrýchlejší čas popoludnia zajazdil Charles Leclerc, ktorý holandskú trať prešiel za 1:10,902s. Pred najbližším prenasledovateľom z radov konkurencie Estebanom Oconom mal náskok takmer dvoch desatín. Ukazuje sa, že talianskemu tímu technicky náročný okruh v Zandvoorte, ktorý sa nepýši príliš dlhými rovinkami, celkom sedí.

“Zatiaľ to vyzerá dobre a mám pocit, že sme ešte neukázali všetko,” vyhlásil Charles Leclerc, ktorý tiež vysvetlil, že jeho tím sa musí zlepšiť po stránke dlhých jázd. Taký bude plán na tretí tréning.

Carlos Sainz už brzdil očakávania. “Vyzerá to tak, že ostatní mali väčšiu smolu pri žltých a červených vlajkách ako my,” poznamenal. Nuž a pri pohľade na piatok v podaní Maxa Verstappena môžeme konštatovať, že správne.

V prvom piatkovom tréningu sme kvôli problémom Sebastiana Vettela jazdili len približne 20 minút. Popoludní sme videli ďalšie dve červené vlajky, jednu kvôli Lewisovi Hamiltonovi a druhú po Mazepinovom výlete do štrku, z ktorého sa už nedokázal vyhrabať.

Nuž a práve toto druhé prerušenie vystavilo stopku Verstappenovmu najlepšie rozbehnutému kolu, v ktorom zajazdil fialový prvý sektor a mal našliapnuté na to, aby sa vystrelil až do čela. Okrem toho mal Holanďan zarobené na dobrý čas aj dopoludnia, no kvôli premávke v prvom tréningu neprekonal Lewisa Hamiltona.

Športový poradca Red Bullu Helmut Marko navyše konštatuje: “Ferrari v piatok vždy jazdí s menším množstvom paliva.” Šéf tímu Christian Horner bol už o čosi opatrnejší: “Ferrari tu určite môže byť nebezpečné. Už od Monte Carla vieme, akí silní vedia byť na takomto type okruhu.”

V sobotu môžeme čakať, že Ferrari spomalí relatívne k súperom — po stránke dlhých jázd to nebola veľká sláva. Inžinieri preto budú musieť nájsť lepší kompromis medzi kvalifikačnou a pretekovou rýchlosťou, hoci pravda je taká, že v Zandvoorte bude do veľkej miery rozhodovať kvalifikácia.

O čelo by sa mali opäť popasovať Red Bully a Mercedesy, ktoré v piatok jazdili s veľmi podobnými motorovými nastaveniami. Žiaľ, nemáme k dispozícii čas Lewisa Hamiltona z druhého tréningu, takže vieme len čiastočne porovnávať Maxa Verstappena s Valtterim Bottasom, ktorý obyčajne nestíha svojmu kolegovi.

Mercedes s číslom 77 bol od Maxa Verstappena — ktorý, pripomeňme, svoje najlepšie kolo musel prerušiť — o viac ako desatinu rýchlejší. Bottas je navyše presvedčený, že v treťom sektore ešte môže nájsť dosť času k dobru. V tejto sekcii totižto stále experimentoval s prejazdom a napokon uviedol, že s ďalšími zmenami po stránke balansu by sa mohol ešte zlepšiť.

Strieborné šípy sa trápia aj v druhej a tretej zákrute. “Máme trochu ťažkosti s druhou a treťou zákrutou, vyzerá to tak, že tam strácame čas pri jazdách s malým i väčším množstvom paliva,” prezradil Andrew Shovlin, šéf traťových inžinierov Mercedesu.

Inžinieri pripisujú problémy v prvej sekcii skôr voľbe prejazdu v týchto zákrutách a nie nedotáčavosťou, s ktorou bojovala väčšina ostatných jazdcov. Preto si v Mercedese myslia, že Bottas mohol teoreticky zajazdiť celkovo najlepší prvý sektor. Ak sa toto podarí vyriešiť, Mercedes by dnes mohol získať aj pole position.

V Red Bulle bojovali s nedotáčavosťou v deviatej a jedenástej zákrute. Christian Horner poznamenal, že toto je pre jeho tím najnáročnejšia časť okruhu. Helmut Marko vidí pozitíva inde: “Ale máme dobré dlhé jazdy, v ktorých sme boli o dve až štyri desatiny pred ostatnými.” Toto však na víťazstvo nemusí stačiť; predbiehanie v Zandvoorte nebude jednoduché.

Dôležitosť pole position si v Milton Keynes uvedomujú nielen kvôli tomu. “Len sa pozrite, čo sa deje na tribúnach a v meste,” poznamenal Helmut Marko. “Fanúšikovia čakajú, že Max bude na pole position. Čokoľvek iné bude pre nich sklamanie. Max je pod tlakom.”

Zo stredu poľa sa v piatok najlepšie predstavil francúzsky Alpine, ktorý dokázal obe svoje autá vtesnať do prvej šestky. “Vedeli sme, že takýto typ trate nám vyhovuje a obyčajne sa nám podarí v piatok auto nastaviť správne na to jedno kolo. Trik je v tom nájsť nastavenie na preteky, ktoré nás v kvalifikácii nebude stáť tak veľa,” konštatuje Laurent Rossi, šéf tímu. V prípade Alpinu je už akýmsi pravidlom, že v piatok prekvapia dobrými časmi, no v sobotu spomalia.

McLaren sa v piatok skrýval a pri krátkych jazdách nepredviedol nič svetoborné. Lando Norris to nevidel ružovo. “Nemyslím si, že by sme v aute dokázali nájsť nejaké výrazné zrýchlenie. Prekvapením pre nás bolo, že Alpine je tu extrémne rýchly.”

https://pbs.twimg.com/media/E-WrN0vXMBc2z4s?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/E-XcVqbX0DUi8Ag?format=jpg&name=medium

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!