logo F1online.sk

Nový motorový trik Mercedesu? Red Bull a Ferrari sa dožadujú vysvetlenia

Lewis Hamilton
© Twitter/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík3. 9. 2021

Vývoj motorov sa pomaličky uzatvára, keďže medzi rokmi 2022 a 2025 bude zmrazený. Dodávatelia tak môžu urobiť posledné zmeny a snažiť sa o posledné experimenty, ktoré pomôžu zvýšiť výkon. S týmito motormi potom odjazdíme ďalšie tri roky. S blížiacim sa záverom ročníka 2021 sa nám rozbieha ďalšia kontroverzia, v ktorej hrá hlavnú úlohu motor Mercedesu. Celú problematiku nám vo svojom článku vysvetlil renomovaný novinár Mark Hughes.

Určite ste si už všimli veľkú vypuklinu na bokoch monopostov Mercedesu a Aston Martinu. Podľa Hughesa a ďalších expertov si týmto obhajcovia titulu vytvorili priestor pre umiestnenie nezvyčajne veľkého sacieho potrubia. Motory Mercedesu má aj McLaren a Williams, no ich kapoty sú tvarované celkom inak. Ich profil je stupňovitý a široký na spodnej časti, takže vypuklinu nie je vidieť.

Samotný technický riaditeľ James Allison pri predstavení monopostu W12 prezradil, že motorári v Brixworthe investovali mnoho úsilia pri vývoji nového dizajnu nasávacieho systému a prebudovaní motora okolo tejto inovácie. „Dôsledkom bude omnoho vyšší výkon pohonnej jednotky,“ povedal Allison.

Šušká sa, že Mercedes vyvinul systém, vďaka ktorému dokáže „vytiahnuť“ isté množstvo chladiacej kvapaliny z chladiaceho systému, podchladiť ju (znížiť jej teplotu pod bod mrazu bez toho, aby zmenila skupenstvo z kvapalného na pevné) a premiestniť ju do stien zberača nasávacieho potrubia. Cieľom je výrazne ochladiť vzduch v zberači; chladnejší vzduch má vyššiu hustotu, tým pádom i viac kyslíka, ktorý podporuje spaľovací proces. Špekuluje sa tiež o tom, že Mercedes má mať v zberači samostatnú komoru, v ktorej dochádza k príprave takto vychladeného vzduchu.

Takýto „trik“ však môžete využiť len na krátky okamih, napríklad na výjazde zo zákruty, kedy potrebujete najviac výkonu. Pomerne rýchlo sa totižto podchladená kvapalina v stenách zberača zohreje a efekt sa stratí. Potom sa chladiaca kvapalina vráti na svoje miesto a motor beží ďalej v „normálnom“ režime.

Ochladiť však rýchlo sa pohybujúci vzduch v zberači nie je jednoduché. Inžinieri museli vymyslieť spôsob, ako čo najrýchlejšie odviesť teplo, samozrejme, s pomocou podchladenej kvapaliny v stenách zberača.

Tie by za týmto účelom nemohli byť vyrobené zo štandardných uhlíkových vlákien, pretože ich tepelná vodivosť nie je ani zďaleka dostatočná. Avšak špeciálna teplovodivá keramika by podľa Hughesa fungovala na tento účel vynikajúco, pokiaľ by Mercedes maximalizoval plochu vnútorných stien zberača, v ktorých je podchladená kvapalina. Platí totiž, že čím väčšia je plocha stien zberača, tým rýchlejšie by sa vzduch ochladil.

Tu však do hry vstupujú predpisy FIA, na ktoré majú odkazovať aj Red Bull a Ferrari, ktoré sa do novej kontroverzie už zapojili a žiadajú objasnenie. Podľa technických direktív totiž vzduch v zberači musí mať minimálne o desať stupňov vyššiu teplotu než je priemerná teplota okolia v priebehu jedného kola. Ako píše Hughes, dostať sa na úplný limit požadovaný predpismi nie je ľahká úloha, ale takýto systém vám to môže umožniť.

Jedným spôsobom by bolo v istej časti trate nechať zberačom pretekať o niečo teplejší vzduch, a v kritických momentoch, teda na výjazdoch zo zákrut, rýchlo využiť výhodu super vychladeného vzduchu. Tým by Mercedes vedel zostať v medziach pravidiel, ktoré nehovoria o okamžitých, ale len priemerných teplotách.

Podľa ďalšej teórie by systém skrátka mohol chladiť vzduch pri maximálnej akcelerácii. Vtedy sa tlak vzduchu v zberači zvýši, kvôli čomu sa zvýši i jeho teplota. Extra chladiaci systém by skrátka mohol zabezpečiť, že sa jeho teplota opäť vráti späť na normálne hodnoty.

Tímy sa samozrejme navzájom sledujú a Red Bull vraj už odhalil, že Mercedes pri akcelerácii zo zákruty generuje akési poryvy s vyšším výkonom, ktorý sa následne vráti do normálu. Podľa tímu z Milton Keynes je práve toto dôvod, prečo sa Mercedes v Silverstone a v Maďarsku tak výrazne zlepšil, hoci líder šampionátu hovorí, že za jeho zlepšenie môžu vylepšenia monopostu a efektívnejšie využívanie aerodynamiky, vrátane menších krídel.

Red Bull a Ferrari sa vraj vo svojom liste FIA opýtali na umiestnenie senzorov snímajúcich teploty v zberači nasávacieho potrubia. V Red Bulle sa zrejme domnievajú, že ak nie sú snímače dostatočne blízko k stenám zberača nasávacieho potrubia, sú namerané teploty vyššie. Ak by však boli umiestnené inak (a teda podľa Red Bullu správne), mohli by odhaliť porušenie predpisov zo strany Mercedesu.

Vysvetlenie, prečo mala výkonnosť Mercedesu narásť až teraz, zatiaľ nemáme, keďže predmetné vypukliny na kapote vidíme už od začiatku sezóny. Je však možné, že Mercedes ešte začiatkom roka nemal tento systém úplne vyvinutý a umiestnenie vypuklín už pri oficiálnom predstavení monopostu mohlo byť súčasťou jeho tieňovej hry.

Celá kontroverzia sa v súčasnosti len rozbieha a realita môže byť celkom odlišná. Iba inžinieri Mercedesu vedia, ako pohonná jednotka funguje v skutočnosti…