logo F1online.skF1online.sk

Red Bull sa chce dotiahnuť, odstraňuje problémy s aerodynamikou

Helmut Marko
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala9. 7. 2020

Z úvodného víkendu ročníka 2020 sa zdá, že Mercedes bude aj naďalej jasne viesť celé štartové pole. Red Bull, jeho najväčší vyzývateľ, to však nechce nechať len tak a verí, že ak teraz odstráni aerodynamické problémy z minulého týždňa, časť straty na Mercedesy bude minulosťou.

V tréningoch pred VC Rakúska sme Maxa Verstappena s Alexom Albonom videli v hodinách častejšie, než by sa patrilo. Analýzy Red Bullu podľa AMuSu ukázali, že niektoré aerodynamické komponenty neboli dostatočne pevné a sily, ktoré na ne pôsobili, ich ohýbali.

Preto sa auto stalo nepredvídateľným, nuž Red Bull zvýšil prítlak. “Toto spôsobilo aj Maxove roztočenia počas tréningov,” konštatuje Helmut Marko, podľa ktorého rýchle riešenie pridať na auto viac prítlaku nebolo ideálne. “Na rovinkách nás to stálo ešte viac času.”

Po stránke aerodynamiky musí Red Bull vyriešiť ešte jednu otázku. Tou je predné krídlo. Nasadí Red Bull novú verziu, či zostane radšej pri starej? Príspevkom v čase na kolo by sa vraj líšiť nemali…

“Ide tu o charakteristiku predného krídla a o to, ako spolupracuje s podlahou,” ozrejmil Marko. “To je aj dôvod, prečo sa Alex Albon dostal do tempa tak neskoro. Zmena predného krídla ho trochu rozhodila.”

“Už dopredu sme boli dohodnutí, že Max by dostal toto predné krídlo, ak by sme mali len jeden kus. Keď sa Albon musel vrátiť k starému, nesedelo to k podlahe. Čím dlhšie ho mal, tým lepší bol,” všimol si športový poradca Red Bullu, ktorý napokon dodal, že podľa neho sú preteky dôkazom toho, že Red Bull má dobrý koncept. “Tam sme mali menšie problémy s aerodynamikou, pretože s plnými nádržami ste v zákrutách o 15 až 18 km/h pomalší. Musíme len zabezpečiť, aby tie súčiastky boli pevnejšie.”

Samotná aerodynamika však auto nepoženie vpred, na to treba dobrú pohonnú jednotku. Tu zatiaľ Honda trochu strácala… “Mercedes dosiahol po stránke motora dobrý pokrok. Majú veľmi výkonný kvalifikačný režim.”

“Honda je stále príliš konzervatívna, pokiaľ ide o nastavenia motora,” pokračuje Marko. “My máme trochu iný prístup. Radšej by sme spotrebovali o jeden motor viac, ale boli by sme schopní bojovať. Ak si trest odpykáte na tej správnej trati, tak škody nie sú také veľké.”

Po minulé roky Honda profitovala z toho, že Red Bull Ring je tak vysoko položený okruh. Japonské agregáty sa vedeli s nižším tlakom vzduchu vysporiadať o čosi lepšie ako konkurenčné, no táto prednosť už nie je realitou. Honda tento rok nasadila nové turbá, čím sa síce vzdala výhody v Rakúsku, Mexiku či v Brazílii, ale zato bude konkurencii bližšie na všetkých ostatných tratiach.

Bez dokončenia pretekov sa však vyhrávať nedá a v Rakúsku vypadli oba Red Bully pre problémy s motorom. Honda na odstránení problémov pracuje celý týždeň. “Neboli to dva identické problémy. Jeden má čo dočinenia s elektronikou, druhý mohli spôsobiť vibrácie,” prezradil majiteľ siete hotelov. “Obrubníky sú tu agresívnejšie než inde. Potom sa niektorý senzor v aute ide zblázniť a už celé auto nefunguje. Toto sa predtým nedialo… Pohonné jednotky a prevodovky sú prehnane komplikované.”

V neposlednom rade musí Red Bull vyhodnotiť, či sa mu oplatí investovať čas a energiu do vývoja systému DAS. “Ďalší postup musíme určiť s dávkou opatrnosti. Výhody sú zjavné. Mercedes využíva tento systém pred ostrými kvalifikačnými kolami a pred reštartmi v pretekoch. Umožňuje im to lepšie zohriať svoje pneumatiky.”

“Nevýhodou sú dva kilogramy hmotnosti navyše. Ak teda do toho pôjdeme, musíme to vyrobiť šikovnejšie. Ale zaberie to dva mesiace. Pri takej krátkej sezóne s nejasným záverom vyvstáva otázka, či nebude lepšie využiť energiu na niečo iné. Prepočítavame to,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia