Ako vníma Schumacherov progres jeho pretekový inžinier? | Magazín F1 - F1online.sk

Ako vníma Schumacherov progres jeho pretekový inžinier?

Mick Schumacher
zdroj: Haas

Mick Schumacher absolvuje svoju nováčikovskú sezónu, ktorú je však veľmi ťažké správne vyhodnotiť. Je dostatočne dobrý alebo nie je? Porovnávať ho môžeme len s kolegom z Haasu Nikitom Mazepinom, od ktorého je aktuálne o niečo lepší. Ale stačí to?

Stránka The Race v tejto súvislosti oslovila jeho pretekového inžiniera Garyho Gannona, ktorý v predchádzajúcich dvoch rokoch spolupracoval s Kevinom Magnussenom a ešte predtým s Romainom Grosjeanom. Jeden z hlavných “problémov” vraj spočíval v správnom nastavení komunikácie.

„Je to ťažké a nemyslím si, že to vždy robím správne. Učím sa spolu s Mickom a prichádzam na to, kedy intervenovať a kedy nie,“ povedal Gannon. „V Barcelone sme napríklad mali nejaký záchytný bod či relevantnú informáciu z predchádzajúceho kola. Mickovi som ho posunul vo veľmi neskorej fáze prípravného kola a obaja sme sa následne zhodli na tom, že už bolo veľmi neskoro. Tá informácia bola cenná a vďaka voľbe inej stopy nám mohla dať 0,2 sekundy, ale dostal ju neskoro a narušila jeho kolo.“

„Je to teda aj o učení týkajúcom sa toho, ako skoro, prípadne ako neskoro mu môžem dať takýto vstup a či ho ešte dokáže spracovať. Prípadne sa to týka aj priestorov garáže medzi kvalifikačnými jazdami. Mám mu niečo také ešte vôbec hovoriť? Pri každom jazdcov sa neprestajne učíme a prichádzame na to, aká je tá správna úroveň. O Mickovi to však v tomto roku platí dvojnásobne.“

Mick Schumacher sa v priebehu aktuálnej sezóny musí uspokojiť s tým, že sedí v najpomalšom aute, s ktorým nemôže v zásade nič dokázať. Môže sa len učiť a spoznávať prostredie F1. Nuž a Gary Gannon zasa spoznáva to, aká je spolupráca s nováčikom a buduje s ním vzťah. Priznal však, že na Mickovi ho zaujala jeho rýchlosť i inteligentný prístup.

„Najprekvapujúcejšie je to pri scenároch, ktoré ešte nezažil. Už pred sezónou sme mali obrovský zoznam skúseností, ktoré sme nadobudli s Kevinom, Romainom i ďalšími jazdcami. Pokúšali sme sa všetko si to prejsť a posunúť mu to. Dokáže absorbovať všetky druhy informácií a je ozaj dobrý. Vie sa rýchlo učiť, ale v pretekoch zas a zas zažívame niečo, čo ešte nezažil. Chvíle, keď nevie, čo má očakávať. Potom si poviem, že ak by som mu o tom povedal, mohlo to dopadnúť lepšie…“

„Takýchto vecí bolo už viacero, ale ak Micka na niečo dokážeme pripraviť, tak je ozaj dobrý,“ pokračoval Gannon, ktorého to teší: „Čoraz menej a menej ho musíme komandovať po stránke vecí, ktoré musí robiť v aute. Začínajú pre neho byť automatické, čo je podľa mňa skvelé.“

Celkovo to v Haase aktuálne vnímajú tak, že oboch pretekárov pripravujú na ich druhú sezónu. Všetky tohtoročné podujatia budú len o učení a o zbieraní skúseností. A o ich vzájomnom boji. „Maximálnu rýchlosť jazdcov ani nemôžeme posúdiť, pretože auto je také ťažko ovládateľné. Niekedy kvôli efektívnosti musíme ubrať prítlak a potom je to už ozaj na limite. Na okruhoch ako Silverstone sa potom naša strata na ostatných automaticky prehĺbi.“

Schumacherovou výhodou oproti Mazepinovi je napríklad schopnosť vyrovnať sa s nestabilnou zadnou časťou auta. Gannon to označil za povzbudzujúce. „Jeho tolerancia je vysoká,“ skonštatoval. „Niekedy sa skutočne obávame, či by sme s niektorou klapkou mohli spraviť to alebo ono. Nechceme mu spôsobiť prílišnú nedotáčavosť. Potom to spravíme, ale on s tým napriek veľkej nedotáčavosti dokáže jazdiť. Z toho, čo dostane k dispozícii, vždy vie niečo vyťažiť.“

„Teraz na neho tlačíme napríklad v tom smere, aby nám začal sám hovoriť, čo od auta potrebuje a aby len neakceptoval to, čo mu dáme my. Počas víkendu sú okamihy, keď musí akceptovať to, čo je dané – napríklad od tretieho tréningu. V prvom tréningu však ešte môže povedať, že má problém napríklad so stabilitou na vstupe do deviatej zákruty alebo také niečo.“

„Na začiatku sezóny sme sa koncentrovali na samotné jazdenie. Potom sme začali pridávať zmeny nastavenia a teraz už začíname detailne chápať balans v priebehu kola a v každej zákrute. A to po každom tréningu. Vďaka tomu mu dokážeme dať lepšie auto, ktoré následne vie maximalizovať. Nebude to už len o jazdení s autom, ktoré sme mu dali a nastavili my,“ dodal Gary Gannon.

Možno vás zaujme

Komentáre