logo F1online.skF1online.sk

Steiner: Schumacher je z pohľadu škôd drahší ako Mazepin

Mick Schumacher po nehode
© Haas
Ladislav Király
Ladislav Király18. 8. 2021

Vo Formule 1 od tohto roku platí rozpočtový strop. Každý tím môže minúť maximálne 145 miliónov dolárov a ako sa ukázalo, aj s týmto je spojený problém. Keď totiž niekto veľakrát havaruje a kvôli tomu potrebuje vyrobiť veľa nových súčiastok, peniaze sa môžu veľmi rýchlo míňať. Neostanú potom na vývoj.

Na niečo takéto aktuálne dopláca Red Bull, ktorého predstavitelia sa hnevajú, že nehody si ani nespôsobili sami a boli len obeťami. Prečo by na ne teda mali doplácať? Nuž a zle je na tom aj Haas, ktorý sa však na vec pozerá z iného uhla; tejto stajni nehrozí to, že by prekročili rozpočtový strop. Reálne však hrozí, že na ďalšie opravy odrazu nebude dosť peňazí.

„V posledných pretekoch sme mali incident Nikitu s Kimim, ktorý našťastie nespôsobil veľké škody,“ uviedol šéf Haasu Günther Steiner vo svojom stĺpčeku pre The Race. „Pretekársky šport bol vždy nepredpovedateľný a my sme tu nepredpovedateľnosť aj chceli. Ak by sme všetko nastavili a zorganizovali od začiatku až do úplného konca, tak by sme nepredpovedateľnosť nemali. Teraz sme mali možnosť vidieť, že keď pršalo, tak to bolo nepredpovedateľné. Všetko je to súčasť pretekárskeho športu a tímy s takýmito haváriami vopred pochopiteľne nerátajú.“

„My sme už utrpeli dosť veľa škôd a hlavne našou vlastnou vinou. Čo už, je to tak ako to je. Tieto veci vlastne budú dotvárať budúcu hodnotu jazdca. Ten, kto bude robiť veľmi málo chýb, bude mať vyššiu hodnotu, pretože spôsobí menšie škody. Dané peniaze následne viete využiť na vývoj a nie na opravy. Aj to je súčasť hry.“

Z pohľadu jazdcov Haasu je na tom v tomto smere aktuálne prekvapujúco lepšie Nikita Mazepin. „Pri nováčikoch nejaké tie škody očakávate. Keď sa na to pozrieme, tak Nikita spravil na začiatku pár chýb, ale nikdy neboli veľké. S Mickom sme však v posledných niekoľkých pretekoch mali pomerne veľké veci. Z môjho pohľadu je tak trochu čudné, že tieto veci sa mu nestávali na začiatku sezóny, ale až po piatich či šiestich podujatiach.“

„Všeobecne však verím, že Mick s nami ostane aj v budúcom roku. Je zmluvne viazaný s Ferrari a v tíme budeme mať jazdca Ferrari. Ak to nebude Mick, tak fajn, máme aj pár iných dobrých. Bolo by však ideálne, ak by ostal Mick a som si v podstate istý tým, že sa tak aj stane,“ zdôraznil Steiner.

Líder stajne vzápätí odmietol úvahy o tom, že po mnohých haváriách by sa mohol rozpočtový strop jednotlivých tímov mierne navyšovať, a to o škodnú sumu. Vždy by bolo potrebné určiť, kto nehodu spôsobil a ak by to nebola vina daného tímu, strop by sa o dané peniaze navýšil. Toto však vraj nie je možné a mohol by vzniknúť obrovský chaos a zmätok.

Podľa Steinera by sme museli zamestnať odborníkov, ktorí by určovali, koho chyba to bola a navyše aj do akej miery. „Zamestnávali by sme ďalších dvadsať ľudí, ktorí by boli sudcami či komisármi a určovali by percentá, na koľko to bola koho chyba.“

„Potom by to pokračovalo na súde, kde by nám niekto dlžil napríklad 100 000 dolárov a hodnotu danej súčiastky pritom vôbec nevieme takto vyčísliť. Ak totiž komponent absolvuje svoje piate preteky, tak už nemá takú hodnotu, ako keď bol nový,“ pripomenul Steiner, ktorý okrem toho vyslovil jedno želanie: „Ak budeme mať tri preteky bez škôd, tak na tieto úvahy opäť každý zabudne.“

Súvisiace články

Diskusia