logo F1online.sk

Francúzsky problém definitívne minulosťou, znie z Ferrari

Charles Leclerc
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík15. 8. 2021

Výkony Ferrari patria v tejto sezóne k príjemným prekvapeniam. Samozrejme, cieľom Scuderie by mal byť jedine majstrovský titul, avšak po katastrofickej minulej sezóne sa v Maranelle dokázali otriasť a od začiatku sezóny bojujú s McLarenom o tretie miesto Pohára konštruktérov.

V tomto boji je najdôležitejšia konzistentnosť výkonov a pravidelné zbieranie bodov. To sa Ferrari aj McLarenu darí. Veľkým šrámom pre taliansky tím však bola Veľká cena Francúzska, kde Charles Leclerc a Carlos Sainz totálne vybuchli a ani jeden nedokázal bodovať. Dôvodom bolo nadmerné drobenie a s tým súvisiace opotrebenie predných pneumatík.

„Vo Francúzsku sme mali vysoké opotrebenie na ľavej prednej pneumatike, ktorá sa drobila a veľmi rýchlo zničila,“ povedal boss Ferrari Mattia Binotto, ktorého cituje The Race. „V Maranelle sme sa museli pozrieť, či tento problém nejako súvisí so samotným konceptom monopostu, pretože to nebolo len Francúzsko. Aj predtým bolo opotrebovanie predných pneumatík na našej strane vyššie než u konkurencie.“

„Nebolo to teda len Francúzsko, ale čo to spôsobilo? Nastavenie? Manažment pneumatík? Jazdecký štýl? Na všetky tieto otázky sme museli nájsť odpovede.“

Hlavnými slabinami monopostu SF21 boli v doterajšom priebehu sezóny predná časť a pohonná jednotka. Tie sú vlastne len „copy and paste“ dedičstvom minuloročnej SF1000, ktorá po oboch stránkach strácala ešte viac. Pred touto sezónou v Maranelle zapracovali, avšak problémy sa podarilo iba zmierniť, nie odstrániť. Predná časť monopostu zostávala problematickou aj po štarte nového ročníka a Paul Ricard Scuderiu kruto vytrestal.

„Najprv sme sa pozreli na parametre konceptu monopostu – geometriu zavesenia, rozloženie váhy, atď. Zmenili sme ich a potom simulovali. Celú prácu sme odviedli mimo okruhu na simulátore. Snažili sme sa zistiť, aký vplyv na opotrebovanie pneumatík má samotný dizajn auta. Dokážeme zopakovať francúzsky problém na simulátore?“ opisuje Binotto prácu svojho tímu.

„Ďalej sme tiež pracovali na samotnom nastavení. Zmeňte všetko, čo sa len dá: zbiehavosť, sklon kolies, tuhosť zavesenia. Pozrime sa, či sa nám podarí zopakovať úroveň opotrebenia, vymodelovať ju pomocou simulácií a získať lepšiu koreláciu,“ pokračuje Binotto.

Teraz si to premietnime do reálneho času. Veľká cena Francúzska sa konala 20. júna a po Maďarsku už Ferrari odhodlane tvrdí, že problém je minulosťou. Trvalo to nejakých šesť týždňov, počas ktorých sme absolvovali štyri preteky. Je však pravdou, že už týždeň po Francúzsku malo Ferrari na rakúskom Red Bull Ringu veľmi dobré tempo. Táto trať je však na predné pneumatiky málo náročná a skutočným „detektorom lži“ sa pre Scuderiu stal Silverstone presne štyri týždne po Paul Ricard. Ako to vyzeralo v Británii už všetci dobre vieme.

„Tento výsledok nie je dôsledkom toho, že sme získali úplnú odpoveď na to, čo sa stalo vo Francúzsku,“ povedal po pretekoch v Silverstone Charles Leclerc. „Vyšetrovanie stále pokračuje a stále na tom tvrdo pracujeme.“

„Aj keď sme dnes mali dobrý deň, stále sme nezabudli na ten veľmi zlý vo Francúzsku. Akonáhle pochopíme celý rozsah problému, urobíme ako tím veľký krok vpred a pomôže nám to dnešnú výkonnosť preniesť aj do budúcich pretekov,“ dodal Monačan.

Trvalo to šesť týždňov vo veľmi rušnej európskej časti sezóny, no vo Ferrari odchádzali na dovolenku s pocitom, že svoju úlohu splnili a problém vyriešili. Finálne simulácie prebehli v Maranelle v období medzi Silverstone a Hungaroringom.

„Odpovede prichádzali krok po kroku. Potom sa musíte otočiť o celých 360 stupňov a zopakovať to, aby ste mali istotu, že ste nič neprehliadli. Vo finále to však bolo veľmi jednoduché, vysoké opotrebovanie bolo dôsledkom sklzu monopostu na trati,“ povedal Binotto.

„Ak vám auto kĺže, tak to má samozrejme nejaký dôvod. Môže to byť dôsledok jeho nastavenia. Stabilná zadná časť a brzdenie ochránia zadok monopostu, avšak zvýši sa tým nedotáčavosť v pomalých alebo stredne rýchlych zákrutách, prípadne v oboch typoch zákrut. My sme sa rozhodli zmeniť do ďalších pretekov nastavenie auta, pokúsili sme sa o hladší prechod medzi pretáčavosťou a nedotáčavosťou, aby sa predná časť monopostu menej kĺzala,“ povedal Binotto.

Riešenie je tak kompromisné a samozrejme má aj svoje negatíva. Vo Ferrari v podstate obetovali časť svojej kvalifikačnej rýchlosti, aby vyliečili problémy s pneumatikami. Zhoršenie kvalifikačného tempa sa však očakáva len na niektorých tratiach.

„Áno, možno je to mierne kompromitujúce, ale nie príliš. Piloti sa takisto prispôsobujú. Učíme sa používať odlišné nastavenie balansu, čo sa prenáša aj do našej prípravy na preteky. Je to súčasť učenia a kľúčový element pri riešení nášho problému s opotrebovaním predných pneumatík. Stále to však neznamená, že budeme musieť zmeniť náš prístup k nastaveniu na všetkých okruhoch,“ dodal Binotto.

Ferrari tak vstúpi do druhej polovice sezóny vyzbrojené touto skúsenosťou a ako sme sa nedávno dozvedeli, aj s novou pohonnou jednotkou. Boj o celkové tretie miesto medzi Ferrari a McLarenom bude ešte veľmi zaujímavý.

Súvisiace články