Strategický ťahák Niké: Jedna či dve zastávky? Podľa Pirelli je to tesné | Magazín F1 - F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Jedna či dve zastávky? Podľa Pirelli je to tesné

Hungaroring, Budapešť, Maďarsko, bannery Pirelli
zdroj: Pirelli

Po kvalifikácii sa síce môže zdať, že Mercedes má všetko rozbehnuté vo svoj prospech, no víťazstvo určite nemá zaručené. Red Bull bude chcieť využiť fakt, že za Hamiltonom s Bottasom má oboch svojich pilotov, a strategicky súperov vyšachovať. Aké sú dnes vlastne na programe stratégie? Prečítajte si ďalší diel Strategického ťaháku Niké.

Mercedesy v kvalifikácii obsadili prvé a druhé miesto, keď celkom pohodlne prekonali trápiace sa Red Bully. Červeným býkom sa celý víkend nedarilo nájsť správny balans, nuž a v sobotu im jasne chýbala aj rýchlosť. Verstappen stratil na držiteľa pole position štyri desatiny sekundy.

Bude mať aspoň lepšie pretekové tempo? To je teraz náročné predpovedať, piatková analýza pretekových simulácií je podstatne náročnejšia, ako tomu bolo na predchádzajúcich veľkých cenách. Red Bull totižto kvôli problémom s balansom neodjazdil veľa informačne hodnotných kôl. Max Verstappen sa neustále vracal ku svojim mechanikom, keďže sa tím snažil meniť nastavenia predného krídla, nuž a keď mal zajazdiť riadne kolo bez zastávky v boxoch, tak sa zas dosť často ocitol v premávke.

Hamilton takisto odjazdil len krátky súvislý úsek, ktorý pozostával z troch kôl. Predtým sa totižto roztočil a po tomto stinte zamieril do boxov na zmeny v balanse. Sergio Pérez odjazdil dve hodnotné kolá.

Nemecký Auto Motor und Sport sa pokúsil z týchto kôl aspoň niečo zistiť a dospel k tomu, že na stredne tvrdej zmesi Max Verstappen dosahoval časy na úrovni 1:23,332. Viac sa dalo vyčítať zo simulácie Valtteriho Bottasa, ktorého priemerný čas na mediumkách sa po deviatich kolách ustálil na hodnote 1:23,493. Zo stredu poľa sa ako najrýchlejší ukazoval Esteban Ocon s priemerným kolom na úrovni 1:24,2, no tento stint odjazdil na mäkkej zmesi, na ktorej napokon aj odštartuje.

V porovnaní s piatkom môže navyše zamiešať kartami i počasie. Ráno sa Budapešťou prehnala búrka a dnešné preteky F3 sa odjazdili na mokrej trati. Popoludní hrozia menšie zrážky, no aj keby neprišli, tak môžeme očakávať, že trať bude chladnejšia ako v piatok.

V každom prípade nás počas maďarských 70 kôl čaká strategická bitka, keďže Mercedesy a Red Bully obujú na štarte rozdielne sady pneumatík, nuž a rátať treba aj s tým, že podľa Pirelli je to veľmi tesné medzi jednozastávkovou a dvojzastávkou stratégiou.

Papierovo má ideálnu stratégiu Mercedes. Ako jediný z prvej desiatky odštartuje na stredne tvrdej zmesi, vďaka čomu môže na trati zostať dlhšie, vyčkávať na prípadný výjazd bezpečnostného vozidla, prípadne sa postarať o to, aby sa po zastávke v boxoch sa vrátil späť na voľnú trať a pred Verstappena s Pérezom. Je nepravdepodobné, že by sa čo i len jeden z Red Bullov pokúsil odjazdiť viac kôl na mäkkej zmesi ako Mercedesy na mediumkách.

Ideálny čas na útok je teda štart. Mercedesy v doterajšom priebehu sezóny zvykli mať s odpichom na štarte problémy, Verstappenovi s Pérezom navyše pomôže mäkká zmes. Aj v samotnom úvode pretekov sa tak môžu o čosi pokúsiť, no akonáhle sa mediumky dostanú na optimálne teploty, Mercedes bude chcieť preteky kontrolovať.

Keďže Red Bull by mal zastaviť skôr, môže sa pokúsiť o undercut, no tým sa zrejme odsúdi na dvojzastávkovú stratégiu. A navyše si bude musieť dať pozor, aby sa po zastávke nezasekol za nejakým monopostom zo stredu poľa. Piloti spoza prvej desiatky určite stavia na tvrdšie pneumatiky.

Ak by mu undercut vyšiel, Mercedes bude mať stále všetko vo svojich rukách, keďže si stále bude vyberať medzi jednozastávkovou a dvojzastávkovou stratégiou. A keďže pozícia na trati je na Hungaroringu kľúčová, Mercedes si istotne vyberie možnosť, vďaka ktorej bude pred koncom pretekov na čele, a to mu môže zaistiť tvrdá zmes.

Šéf Pirelli Mario Isola predpovedá zaujímavé preteky. “Piloti, ktorí budú štartovať na stredne tvrdej zmesi, budú mať väčšiu flexibilitu, z čoho by mohli profitovať, ale dvojzastávková stratégia je papierovo o čosi rýchlejšia ako jednozastávková. To znamená, že piloti, ktorí štartujú na softoch, majú možnosť spraviť niečo inak, majú k dispozícii celú škálu strategických možností.”

“Mercedes a Red Bull si zvolili rozdielny prístup, takže bude zaujímavé sledovať, ako sa tento súboj v prvom a druhom rade vyvinie,” teší sa taliansky inžinier, ktorý na záver pripomenul, že chladnejšie teploty by mohli narobiť niektorým tímom problémy. “Ak teploty klesnú o 20 stupňov, drobenie pneumatík bude opäť problémom. V tomto smere majú stredne tvrdé pneumatiky výhodu oproti softom, pretože sú odolnejšie voči drobeniu.”

Štartový rošt a stratégie

Pred dnešnými pretekmi dostane trest v podobe straty piatich miest Mick Schumacher za výmenu prevodovky. Keďže sa však kvalifikácie nezúčastnil, nič ho to nebude stáť a aj tak odštartuje z posledného miesta.

Max Verstappen dostal pred pretekmi novú pohonnú jednotku, ale keďže šlo o rovnakú špecifikáciu ako tú, ktorú nasadil v kvalifikácii, a ide len o tretí kus, tak bude štartovať z tretej priečky podľa sobotňajších výsledkov.

https://pbs.twimg.com/media/E7okXYsXoAIMdm1?format=png&name=large

Ako sme už spomenuli, podľa Pirelli je najvýhodnejšia dvojzastávková stratégia, pričom piloti by v nej mali podľa odporúčaní Pirelli nasadiť všetky tri pneumatikové zmesi.

Jednozastávková stratégia so štartom na mediumkách a presedlaním na tvrdú zmes je tej predchádzajúcej z pohľadu teoretického času veľmi blízko.

Použiť dve mäkké zmesi a jednu tvrdú je už podľa Pirelli pomalšie, a rovnako tak kombináciu mäkká-tvrdá v rámci jednozastávkovej stratégie.

https://pbs.twimg.com/media/E7sZ23SWYAMpLuz?format=jpg&name=4096x4096
https://pbs.twimg.com/media/E7sZ17bX0AQYoCa?format=jpg&name=4096x4096

Prečo je na Hungaroringu taká výhodná dvojzastávková stratégia? Okrem toho, že piloti v boxoch stratia “len” 22 sekúnd, nahráva použitiu mäkkej zmesi aj jej rýchlostná výhoda. Podľa piatkových analýz je až o 0,9 sekundy na kolo rýchlejšia ako stredne tvrdá, nuž a o 1,6 sekundy rýchlejšia ako tvrdá.

https://pbs.twimg.com/media/E7ni9jTWQAMRbXW?format=jpg&name=large

Tipy redakcie

Milan Kubala

AlphaTauri zvykne mať v kvalifikácii slušné tempo, no už v sobotu Pierre Gasly uznal, že dnes sa bude musieť brániť. Daniel Ricciardo štartuje ako prvý s voľným výberom pneumatík, a tak by strategicky mohol preskočiť francúzskeho súpera.

Na druhej strany Alonso s Oconom mali v piatok veľmi sľubné pretekové tempo, čo jedného z nich predurčuje na skvelé umiestnenie v prvej šestke. A navyše potom, čo Ocon dostal nové šasi, pridal do kotla. Dnes by mohol poraziť aj skúsenejšieho Alonsa.

Lando Norris do pretekov vyštartuje z lepšej pozície ako Charles Leclerc a poradie tejto dvojice by sa mohlo zachovať až do cieľa. Strategicky na tom budú podobne, nuž a na Hungaroringu sa bude dať predbiehať najmä v boxoch.

Tomáš Schügerl

Lewis Hamilton má v rukách pole position a aspoň papierovo lepšiu stratégiu než Max Verstappen. Pre úradujúceho majstra sveta je dôležité využiť „momentum“ po víťazstve v Silverstone a pridať ďalšie víťazstvo pred letnou prestávkou. V Maďarsku sa Hamiltonovi zvykne dariť a dnes pridá ďalší triumf.

Daniel Ricciardo má na jedenástom mieste voľbu voľného výberu pneumatík. V Maďarsku 2018 takto McLareny jednoduchou a účinnou stratégiou, keď zostali dlhšie na trati, kým autá pred nimi museli zastavovať skôr a prepadli sa do premávky, resp. do modrých vlajok, poskočili do TOP10. Dnes môže byť Ricciardo skokanom pretekov a môže to vytiahnuť aj do TOP6.

Valtteri Bottas by ešte predsa len mohol vykresať iskierku nádeje na svoju budúcnosť v Mercedese. V sobotu splnil svoje úlohy na 100 % a ak dnes udrží za sebou Maxa Verstappena, určite poteší Tota Wolffa.

Slavo Dzuričko

Tak dnes trochu odvážnejšie, George Russell sa bude chcieť pred letnou prestávkou dobre zapísať a po nepodarenej kvalifikácii dá celý svoj výkon do zisku prvých bodov v tíme Williams.

V prvej desiatke ho však bude čakať skupina odvážnych jazdcov. Lando Norris na McLarene so silným motorom Mercedes by si mohol poradiť s Leclercom a Gaslym. Ich kvalifikačné tempo bolo takmer identické, no v pretekovom by mal mať navrch práve Norris, a preto ho vidím v prvej štvorke.

Pokiaľ ide o víťaza pretekov, opäť budeme svedkami bitky priamo na trati, ale aj bitky po stránke stratégii a zastávok v boxoch. Je ťažké predpovedať, kto z dvojice Max a Lewis to tentokrát zvládne, no je takmer isté, že ak sa nič mimoriadne nestane, britský pilot skončí na cieľovej čiare v prvej dvojke.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!

Možno vás zaujme

Komentáre