logo F1online.sk

Kvalifikačný ťahák Niké: Red Bull sa popálil na rozpálenom asfalte

Max Verstappen a boxový múrik Red Bullu
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala31. 7. 2021

Piatkové tréningy nepriniesli výsledky, aké by sme pôvodne čakali. Na čele sa ocitla dvojica Mercedesov a papierový favorit Red Bull zaostal. Max Verstappen mal v piatok viac ako dosť problémov, ktoré sa jeho inžinierom nedarilo vôbec odstrániť. Čo vlastne spôsobilo toto pošmyknutie červených býkov?

Začnime dobrou správou pre Maxa Verstappena: Pohonná jednotka je podľa inžinierov Hondy v poriadku a funguje správne. Red Bull v piatok nezaznamenal žiaden problém, no na druhej strane ani neprepol na agresívnejší režim.

Nielen na maximálnych rýchlostiach, ale aj na GPS dátach bolo vidieť, že Red Bull svoju pohonnú jednotku šetril. Mercedesy boli na rovinkách o päť kilometrov za hodinu rýchlejšie a na necelých 60 percentách okruhu, ktoré sa idú na plný plyn, získali 0,5 sekundy. Rozdiel v prítlaku zohral len malý rozdiel, keďže všetci prichádzajú do Maďarska s monackými nastaveniami.

V každom prípade teda môžeme očakávať, že Red Bull v sobotu získa nejaký čas aj vďaka pohonnej jednotke. Avšak to mu nemusí stačiť, ak nevyrieši aj problémy s pneumatikami. S tými sa v piatok mocovali všetky tímy, niektoré viac, iné menej.

Dôvodom boli extrémne teploty. “Počas celej mojej kariéry som nevidel, aby teploty trate vystúpili nad 60 °C!” zvolal užasnutý Esteban Ocon. Pirelli v piatok nameralo až 64 stupňov. “Pri týchto vysokých teplotách je veľkou výzvou a testom manažovať pneumatiky, brzdy aj auto. Je kľúčové všetkému rozumieť.”

“Pneumatiky sa začali topiť prakticky hneď po výjazde z boxov,” poznamenal Lewis Hamilton, no nebol vôbec nespokojný. Všimol si totiž, že v extrémnych podmienkach sa jeho tímu darilo viac a na nedotáčavosť sa nesťažoval tak intenzívne ako jeho najväčší sok.

Ráno mal ešte Verstappen veci pod kontrolou, no popoludní po nasadení softov len krútil hlavou. Mäkká zmes bola o poznanie horšia ako stredne tvrdá. “Mohli sme si to všimnúť v každej zákrute, najmä v Maxovom prípade to bolo značné,” prezradil Helmut Marko. “Štandardné zmeny, ktorými sa zbavíte nedotáčavosti, nespravili nič. To je alarmujúce. Preto sme sa v jednej chvíli rozhodli proste pokračovať, aby sme zajazdili aspoň nejaké dlhé stinty.”

Čo vlastne spôsobilo toľkú nedotáčavosť? Najskôr si uvedomme, že zadné pneumatiky sa dostávajú do optimálneho okna prakticky hneď po výjazde z boxov, veď stačí len trochu šliapnuť na plyn. Pri predných pneumatikách je však situácia iná. Aby ste ich zohriali, potrebujete sa najskôr rozbehnúť a v zákrutách do nich dostať energiu. Otázkou je, ako sa rozbehnúť bez toho, aby ste prehriali zadné gumy…

Mnohí piloti tak bojovali s nedotáčavosťou vrátane Maxa Verstappena. Zadné pneumatiky totižto fungujú už od prvej zákruty, no tie predné sa “zahryznú” do asfaltu až ku koncu kola. Avšak vtedy už toho majú zadné pneumatiky dosť.

Nuž a fakt, že Verstappen sa s tým trápil viac ako Mercedesy, potvrdzuje aj pohľad na sektorové časy. Valtteri Bottas bol v prvom sektore o tri desatiny lepší ako Max Verstappen. Holanďan sa vo zvyšných dvoch sektoroch už Mercedesu priblížil, no stále strácal na Mercedes jednu desatinku. V prostrednom na Bottasa, v poslednom na Hamiltona.

V žiadnej časti kola teda nepracujú obe nápravy ideálne. Inžinieri preto počas noci museli vymyslieť, ako zmierniť počiatočnú nedotáčavosť v prvej polovici kola bez toho, aby pri dlhých jazdách nebolo auto pretáčavé.

Každý tím hľadá svoj kompromis a zdá sa, že pátracia akcia Red Bullu bude náročnejšia. Netreba totižto zabúdať na preteky. “Je to také nedotáčavé, až je to neuveriteľné,” poznamenal Verstappen po prezutí na mäkkú zmes. Keď do auta natankoval viac paliva, obul mediumky a pustil sa do pretekových simulácií, zas hlásil: “Na vjazde do zákrut mám také pretáčavé auto, že je takmer neovládateľné.”

Red Bullu však svitá nádej! Na Hungaroringu by v sobotu nemala byť taká páľava ako v piatkových tréningoch. Pribudne oblačnosť a hrozia aj nejaké zrážky, dopoludnia už ľudia z okruhu hlásili prvé prehánky. Ak sa podmienky zmenia, výsledky prvého tréningu získajú väčšiu relevanciu.

A čo stred poľa?

Piloti Ferrari neboli úplne nespokojní so svojimi autami, a to i napriek nelichotivej jedenástej a dvanástej priečke. V sobotu sa pravdepodobne zlepšia rovnako ako McLaren, ktorý dokáže v noci z piatka na sobotu už tradične nájsť nejakú desatinku k dobru. Červeným určite pomôže sľubované ochladenie, McLarenu zas i jeho DRS, ktoré v kvalifikácii dokáže ukrojiť z času na kolo viac ako riešenia súperov.

Na druhej strane Alpine v piatok zažiaril aj v rýchlosti na jedno kolo. Stred poľa sa však ešte viac zahustí, a tak bude pre francúzsky tím dôležité si udržať istý náskok pred prenasledovateľmi z Ferrari a McLarenu.

Zamiešať kartami by chceli aj v AlphaTauri a Aston Martine, veď Gasly skončil v piatok šiesty a Sebastian Vettel si po piatkových tréningoch robil zálusk aj na lepšiu ako ôsmu priečku.

https://pbs.twimg.com/media/E7jLXEXXEAMbYLR?format=jpg&name=medium

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!