logo F1online.skF1online.sk

Mercedes bude môcť v druhej polovici sezóny viac vyvíjať, rovnako aj tri ďalšie tímy

Lewis Hamilton pred Valtterim Bottasom v boxovej uličke
© Mercedes
Ladislav Király
Ladislav Király13. 7. 2021

Majstrovský Mercedes patrí medzi kvarteto tímov Formuly 1, ktoré môžu v druhej polovici prebiehajúcej sezóny vyvíjať viac, ako v tej prvej. Môžu za to aktuálne platné pravidlá, ktoré sa prehodnocovali k 30. júnu.

Formula 1 zaviedla akýsi hendikepový systém, v rámci ktorého musia najsilnejšie stajne vyvíjať menej a tie najslabšie zasa môžu o niečo viac. Nuž a keďže Mercedes padol z prvého miesta konštruktérskeho poradia na druhé, dostane čosi k dobru. Z tohto kroku budú pritom profitovať aj Aston Martin, Alpine a Haas.

Aktuálne pravidlá týkajúce sa obmedzení aerodynamických testov (ATR) stanovujú limit využitia veterného tunela na 40 jázd v týždni a testovanie CFD na 2 000 položiek v rámci jedného ATR obdobia.

Celý rok je zadelený do šiestich ATR období, z ktorých väčšina má osem týždňov. Letný ATR blok má desať týždňov, ale počas neho je letná prestávka a povinné dvojtýždňové zatvorenie tovární. Prvý blok trval od 1. januára do konca deviateho týždňa, ten posledný sa skončí 31. decembra.

Podľa súčasných pravidiel je to tak, že presne 2 000 položiek v rámci ATR obdobia môže otestovať piaty tím v šampionáte, teda AlphaTauri. Tímy, ktoré sú pred AlphaTauri, môžu testovať 97,5 – 95 – 92,5 a 90% z tohto množstva, a tu ide o Ferrari, McLaren, Mercedes a Red Bull.

Nuž a stajne, ktoré sú pod AlphaTauri, majú umožnené odtestovať 102,5 – 105 – 107,5 – 110 – 112,5% daného množstva, pričom tu spadajú Aston Martin, Alpine, Alfa Romeo, Williams a Haas.

Keď si to premietneme do reálnych čísel, tak Mercedes mohol v prvej polovici roka absolvovať 288 jázd vo veternom tuneli, v druhej polovici ich bude 296. Po stránke položiek testovaných za pomoci CFD tento tím porastie z 1 800 na 1 850. Red Bull je na tom presne opačne.

McLaren bude môcť absolvovať 304 jázd vo veternom tuneli, Ferrari 312, AlphaTauri 320, Aston Martin 328, Alpine 336, Alfa Romeo 344, Williams 352 a Haas 360.

Z hľadiska jednotlivých položiek ich McLaren bude môcť od 1. júla do konca roka za pomoci CFD otestovať 1 900, Ferrari 1 950, AlphaTauri 2 000, Aston Martin 2 050, Alpine 2 100, Alfa Romeo 2 150, Williams 2 200 a Haas 2 250.

Situácia sa bude prehodnocovať každých 180 dní. Napomôže to podľa vás vyrovnaniu štartového poľa?

Súvisiace články

Diskusia