logo F1online.sk

Surer: Je celkom jasné, že Vettel svoj talent nestratil

Sebastian Vettel
© Aston Martin
Boris Vozár
Boris Vozár9. 7. 2021


Keď sa štvornásobný majster sveta dohodol na zmluve s tímom Aston Martin, mnohí fanúšikovia boli plní očakávaní. Už prvé veľké ceny však ukázali, že skúsený Nemec ani tento rok nebude bojovať o najvyššie priečky šampionátu. Zatiaľ čo ho niektorí zatracujú, iní vedia, že v skutočnosti mu nechýba talent, ale konzistentné výkony monopostu na rôznych typoch okruhov. Takto to vidí aj Marc Surer.

Po nie úplne vydarenom začiatku v novom tíme to vyzerá tak, že Sebastian Vettel si začína na svoj monopost AMR21 konečne zvykať a zlepšenie je vidieť aj na trati, obzvlášť na mestských okruhoch Baku či v Monaku. Aj keď sa od začiatku sezóny bývalý pilot Brabhamu zastáva výkonov nemeckého jazdca, zároveň poukazuje na to, že tie vo veľkej miere súvisia s typom okruhov, na ktorých preteká.

Patrí Sebastian Vettel stále k najlepším jazdcom súčasnej F1? „To je celkom jasné,“ zdôraznil Surer v rozhovore pre youtubovský kanál nemeckého portálu Formel1.de. „Všimol som si, že na niektorých tratiach je skutočne dobrý, zatiaľ čo na iných o niečo menej.“

„Jeho posledné víťazstvo s Ferrari dosiahol v Singapure, teda na mestskom okruhu. Teraz bol opäť rýchly na dvoch mestských okruhoch. Mestské trate mu očividne sedia, darí sa mu na nich. Na bežných tratiach mierne zaostáva. Všimol som si tieto výkyvy,“ konštatuje rodák z Arisdorfu. „S tým som sa uňho v minulosti nestretol.“

Podľa Surera je dôležitá charakteristika auta: „Na mestských okruhoch sa s autom vrháte do zákrut, má to menej čo dočinenia s aerodynamikou a viac s mechanickým gripom. V prípade rýchlych okruhov je rozhodujúcim faktorom aerodynamika a ako rýchlo auto prechádza zákrutami. V tomto by mohol spočívať aj ten rozdiel.“

Aktuálne to teda nie je o Vettelových výkonoch, ale o monoposte Aston Martinu. Ten spoločne s Mercedesom doplatil na zmenu v pravidlách, ktorá ukrojila z podláh jednotlivých tímov. Nuž a keďže Aston Martin a Mercedes nevyznávajú filozofiu naklonenej podlahy, na tradičných tratiach im chýba prítlak o čosi viac ako v mestách.

A podľa Surera sa dá vplyv monopostu pozorovať aj pri porovnaní Vettela so Strollom „Keď Vettel jazdí vzadu, Stroll obyčajne tiež nie je veľmi ďaleko, všimol si účastník 82 veľkých cien. „Z tohto pohľadu vidieť, že to nie je spôsobené Vettelovým štýlom jazdy, ale najmä monopostom.“

„Pokiaľ dostane šancu a materiál, môže byť stále rýchly. Pre Aston Martin je však stále pomerne ťažké dostať auto aj pneumatiky do správneho okna,“ vysvetlil. „Niekedy uspejú, niekedy to absolútne netrafia. Také výkyvy sa inak nedajú vysvetliť.“