Montoya: Na vonkajšku nemáte čo hľadať, trestať jazdcov za toto je šialené
Lando Norris a následne aj Sergio Pérez sa na Veľkej cene Rakúska dostali do nemilosti komisárov, keď sa bránili pred útokmi z vonkajšej strany. Kontroverzné penalizácie poriadne rozohnili aj Juana Pabla Montoyu, podľa ktorého je nemysliteľné, aby za takúto obranu svojej pozície padali tresty.
Komisári už počas pretekov rozhodli, že vo všetkých troch prípadoch sa útočiaci jazdec dostal na úroveň brániaceho sa, ktorý mal tým pádom nechať na vonkajšku dostatok miesta. To však preňho automaticky znamená zvoliť menší polomer prejazdu zákruty a tým pádom aj pomalší prejazd.
Podľa Juana Pabla Montoyu v takýchto prípadoch nie je na zodpovednosti jazdca vpredu nechávať priestor. Tí, ktorí sa rozhodnú pre odvážny útok z vonkajšej strany, by si vraj mali byť vedomí dôsledkov, ktoré to môže mať.
“To, čo sa stalo v tých pretekoch… Chcem tým povedať, prečo za to padol trest? Pretože tam bol štrk?” rozčuľoval sa Montoya v nedeľu po pretekoch v rozhovore pre motorsport.com. “Ak je tam výbehová zóna, tak za to trest nie je? Ak niekto niekoho vytlačí cez obrubník až mimo trať, tak za to trest nepadne, tak prečo v štvrtej zákrute padali? Lebo je tam štrk? Každý, s kým idete bok po boku a vytlačí vás z trate, by mal dostať penalizáciu?”
“Neviem, ja si myslím, že je to šialené. Ak by som ja rozhodoval, povedal by som, že na vonkajšku proste nemáte čo hľadať. Presne to sa učí už od motokár. Ak nezačnú meniť mentalitu na motokárach a v nižších formulách, ako to treba robiť, tak je to ťažké.”
“Všetky tieto deti učia, že ak sa vás niekto pokúša predbehnúť z vonkajšej strany, tak ho proste vytlačíte z tej posranej trate! A musíte! Čo čakáte? Prečo sa rozčuľujete, keď idete na vonkajšok?” pýta sa bývalý pilot Formuly 1.
Ukážkou toho, čo Montoya hovorí, je podľa neho počínanie si Sergia Péreza. Aj keď ho vo štvrtej zákrute vytlačil Norris, on sa pri súbojoch s Leclercom nezachoval inak. “Sergio je najlepším príkladom. Sergio bol vytlačený až na trávu, pretože bol vonku. Keď sa situácia otočila a on bol vnútri, tak vytlačil toho chlapíka na vonkajšku.”
Montoya poukázal ešte na jeden nedostatok. FIA podľa neho nemá v pravidlách dostatočne ujasnené, čo je v rámci súbojov koleso na koleso dovolené a čo nie. Ba chýba mu aj poriadna definícia toho, kedy je už auto “na úrovni svojho súpera”.
“Buď to budú mať pod kontrolou piloti a necháme ich pretekať, alebo nastúpia komisári a ich — och, musíš mu nechať miesto,” pokračuje Montoya. “Ak treba nechávať miesto, potrebujete definovať, OK, toto znamená, že tam má polovicu auta, ste bok po boku.”
“Kedy mu však máte nechať priestor? Všetko je to o úsudku a keď treba takto rozhodnúť, všetci začnú byť nešťastní. Jeden vám povie ‘myslel som si, že som tam už bol’ a ten druhý zas vyhlási ‘nie, nebol si dosť ďaleko, toľkoto ti chýbalo’,” uzavrel tému trestov 45-ročný Kolumbijčan.