logo F1online.skF1online.sk

Ferrari ignorovalo problémy s pneumatikami dva roky. Teraz sa chce poučiť

Carlos Sainz
© Scuderia Ferrari Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala24. 6. 2021

Ferrari vo Francúzsku totálne pohorelo. Obom pilotom Scuderie robili obrovské problémy predné pneumatiky, ktoré sa podľa Carlosa Sainza ničili dvakrát tak rýchlo ako konkurencii, čo viedlo ku katastrofe. Mattia Binotto po víkende vo Francúzsku priznal, že niečo podobné tím zbadal už pred dvoma rokmi, a že vec mal už vtedy začať riešiť.

Carlos Sainz a Charles Leclerc do pretekov v Le Castellet odštartovali z piateho a siedmeho miesta. V prvých stintoch sa ešte dokázali udržať pred súpermi, no po zastávkach v boxoch sa už len prepadali. Sainz sa nakoniec zachytil na jedenástom mieste, Leclerc až o päť priečok za ním.

“Vedeli sme, že tento okruh bude pre nás náročný, má vysokorýchlostné zákruty, v ktorých cez pneumatiky prúdi veľa energie, a panovali horúce podmienky,” komentoval preteky vo Francúzsku Mattia Binotto. “Ak sa pozrieme dva roky dozadu, tak vtedy sme sa tu trápili, takže si myslím, že proste také sú charakteristiky nášho auta. Tá trať nám veľmi nesadla.”

“No nakoniec sú to už dva roky, odkedy sme narazili na tento problém. Mali sme ho odstrániť. To sa zatiaľ nestalo, preto je dôležité sa pozerať do budúcnosti a poučiť sa z tejto lekcie. Pre nás je dôležité pochopiť to a do budúceho roka to už naozaj vyriešiť. Najväčšie starosti nám teraz robí to, že sa to zopakuje na väčšom počte pretekov, hoci nie na všetkých okruhoch. Musíme sa na túto situáciu pripraviť.”

Vo štvrtok na tlačovej konferencii sa pri tejto téme pristavil aj Carlos Sainz. Španiel prezradil, že už v decembri pred jeho oficiálnym príchodom sa od tímu dozvedel o pretrvávajúcich nedeľných problémoch s pneumatikami.

“Je to trend, zašiel by som dokonca až tak ďaleko, že by som povedal, že ten trend trvá už roky,” vyhlásil Carlos Sainz. “V decembri mi hovorili o tomto probléme, no nechal som to tak, nemyslel som si, že to bude také vážne, veď možno by sa to s príchodom nových pneumatík mohlo zmeniť.”

No nezmenilo sa to, minimálne nie k lepšiemu. “Už od Bahrajnu nám bolo jasné, že sa s autom niečo deje, že pneumatikám nerozumieme. Okamžite som to pocítil. Odvtedy nás to neustále zamestnáva, tieto problémy vpredu. Veľmi jasne sme to videli u mňa v Portimau, nuž a potom aj vo Francúzsku.”

Na mestských okruhoch to tímu až také problémy nerobilo. Na nich bol skôr problém zahriať pneumatiky — v čom Ferrari vyniká —, nuž a predbehnúť niekoho v takom Monaku bolo prakticky nemožné. Teraz sa však vraciame na tradičnejšie okruhy, na ktorých bude hrať výdrž pneumatík opäť dôležitú úlohu.

Hrozivo pôsobí blížiaca sa Veľká cena Veľkej Británie; čím sú totižto zákruty rýchlejšie a dlhšie, tým dôležitejšia je práca s prednými pneumatikami. Ferrari bude v takýchto úsekoch trpieť, najmä v prípade, ak pôjde o povrch ponúkajúci málo gripu.

“Keď sme prichádzali do Francúzska, vedeli sme, že je to okruh, ktorý kladie veľké nároky na prednú časť, vedeli sme, že v piatok sa môžeme trápiť. V skutočnosti však bolo celkom teplo, podmienky na trati boli slušné a nevideli sme žiadne náznaky toho, že predné pneumatiky nás budú obmedzovať,” vysvetľuje Sainz. “Ale v nedeľu sa zrazu podmienky na trati zmenili a mali sme veľmi veľký problém.”

“Ak by sme na trať vyrazili hneď teraz (v Rakúsku), pri týchto vysokých teplotách, problém by mali zadné pneumatiky. Keď nás obmedzujú zadné gumy, tak sme vyrovnanejší celému štartovému poľu. Ak však prídu mraky alebo začne pršať, objaví sa drobenie predných pneumatík bez ohľadu na okruh. Vtedy sme slabší,” poznamenal rodák z Madridu.

Sainz síce verí, že problém s pneumatikami je hlboko zakorenený vo filozofii auta, no na druhej strane dúfa, že sa ťažkosti podarí aspoň zmenšiť. Preto mu nebude vadiť, ak sa ešte niekde objavia rovnaké podmienky ako v Le Castellet.

“Ak to príde, nebude mi to prekážať, pretože už skúšame nejaké veci, či nám pomôžu. Bolo by teda zaujímavé sa vybrať na trať vo veľmi ťažkých podmienkach, aby sme videli, či je to pravidlo alebo sa zlepšujeme,” hovorí Sainz.

“Posledných pár dní bolo veľmi zaujímavých, počas tých troch dní v Maranelle som videl, že tím začal vyšetrovanie, videl som plán, ako sa z toho dostať. Bolo super vidieť, ako sa celá továreň spojila a každé oddelenie sa snaží predstaviť svoje teórie.”

“Dali sme dokopy krátkodobé, strednodobé a dlhodobé riešenia. Krátkodobé majú za úlohu zmierniť dopady, strednodobé a dlhodobé majú problémy vyriešiť úplne. Bude to zaujímavý proces,” uzavrel Sainz.

Súvisiace články

Diskusia