logo F1online.sk

Strategický ťahák Niké: Mercedes je späť, no problémy mu robí mäkká zmes

Valtteri Bottas
© Twitter/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala19. 6. 2021

Po dvoch mestských podujatiach sa Formula 1 vracia na tradičnejšie okruhy. Začíname Veľkou cenou Francúzska, ktorá na rozdiel od Monaka a Azerbajdžanu ponúka úplne iný typ zákrut. Na okruhu Paula Ricarda prevažujú stredne rýchle a rýchle zákrute, ktoré, zdá sa, vrátili Mercedes do hry. Bude to však strieborným stačiť na dnešnú pole position? Na to pozrieme v dnešnej časti Strategického ťaháku Niké.

Najrýchlejší čas piatka zajazdil Max Verstappen, no nešlo o žiaden dominantný výkon. Pred Valtterim Bottasom, ktorý mal dokonca vo svojom najlepšom kole obutú stredne tvrdú zmes, získal len osem tisíciniek sekundy. Lewis Hamilton sa v piatok ponosoval na svoj monopost, s ktorým “niečo nie je v poriadku” a zaostal o štvrťsekundu.

Vo svojich jazdách však najmä Valtteri Bottas pôsobil o čosi lepším dojmom ako Max Verstappen. Na rozpálenom asfalte, ktorého teplota sa šplhala k 50 °C a pri silných poryvoch vetra, ktoré nachytali nejedného pilota, bol už od začiatku veľmi silný.

Kým sa jazdilo na stredne tvrdej zmesi, bol Bottas neporaziteľný. So svojím kolom 1:32,880 bol o štyri desatiny rýchlejší ako Lewis Hamilton (1:33,289) a o celú sekundu lepší ako Verstappen (1:33,882). Ako už pripomína Auto Motor und Sport, Bottasov obrovský náskok treba sčasti pripísať i tomu, že Fín v tomto kole využil výkonnejší motorový režim, vďaka ktorému mal získať extra 0,5 sekundy. V každom prípade mu pneumatiky so žltým označením svedčia.

Až keď Verstappen nasadil mäkkú zmes, dokázal niečo spraviť s poradím na čele a Bottasa prekonal, hoci len o spomínaných osem tisícin. Tu už analýza GPS naznačuje, že Verstappen bol vo svojom kole na softoch a Bottas na stredne tvrdej zmesi na tom z hľadiska výkonu motora veľmi podobne. To znie veľmi sľubne pre Mercedes.

Ak si porovnáme len kolá na softoch, tak Red Bull vedie. Valtterimu Bottasovi sa nepodarilo udržať mäkkú zmes pri živote po celú dĺžku kola a v treťom sektore na Verstappena stratil rozhodujúce tri desatiny. O pole position tak zrejme aj na okruhu Paula Ricarda rozhodne práca s pneumatikami a je možné, že v závere Q3 uvidíme rôzne stratégie podobne ako v Španielsku. Najmä Mercedes môže mať nutkanie vyskúšať mediumky. Tímy totižto majú z prehustených pneumatík — najmä tých mäkkých — obavy; tie sa ľahko prehrievajú.

Podľa piatkových časov by sa mohlo zdať, že Pérez do boja o pole position neprehovorí, veď stratil viac ako sekundu. Realita však môže vyzerať inak; Pérez sa sťažoval na premávku na trati, nepáčilo sa mu ani nastavenie jeho auta. Red Bully testovali dve rôzne zadné krídla a Pérez dokonca jazdil s menej výkonným režimom motora.

Telemetria Pérez (zelená) vs. Verstappen (červená). u/dingleberrydingers

Časy z piatka teda sľubujú ďalšiu tesnú bitku o pole position. V nedeľu to však už môže byť o inom…

FOM

Máš svojho favorita na pole position?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať? Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20 € bonus na tvoj účet, a ukáž sa!