logo F1online.sk

Bude Mercedes protestovať? Tak budeme aj my, odkazuje Helmut Marko

Valtteri Bottas, Mercedes zozadu, svetlá
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala29. 5. 2021

Už budúci týždeň nás zrejme čaká poriadne ródeo. Šéf Mercedesu Toto Wolff v Monaku jasne odkázal, že ak Red Bull v Baku nasadí flexibilné zadné krídlo, tak strieborné šípy podajú protest. Ako na to zareaguje Red Bull? Podľa Helmuta Marka je pripravený ranu súperovi vrátiť — ako inak, protestom.

Red Bull sa po hrozbe zo strany Tota Wolffa musel zamyslieť, či mu stojí za to v Azerbajdžane nasadiť flexibilné zadné krídlo. Ak totižto Mercedes so svojím protestom uspeje, tak červeným býkom bude hroziť i strata všetkých bodov z Baku.

Rakúska stajňa sa však nechce nechať zastrašiť. Keď sa reportér Sky Sports Ted Kravitz v Monaku pýtal Christiana Hornera na to, či sa odváži nasadiť ohybné krídlo, Horner napokon zareagoval, že Red Bull “nie je v ničom mäkký”. Strach teda vedenie tímu neovládol.

Nuž a teraz Helmut Marko v interview pre motorsport-total.com odkázal, že ak sa súperi z Mercedesu uchýlia k protestu, tak Red Bull bude reagovať rovnako. Dôvod je jednoduchý; hrozba Mercedesu je podľa Marka “trochu zvláštna”. “FIA rozhodla, že sa zmenia pravidlá testu a zmení sa veľkosť pôsobiacej sily. Toto bude platiť od pretekov na okruhu Paula Ricarda.”

“To je jasné vyhlásenie a jasné pravidlá,” uviedol športový poradca Red Bullu, ktorý však pripúšťa, že by celá vec mohla skončiť až na Medzinárodnom odvolacom súde FIA, “ak si pán Wolff myslí, že už je preňho príliš neskoro”.

“V každom prípade naše auto — rovnako ako mnohé iné autá — FIA akceptuje a považuje ho za vyhovujúce pravidlám. Podľa môjho názoru je to FIA, kto stanovuje túto procedúru,” pokračoval Marko.

Ak teda Wolff pôjde do toho a vydá pokyn podať protest, tak “má na to plné právo”. “Ale myslím si, že by sa mal pozrieť i na svoje predné krídlo. Na ServusTV aj na Sky sa už objavili zábery, na ktorých ste mohli vidieť, ako dramaticky sa to krídlo ohýba smerom k zemi.”

Ak sa Red Bull rozhodne protestovať proti predným krídlam Mercedesu, v ohrození bude zrejme celých desať tímov, pretože všetci využívajú túto flexibilitu na to, aby získali výhodu. Dá FIA v tom prípade pokyn spevniť všetky aerodynamické súčiastky, aby vyhovovali článku 3.8., podľa ktorého sa žiadne aerodynamické komponenty nesmú hýbať? Aj tieto predné krídla totižto prešli statickými testami, čo podľa Mercedesu ešte nie je potvrdením toho, že monopost aj skutočne vyhovuje pravidlám.