logo F1online.skF1online.sk

Szafnauer o flexibilných krídlach: Na niektorých tratiach to môže byť až päť desatín na kolo

Otmar Szafnauer
© Aston Martin
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík27. 5. 2021

Diskusia o flexibilných krídlach sa nám v Monaku zmenila na mediálnu vojnu. Na jednej strane barikády máme „obvinených“, konkrétne Red Bull, Alpine, Alfu Romeo alebo aj Ferrari. Na druhej strane „žalobcov“ zložených hlavne z Mercedesu a jeho zákazníkov. Jedna strana efektivitu flexikrídel nafukuje, druhá zas bagatelizuje.

FIA v reakcii na tento problém vydala technickú direktívu a sprísnila testy. Zmenené predpisy však začnú platiť až v polovici júna a aj mesiac potom môžu „obvinení“ rátať s dvadsaťpercentnou toleranciou. To sa „žalobcom“ samozrejme nepáči a tvrdia, že hlavne v Baku budú tieto tímy ťažiť zo svojej výhody.

„Veľmi sa to líši od okruhu. Na niektorých tratiach to nepomáha takmer vôbec, na iných áno,“ odpovedal šéf Aston Martinu Otmar Szafnauer na otázku, aké časové zisky vlastne ohybné krídla prinášajú. „V priemere by to mohlo byť možno zopár desatín alebo tak nejak. Na niektorých okruhoch je tá výhoda nulová, na iných to môže byť až pol sekundy.“

„Navrhnúť niečo, čo dosiahne správnu mieru ohybnosti a zároveň prejde testom je veľmi náročné. Na druhej strane, navrhnúť niečo, čo je tuhé a neohýba sa, nevyžaduje žiadne úsilie. Dá sa to urobiť veľmi, veľmi rýchlo,“ hovorí Szafnauer.

Ten tiež dodal, že inžinieri v Silverstone už zadné krídla Aston Martinu skontrolovali a všetko je v poriadku. Nebude teda nutné urobiť žiadne konštrukčné zmeny.

Počínanie FIA však tvrdo skritizoval napríklad šéf Alfy Romeo Frédéric Vasseur, podľa ktorého šéfovia športu „na drzovku“ menia pravidlá uprostred sezóny. V čase, keď sú tímy nútené šetriť každé euro a dodržiavať pravidlá o rozpočtovom strope, príde FIA s nariadením, kvôli ktorému bude nutné preinvestovať státisíce eur. Podľa šéfa Alfy Romeo už jeho tím robil porovnávacie testy a rozdiel vraj nie je veľký, hoci presnú hodnotu nepovedal.

Súvisiace články

Diskusia