logo F1online.skF1online.sk

Prejaví sa opäť Achillova päta Mercedesu?

Valtteri Bottas
© Mercedes
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl28. 6. 2020

Štart sezóny v Rakúsku, a dokonca hneď dvomi pretekmi po sebe, zrejme spôsobil Mercedesu mierne vrásky na tvári. V živej pamäti je fiasko s vypadnutím oboch jazdcov z roku 2018 a minuloročné problémy s prehrievaním monopostu vo vysokých teplotách.

Pred rokom sa v Rakúsku jazdilo prakticky v rovnakom termíne (30. júna), pričom teplota vzduchu počas celých pretekov prevyšovala 30 stupňov nad nulou. Chladenie monopostov bolo v takýchto podmienkach výzvou pre všetky tímy. Mercedes sa však s chladením trápil najviditeľnejšie. Keď Bottas či Hamilton bezprostredne prenasledovali auto pred sebou, vychádzali mimo ideálnej stopy, aby ochladili monopost. Strieborné šípy skončili na treťom, resp. piatom mieste, čo je výsledok, s ktorým by o týždeň určite neboli spokojní.

Vysoké teploty sa ukázali byť Achillovou pätou Mercedesu. Tím však avizoval, že pre rok 2020 tieto problémy vyriešil. „Vyvinuli sme značné úsilie, aby sme zaistili, že všetky chladiace kvapaliny v pohonnej jednotke dokážu pracovať aj pri vyššej teplote. Zvyšuje sa tým teplotný rozdiel medzi chladiacou kvapalinou a vonkajšou teplotou, čím rastie účinnosť chladiaceho systému,“ vysvetľoval ešte vo februári šéf motorového oddelenia Andy Cowell, ktorý mimochodom v tíme od 1. júla končí. Jeho slová citoval Crash.net.

Keďže sme však v tomto roku nevideli ešte žiadne preteky a autá sa dostali poriadne na trať len počas zimných testov v Barcelone, stále je otázne, či Mercedes tieto problémy pre rok 2020 skutočne vyriešil. „Je to veľká výzva, pretože veľké časti motora sú vyrobené z hliníka. A pri teplotách, pri ktorých motory prevádzkujeme, materiálové vlastnosti rýchlo klesajú. Snažili sme sa vylepšiť každý detail pohonnej jednotky, nielen oblasť chladenia,“ pokračoval Cowell.

Suverén hybridnej éry určite nechce zažiť „do tretice všetko zlé,“ na víťazstvo v Rakúsku čaká od roku 2017. Čo hovorí predpoveď počasia? Týždeň pred pretekmi ju ešte nemôžeme brať úplne záväzne, no teploty by minimálne v prvých pretekoch mali byť nižšie ako v roku 2019.

Zatiaľ to vyzerá tak, že v sobotu by počas kvalifikácie malo byť o niečo teplejšie než v pretekoch, avšak teploty by nemali atakovať tridsiatku ako pred rokom. V nedeľu podľa predbežnej predpovede nie je vylúčený ani dážď, avšak dobre vieme, ako sa vývoj počasia môže v priebehu týždňa zmeniť. Určite však bude zaujímavé sledovať ako počasie a rozdielne poveternostné podmienky ovplyvnia dve veľké ceny na rovnakej trati v rámci dvoch nasledujúcich víkendov. Na niečo podobné sa môžeme tešiť aj na Silverstone, kde zase skúsi Pirelli experiment s pneumatikami – na prvých pretekoch budú k dispozícii tri najtvrdšie zmesi (C1, C2, C3), na druhých o niečo mäkšie C2, C3 a C4.

Každopádne, okrem vylepšeného chladenia a odstránenia „Achillovej päty“ by v prospech Mercedesu mohlo v Rakúsku hrať aj chladnejšie počasie…

Súvisiace články

Diskusia