logo F1online.sk

Rúška na rozpálených okruhoch? Vo Ferrari chystajú aj dýchacie cvičenia

Sebastian Vettel
© Scuderia Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala26. 6. 2020

Rakúsko, Maďarsko, Španielsko, Belgicko, Taliansko. V týchto krajinách sa mechanici a inžinieri poriadne zapotia. Okrem tradičných vysokých teplôt budú mať totižto na sebe ďalšiu vrstvu — ochranné rúška, ktoré budú pocit tepla len znásobovať. Tímy nečaká ľahká sezóna.

Podľa športového riaditeľa Ferrari Laurenta Mekiesa bude najťažšie práve povinné nosenie rúšok, a to za každých okolností. “Už si na ne zvykáme, stávajú sa súčasťou nášho bežného života,” vysvetľuje v konferenčnom hovore, z ktorého cituje aj agentúra Reuters. “U nás v továrni je povinnosť nosiť rúška za každých okolností. Jedna vec je ale nosiť ich v kancelárskom prostredí, druhá mať ich na sebe na trati, kde bude 40 stupňov.”

“Chlapci v garáži budú musieť nosiť iné ochranné prostriedky, než na aké sú zvyknutí. Trénovali, ale počas pretekov v lete to bude oveľa vyčerpávajúcejšie. Preto sme naplánovali viac prestávok.” Počas nich mechanici absolvujú dýchacie cvičenia.

Nuž a okrem prestávok bude prácu v tíme brzdiť aj povinné testovanie a dodržiavanie sociálneho dištancu. Samotné testovanie však takú veľkú úlohu nezohrá ako bolo pôvodne plánované, keďže frekvencia odberu vzoriek sa znížila z dvoch dní na päť.

“V jednom momente sme sa bavili aj o testovaní každé dva dni, ale zvoľnili to na päť,” informuje Mekies. “V najbližších týždňoch podľa mňa uvidíme ďalšie aktualizácie ohľadom protokolov. Dúfam, že budeme pokračovať smerom uvoľňovania. Budeme totiž pracovať na základe takých protokolov, ktoré ďaleko prevyšujú akékoľvek miestne zákony.”

“Formula 1 bude taká jedna bublina. V rámci nej budú tímy ako samostatné bubliny, medzi ktorými bude minimálny alebo žiadny kontakt. Nebudeme vidieť priateľské rozhovory medzi ľuďmi z iných tímov. Nuž a v rámci tímovej bubliny budú ďalšie — podbublina auta číslo 16 (Charlesa Leclerca) a auta číslo 5 (Sebastiana Vettela). A vnútri v nich sú zas inžinieri a mechanici,” vysvetľuje princíp poskupinkovania celého padoku odborník Scuderie. “Prečo? Aby sme boli čo najpružnejší v prípade, že sa objaví pozitívny prípad. Počet ľudí, ktorí sa s takým človekom dostanú do kontaktu, by mal byť minimálny.”

Mekies tiež ubezpečil, že si kvôli skupinkovaniu zamestnancov netreba robiť starosti ohľadom toho, či sa na prípadnú výmenu motora alebo inú rozsiahlu opravu nájde dostatok ľudí. “Toto nie je dané pravidlami, nie ste nútení takto pracovať. Máte prikázané len to, aby váš tím fungoval ako jedna bublina. To, že my v ňom máme ďalšie podbubliny, je len naša iniciatíva. Budeme sa snažiť postupovať spôsobom, ktorý neobmedzí našu prácu. V prípade, že bude treba rýchlu výmenu motora, môžeme do toho spokojne ísť.”

Tímy si na veľkú cenu môžu doniesť len 80 ľudí, najviac 60 z nich budú tvoriť inžinieri a mechanici priamo sa podieľajúci na príprave auta. Ich ďalšie rozdelenie do skupín môže predĺžiť niektoré opravy, no zastávky v boxoch to neovplyvní.

“Nie, výmena pneumatík sa veľmi nezmení, pretože aj pred koronavírusom bol limit na počet mechanikov, ktorých sme mohli mať na okruhu, na úrovni 60 ľudí. Doma sme museli nechať viac netechnicky orientovaných ľudí a zvýšili sme podiel práce, ktorá sa bude robiť na diaľku,” ozrejmil.