logo F1online.skF1online.sk

Aston Martin už neprotestuje, namiesto zmeny pravidiel si vystačil s vysvetlením

Otmar Szafnauer, Lance Stroll, mechanici Aston Martinu
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2021

Ako rýchlo kauza zmeny aerodynamických pravidiel vzplanula, tak rýchlo i zhasla. Otmar Szafnauer po stretnutí s predstaviteľmi FIA tlmočí stanovisko tímu, ktorý už nepožaduje žiadne kompenzácie, ktoré mali pomôcť tímom s nízkym sklonom podlahy. Aston Martin sa napokon uspokojil aj s vysvetlením.

Šéf Aston Martinu Otmar Szafnauer ešte v piatok v Imole hlásil, že jeho tím nie je vôbec spokojný s tým, ako prebiehal proces prijatia nových pravidiel. Problémom mal byť fakt, že skutočným dôvodom za zmenou pravidiel nemala byť bezpečnosť, ale snaha spomaliť Mercedes. Tá napokon vyšla, no stiahla so sebou i Aston Martin s monopostom, ktorý Mercedesu akoby z oka vypadol. To britskej stajni nebolo pochuti.

Nasledovali okamžité reakcie predstaviteľov konkurencie, ktorí Szafnauerovi pripomenuli, že Aston Martin za novinky v oblasti podlahy sám hlasoval, hoci Szafnauer tvrdil, že až tri tímy boli proti. V každom prípade im to nebolo nič platné. FIA si vie zmenu pravidiel pretlačiť aj bez súhlasu tímov, pokiaľ ide o úpravu s cieľom zvýšiť bezpečnosť monopostov.

Niektorí sa zas pobavili na žiadosti Otmara Szafnauera, ktorý trval na tom, že FIA musí okamžite zmeniť pravidlá tak, aby sa vykompenzoval stratený výkon monopostov s agresívnym i menej agresívnym sklonom podlahy.

A kým na stretnutia s FIA Aston Martin prichádzal ako zúrivý tiger, ktorý si chce presadiť svoje, odchádzal ako krotké mačiatko. “S FIA sme absolvovali pár stretnutí,” vysvetľoval Otmar Szafnauer. “Myslím, že v tejto chvíli súhlasíme s tým, že sa postupovalo správne.”

“Ale stále diskutujeme. Snažíme sa zistiť, ako vyzerali jednotlivé kroky, aby sme mali istotu, že všetko prebehlo správne a spravodlivo. To bol aj dôvod za týmito rozhovormi. S FIA stále diskutujeme. Túto otázku budem vedieť zodpovedať o nejaké tri alebo štyri dni,” reagoval ešte minulý týždeň rodák z rumunského Semlacu.

Ten čas už nastal. Skôr, ako Aston Martinu prischla prezývka “plačkovia”, Szafnauer definitívne zmenil rétoriku. Nežiada zmenu pravidiel, nehrozí ani žalobou. “My sme len chceli, aby nám FIA objasnila, že všetko prebehlo v súlade s procesom prijímania pravidiel.” Toto Wolff to kvituje: “To je úplne legitímna požiadavka.”

V Aston Martine si museli rýchlo uvedomiť, že v rukách toho nemajú veľa a múdrejšie bude ustúpiť. Na požiadavky britskej stajne napokon vrhajú ďalší tieň bohapustého kalkulu i vyjadrenia ďalších šéfov technických oddelení.

Technický riaditeľ Mercedesu James Allison na celú vec zareagoval vyhlásením, v ktorom poznamenal, že i Aston Martin sa vlani musel zamyslieť nad tým, aký dopad naň budú mať zmeny v podlahe. “Všetci sme sa zhodli na tom, že treba okresať prítlak. Tiež sme sa seba pýtali, či to ovplyvní každý tím a každý koncept rovnako. Samozrejme, objavili sa obavy, že konkurencia z toho bude profitovať.”

Aston Martin sa mal vraj prihlásiť vtedy, nie po štarte novej sezóny, pripomína James Key z McLarenu: “Tímy súhlasili s tým, že zo všetkých návrhov, ktoré sme mali na stole, bol ten s podlahou najlepší a najbezpečnejší. Mohli sme zmenšiť aj zadné krídla, ale nikto to nechcel. Ak by však niekto zistil, že nejaká zmena mu spôsobí veľkú ujmu, mohol sa vtedy ozvať.”

Cynik by sa predstaviteľov Aston Martinu zastal slovami, že vtedy ešte nemohli tušiť, že im takáto zmena pravidiel tak veľmi uškodí, veď svojmu autu ešte celkom nerozumeli. Presnejšie povedané, ešte celkom nerozumeli autu Mercedesu, ktoré sa ocitlo v ich garážach…

Súvisiace články

Diskusia