logo F1online.sk

Tipujeme s Niké: Strategický ťahák k VC Emilia Romagna

Imola, Emilia Romagna, Taliansko, štart, pole position, svetlá
© Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala18. 4. 2021

Lewis Hamilton na čele, Sergio Pérez s Maxom Verstappenom na rôznych stratégiách hneď za ním. Sobotňajšia kvalifikácia nám azda ani nemohla lepšie pripraviť pôdu na vzrušujúce preteky. Udrží to Lewis Hamilton alebo sa Red Bullu podarí vyšachovať sedemnásobného majstra sveta?

Po piatkových tréningoch sme si nestihli utvoriť ucelený obraz o tom, ktorý tím má akú pretekovú rýchlosť. Max Verstappen v druhom tréningu nejazdil, a tak neabsolvoval ani pretekové simulácie. Môžeme teda porovnávať rýchlosť len trojice áut z táborov Red Bullu a Mercedesu.

V druhom tréningu sa ukázalo, že Valtteri Bottas s Lewisom Hamiltonom boli na stredne tvrdej zmesi mierne rýchlejší ako 31-ročný Mexičan, no na rozdiel od toho jeho boli stinty strieborných šípov o štyri kolá kratšie. Na softoch sa dostatok údajov nepodarilo nazbierať.

Pilot Priemerný čas Stint
Gasly 1:19,126 medium (4)
Leclerc 1:19,232 medium (8)
Bottas 1:19,613 medium (6)
Hamilton 1:19,759 medium (6)
Pérez 1:19,853 medium (10)
Giovinazzi 1:20,332 medium (8)
Ocon 1:20,489 medium (13)
Stroll 1:20,510 medium (12)
Vettel 1:20,861 medium (13)
Ricciardo 1:21,028 medium (4)
Schumacher 1:21,364 medium (6)
Russell 1:20,105 hard (13)
Pilot Priemerný čas Stint
Leclerc 1:19,309 soft (6)
Sainz 1:20,057 soft (15)
Gasly 1:20,197 soft (10)
Cunoda 1:20,308 soft (12)
Latifi 1:20,677 soft (12)
Norris 1:20,712 soft (8)
Ricciardo 1:20,904 soft (5)
Alonso 1:21,014 soft (12)
Räikkönen 1:21,164 soft (10)

Tentoraz však v Imole nebude rozhodovať len čistá rýchlosť, ale ako sme už naznačili, dôležitá bude stratégia. Red Bull bude mať už na štarte obrovskú príležitosť dostať sa na čelo, keďže Sergio Pérez vyštartuje na mäkkých pneumatikách, ktoré mu po zhasnutí svetiel poskytnú nezanedbateľnú výhodu. Do prvého brzdenia je to totižto až 605 metrov, čo je tretia najvyššia hodnota v kalendári.

No možno to nevyjde, potom budú mať červení býci v zálohe ďalšieho žolíka. Ak povolajú do boxov Sergia Péreza ako prvého, môžu sa pokúsiť o undercut na Lewisa Hamiltona. Avšak, aby táto stratégia vyšla, bude si musieť trojica na čele vybudovať dostatočný náskok pred zvyškom poľa, aby sa Pérez nezasekol za niektorým zo súperov. Napríklad za Valtterim Bottasom, ktorý štartuje na stredne tvrdej zmesi.

Prebiehanie v Imole patrí medzi najťažšie v kalendári, hoci pred týmto víkendom sa ho FIA pokúsila podporiť predĺžením DRS. Nakoľko to bude efektívne, ukáže až dnešná veľká cena.

Ani Pirelli však nečaká žiadne zázraky, nie je preto prekvapením, že predpovedá jednozastávkové stratégie. Tá najrýchlejšia pozostáva z jedného stintu na mäkkej a druhého na stredne tvrdej zmesi, o čo sa zrejme pokúsia piloti na čele.

Image
Image

Lewis Hamilton by na pokusy o undercut mohol reagovať zmenou stratégie tak, aby do boxov zašiel ešte skôr ako konkurencia. Druhý stint by odjazdil na tvrdých pneumatikách, no táto stratégia podľa predpovedného modelu Pirelli nie je optimálna.

Avšak, vyťažiť z nej by mohli piloti spoza prvej desiatky, v ktorých záujme bude čo najviac natiahnuť úvodný stint. Napríklad jazdci Williamsu sa aj v kvalifikácii vyjadrili, že sa cítia lepšie na tvrdších zmesiach ako na softoch.

Vzhľadom na to, že nás čakajú len jednozastávkové preteky, o dostatok pneumatikových zmesí nebude mať nikto núdzu.

https://pbs.twimg.com/media/EzPVXkGUcAApxLV?format=jpg&name=large

Preteky však môže ovplyvniť výjazd bezpečnostného vozidla, ktorý tu nie je ojedinelý. Ak sa tak stane, začne sa hrať odznova a bude sa môcť udiať naozaj čokoľvek.

Image

Tipy redakcie

Milan Kubala

Sergio Pérez má celkom dobrú šancu aj na víťazstvo v pretekoch, skončiť do druhého miesta by preňho nemusel byť taký problém. Valtteri Bottas na Mercedese síce vyštartuje až z ôsmeho miesta, no vďaka štarte na tvrdších pneumatikách bude mať v porovnaní s autami zo stredu poľa, ktoré má pred sebou, dôležitú výhodu, ktorú ako pilot Mercedesu musí zužitkovať.

Imola je známa tým, že piloti musia mať plno sebavedomia, no toho zdravého. Na štartovom rošte však máme aj takých pilotov, ktorým také sebavedomie chýba; buď ho majú príliš veľa, alebo ho majú málo, veď sme ešte len na druhom podujatí v sezóne, ktorého štrkové zóny nikomu nič neodpustia. Vypadnutí či odstúpení by mohlo byť dosť…

Matúš Pavlík

George Russell tu už vlani bol veľmi blízko. Je vysoko pravdepodobné, že dnešné preteky sa zaobídu bez incidentov, čo dáva pilotovi Williamsu pri štarte z dvanásteho miesta solídne šance. Hľadal som vyšší kurz, ktorý by dnes mohol klapnúť a tento mi prišiel vcelku atraktívny.

Čo sa týka môjho tipu na výjazd bezpečnostného vozidla, tak premisa je jasná, história Imoly je nimi priam posiata. Okruh je úzky, rýchly a rozloženie monopostov na štarte veľmi pikantné. Máme „zarobené“ na dobrú zápletku.

Miro Gaži

Pôjdem do toho možno trochu odvážne, no Pierre Gasly napodobní svoj výkon z Bahrajnu a “vybúra” sa už v prvom kole. Štart pretekov budú chcieť všetci využiť, preto bude v prvej zákrute veľmi husto.

Sergio Pérez sa ešte v aute necíti ako doma. O prvé miesto bojovať nebude, preto sa Red Bull na konci pretekov rozhodne nasadiť nové softy, na ktorých si pohodlne vyjazdí extra bod.

Mirec Somoši

Red Bull má po kvalifikácii strategickú výhodu a verím, že Pérez by nemal skončiť na horšej ako tretej pozícii. Bottas musí po zbabranej kvalifikácii eliminovať škody a je jeho povinnosťou skončiť v TOP5. Norris bude mať solídne tempo a v pretekoch skončí pred Gaslym.

Slavo Dzuričko

Hamilton a jeho Mercedes pôjdu opäť na maximum a pódium by mu nemalo uniknúť ani tentokrát, čomu svedčí aj jeho pole position zo včerajšej kvalifikácie. Lando Norris bol veľmi blízko dobrého umiestnenia a so svojím McLarenom (a motorom Mercedes) by sa pri dobrom pretekovom tempe mohol dostať zo siedmeho miesta aj do prvej päťky.

Naopak, na štartovom rošte máme niekoľko pretekárov, ktorí by sa mohli postarať o rýchly príchod vozidla safety car.

A čo tvoje tipy?

Na www.nike.sk ťa čaká bohatá ponuka kurzov. Vieš si z nich vybrať lepšie ako naša redakcia?

Tak sa zaregistruj na www.nike.sk, teraz dokonca získaš 20€ bonus na tvoj účet, a ukáž sa!