logo F1online.sk

Masi: Limity trate sme cez preteky nemenili, porušovalo ich len jedno auto

Po štarte VC Bahrajnu 2021
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 3. 2021

Limity trate poriadne rozburácali celý padok, veď v nedeľu toto pravidlo nakoniec nezanedbateľným spôsobom rozhodovalo o víťazovi pretekov. Aj Lewis Hamilton s Maxom Verstappenom po pretekoch zhodnotili, že vo veci bol dobrý chaos, no to riaditeľ pretekov Michael Masi odmieta. Pravidlá sa vraj uprostred pretekov nemenili, len FIA začala dávať pozor, aby ich dodržiavali naozaj všetci.

Lewis Hamilton využíval úsek za obrubníkom v štvrtej zákrute celú prvú polovicu pretekov a získal tým nezanedbateľné množstvo času, kým Max Verstappen — a ako sa ukazuje, tak aj takmer všetci za ním — sa držali na trati.

Treba však pripomenúť, že Hamilton de facto nespravil nič zlé. Využil fakt, že FIA v piatok hovorila o limitoch trate veľmi nejasne, keď tímom písomne oznámila, že ich bude monitorovať len v ostatných dvoch tréningoch a kvalifikácii. Počas prvého tréningu a pretekov mala hranicu trate určovať umelá tráva a štrk.

To však platilo len do polovice pretekov, ako sa na prvý pohľad zdalo. Peter Bonnington vtedy oznámil Lewisovi Hamiltonovi, že dostal od FIA upozornenie, aby v štvrtej zákrute začal voliť svoj prejazd tak, aby neopustil obrubník.

Inžinier: Lewis, dostávame upozornenie na traťové limity v štvrtej zákrute, tak to naprav.
Hamilton: Rozumiem. Myslel som si, že tam žiadne traťové limity neplatia…
Inžinier: Áno, rozumiem tým traťovým limitom Lewis, avšak prichádzajú nám správy z riaditeľstva pretekov, že nabudúce dostaneš čierno-bielu vlajku a potom päť sekúnd.
Hamilton: OK. Môžeš mi jasne povedať, čo je to za pravidlo?
Inžinier: Áno, budeme to robiť rovnako ako v kvalifikácii.
Hamilton: Toto je somarina, jazdím rovnako celé preteky.
Inžinier: Áno, no teraz sa to začína vyostrovať.

Masi trvá na tom, že sa pravidlá nezmenili. Problém bol len v tom, že ich jedno auto nedodržiavalo. Konkrétne Lewisa Hamiltona však nemenoval. “Nezmenilo sa vôbec nič. Dvaja naši ľudia na tom úseku sledovali prejazd každého auta v každom kole a v podstate všetky autá až na jedno tadiaľ prechádzali správne, teda podľa našich očakávaní. Občas tam nejaké auto vyletelo a zašlo až za trať, ale nebolo to neustále.”

Problém teda nebol v zmene pravidiel, ale v tom, že FIA počas prvej polovici pretekov zabudla Mercedesu povedať, že prekračovanie limitov trate nebude tolerovať. Spravila tak až vo chvíli, keď to začal využívať i Red Bull.

“Na stretnutí jazdcov a v našej správe bolo jasne uvedené, že traťové limity nebudeme monitorovať s ohľadom na zajazdený čas, no budeme ich monitorovať s ohľadom na športové pravidlá. Pilot teda nemôže získať žiadnu výhodu, ktorá by bola dlhodobá,” vysvetľuje Masi s tým, že takou výhodou by bolo napríklad predbehnutie iného pilota mimo trate.

“Na stretnutí sme to spomenuli a aj sme s jazdcami debatovali o tom, že ak predbiehací manéver prebehne mimo trate a pilot tým získa výhodu z dlhodobého pohľadu, tak sa ozvem vo vysielačke a tímu navrhnem, aby sa okamžite vzdal tej pozície. To bolo jasné.”

“Red Bullu som dal túto inštrukciu ja osobne. Navrhol som im, aby sa pozície vzdali v súlade so športovými pravidlami, čo aj spravili. Nebolo to za prekračovanie limitov trate, ale za získanie výhody tým, že predbehol iné auto mimo trať,” objasňuje nástupca Charlieho Whitinga.

Max Verstappen po pretekoch vyhlásil, že by radšej prijal trest ako skončil druhý bez akejkoľvek nádeje odniesť si domov 25 bodov. Podľa Masiho by bolo možné zvoliť takýto postup, no zrejme by nasledovala penalizácia.

“Ak by sa tím rozhodol tú pozíciu nevrátiť, vec by bola posunutá komisárom a bolo by na nich posúdiť, čo bude za takých okolností vhodné spraviť. Vo všeobecnosti by sa udelila časová penalizácia, pokiaľ viem, tak by mohlo ísť o päťsekundový trest alebo desaťsekundový,” doplnil Masi.

Súvisiace články