MGU-H už nebude len výstrelkom efjednotky, Mercedes ju vyšle na cesty


Motorári sa v súčasnej formulovej turboére najviac pasovali s jednotkou MGU-H. Konverzia energie z výfukových plynov na elektrickú narobila problémy nejednému konštruktérovi a automobilky spoľahlivo odrádzala od vstupu do Formuly 1. Bolo to vôbec na niečo dobré? V Mercedese argumentujú, že áno, a informujú o pláne využiť vyvinutú technológiu v sériovej výrobe.
Formula 1 a motoršport celkovo významným dielom prispeli pri vývoji technológií, ktoré dnes nájdeme aj v bežnej premávke. V posledných rokoch sa však čoraz častejšie rozoberá otázka, či sa má Formula 1 skutočne snažiť byť priekopníkom v tejto oblasti, a to aj za cenu menej atraktívneho pretekárskeho športu. Ten utrpel hlavne na začiatku turboéry, keď Mercedes doslova valcoval konkurenciu.
Azda najhoršie by sa na to všetko pozeralo s vedomím, že roky vývoja boli zbytočné. Preto sú správy z najvyšších kruhov Mercedesu potešujúce. “Jasne sme si zadefinovali naše budúce ciele ohľadom elektrickej budúcnosti,” hovorí Tobias Moers, výkonný riaditeľ Mercedesu-AMG, ktorý len pred pár dňami oznámil svoju novú pozíciu: stane sa z neho šéf Aston Martinu.
“Aby sme na ne dosiahli, spoliehame sa na vysoko inovatívne komponenty a súčiastky,” pokračuje Moers, podľa ktorého nová technológia z Formuly 1 výborne poslúži pri výrobe áut. “V prvom kroku sa budeme zaoberať elektrickým turbom, čo bude príkladom aplikovania technológií z Formuly 1 na cesty.”
Štandardné turbodúchadlo využíva kinetickú energiu výfukových plynov na poháňanie kompresora. Ten vháňa stlačený vzduch do motora, čím sa zvyšuje jeho výkon. Nuž a čím vyššie sú otáčky motora, tým viac výfukových plynov produkuje a o to väčším množstvom energie môže turbo pomáhať kompresoru pri vháňaní vzduchu do motora. Rozbehol sa v dobrom zmysle slova začarovaný kruh, v ktorom jeden článok podporuje ten ďalší.
Problém nastáva na začiatku tohto procesu. Keďže turbo najskôr nedisponuje veľkým množstvom energie z výfukových plynov, môže len v obmedzenej miere pomáhať kompresoru pri vháňaní vzduchu do motora. Pilot to pocíti tak, že po stlačení plynového pedála zaregistruje oneskorenú reakciu pohonnej jednotky. Formula 1 tento problém odstránila pomocou elektromotora, ktorý si ukladá extra energiu a dodáva ju turbu v čase, keď sa ešte nemôže spoľahnúť na silný prúd výfukových plynov.
Mercedes chce preto do hriadeľa turba medzi turbínu a kompresor integrovať elektromotor o veľkosti len štyroch centimetrov. Podľa AMG sa tak podarí nielen eliminovať oneskorenie turba, ale aj zvýšiť krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora. Technológia má byť vo finálnej fáze vývoja a bude osadená v niektorom zo sériových modelov “ďalšej generácie” bez špecifikovania konkrétneho modelu.
- Značky
- Mercedes