logo F1online.sk

Nikita Mazepin: Je dôležité pochopiť, že po mentálnej stránke to bude kompletne iné

Nikita Mazepin
© Twitter/Haas
Jakub Vaverka
Jakub Vaverka13. 3. 2021

Nikitu Mazepina čaká prvá sezóna v F1. Ruský pilot sa pripravuje na úvodné preteky ročníka, ktoré absolvuje ako jazdec amerického tímu Haas. V týchto dňoch je v Bahrajne na predsezónnych testoch.

Pre oficiálnu stránku stajne Haas absolvoval podrobný rozhovor.

Vkráčať do padoku v Bahrajne ako jeden z 20 pilotov F1 je evidentne splneným snom a výrazný moment tvojej kariéry. Je to však niečo, čo si si v minulosti vizualizoval vo svojej mysli alebo máš tieto emócie striktne pod kontrolou a pristupuješ k tomu deň po dni?

„Bude to úžasný moment, na ktorý som čakal väčšinu svojho života. Dôvod, prečo milujem svoju prácu je, že môžem jazdiť na najrýchlejších autách na svete spoločne s ďalšími 19 jazdcami na trati. Vkráčanie do padoku som si osobitne nepredstavoval, ale bude to špeciálny moment. Rozhodne som si však vizualizoval proces toho, že som sa skutočne dostal do F1 a pretekám s najlepšími z najlepších. Je tu veľa emócií, ale snažím sa sústrediť na to, nech z tohto roka vyťažím čo najviac. Budem čeliť mnohým výzvam, ktoré budú pre mňa jedinečné a zároveň sa pokúsim oceniť každý jeden okamih mojej nováčikovskej sezóny. Je ťažké preceniť moje očakávanie.“

Čo si myslíš o bahrajnskom okruhu ako o mieste konania testov? Čo vyniká z charakteru trate a aká časť testov je zameraná na Veľkú cenu Bahrajnu, ktorá je koncom marca?

„Bahrajn je na testy veľmi dobrá trať. Máte tu stabilné počasie, takže risk z toho, že tento rok prídeme o čas na trati kvôli chladnému počasiu, je malý. Taktiež ponúka rozmanitosť v podobe rýchlejších aj pomalších zákrut, čo bude pre monopost skvelým testom. Zároveň si treba uvedomiť, že povrch je veľmi abrazívny, a teda sa pneumatiky ničia pri dlhšej jazde skôr ako na iných okruhoch. Umožní nám to celkové zhodnotenie auta a uvedomenie si toho, kde sa momentálne nachádzame.“

Budovanie vzťahov a pracovných postupov v tíme bolo vzhľadom na zimné cestovné obmedzenia nepochybne náročnejšie ako v minulosti. Len nedávno si sa mohol zúčastniť prípravy sedadla v Banbury. Na čom konkrétne ste boli schopní pracovať s tímom na diaľku?

„Existujú dve kľúčové oblasti. Prvou je prispôsobenie sedadla a snaha dostať ma v monoposte do pohodlia. Čaká nás dlhý rok a ak nastavenie nie je pre telo prispôsobené, mohlo by to byť bolestivým zážitkom v priebehu pretekov. Ďalšou vecou je kompletne odlišné nastavenie, čo sa týka rozloženia volantu, názvu prvkov a celej stránky prevádzky. Je to dosť rozdielne oproti tomu, na čo som bol zvyknutý. Prioritou tiež bolo rozvíjanie dobrého pracovného vzťahu s inžiniermi a pochopenie spôsobu, akým radi pracujú a ako si čo najlepšie poskytovať vzájomnú spätnú väzbu. Môžem povedať, že keď som sa s tímom konečne stretol tvárou v tvár, bol to príjemný pocit. Máme skvelú skupinu profesionálov a teším sa na výzvy, ktorým budeme spoločne čeliť.

Vzhľadom na to, že Formula 1 ponúka dlhší kalendár ako Formula 2, na aké prvky svojho kondičného programu si sa pre debutom v F1 sústredil? Doprial si si po konci ročníka v F2 oddych alebo si sa okamžite začal pripravovať, vzhľadom na to, že ťa po fyzickej stránke čaká intenzívnejšia sezóna?

„Je dôležité pochopiť, že po mentálnej stránke to bude kompletne iná výzva ako v minulom ročníku, pretože nás čaká 23 súťažných víkendov. To je niečo, na čo nie som zvyknutý. Nikdy som nemusel veľa lietať cez také množstvo časových zón. Preteky sú dlhšie, viac kôl znamená viac fyzických požiadaviek a to vyžaduje pridanú pozornosť. Zameriavam sa na srdcovocievne záležitosti, na silu či tréning krku. Po fyzickej stránke chcem byť pred ročníkom 2021 v najlepšej možnej forme. Po Bahrajne mi tím ponúkol desať dní, aby som dal opäť dokopy sily a pripravil sa na ročník po mentálnej stránke.“

Súvisiace články