logo F1online.skF1online.sk

Albonovi sa popretekové kontroly monopostov nezdajú spravodlivé, volá po zmene

Oscar Piastri v garáži
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 00:30

Veľká časť fanúšikov po šachovnicovej vlajke a pódiových oslavách vypne priamy prenos s tým, že výsledky už pozná. Nie je však žiadnou raritou, že o pár hodín sa dočkajú prekvapenia, niekedy dokonca aj v súvislosti s menoslovom jazdcov na pódiu. Môžu za to rôzne vyšetrovania, ale aj diskvalifikácie z dôvodu porušenia technických pravidiel. Albonovi sa však nezdá, ako vlastne prebiehajú popretekové kontroly.

McLaren musel v Las Vegas prehltnúť horkú pilulku. Technici FIA po pretekoch skontrolovali jeho monoposty a zistili, že doska podlahy bola opotrebovaná nad povolenú hranicu. Bolo to spravodlivé? McLaren porušil pravidlá, takže z tohto pohľadu určite áno.

Ďalším faktom je, že technici preskúmali dosky podlahy na všetkých autách z prvej desiatky. Problém je však v tom, že toto nie je pravidlo. Napríklad po VC Sao Paula FIA vynechala kontroly dosiek Ollieho Bearmana, Liama Lawsona a Isacka Hadjara, ktorí dorazili do cieľa na šiestom až ôsmom mieste. Nico Hülkenberg a Pierre Gasly na deviatej a desiatej priečke sa však kontrole museli podrobiť.

Samozrejme, po pretekoch z časových dôvodov nie je možné skontrolovať na všetkých autách všetko. Alex Albon však poukazuje na to, že ak kontroly prebiehajú takto, niekto môže “prekĺznuť”. Za férové by považoval, keby sa kontrolovaný komponent prezrel na všetkých autách.

“Chcem povedať, že s týmito vecami by sme mohli jazdiť nalepení na trati, keby sme neriešili legálnosť, ale v tom prípade by sme získavali výkon nepovoleným spôsobom,” povedal Alex Albon na margo tohtoročných áut. “Na celej veci sa mi nepáči hlavne to, že sa vyberá náhodne.”

Výber v skutočnosti nie je náhodný, ale námatkový. FIA nemá žiadny systém, ktorý by generoval jazdcov podľa náhody. Ani námatková kontrola nie je optimálna. “Bol by som radšej, keby každý víkend skontrolovali 20 áut a bolo by to všetko férové. S týmto postupom s náhodným výberom je to trochu ťažké, no pravidlá sú pravidlá.”

Keďže prísavný efekt opäť ustúpi do úzadia, môžeme sa domnievať, že v roku 2026 sa už opotrebovanie dosky podlahy nebude musieť vôbec riešiť. Alex Albon si to tak celkom nemyslí, navyše sa môžu objaviť iné problémy nových pravidiel.

“Bude sa o tom hovoriť menej,” prikývol Albon. “Myslím si však, že naďalej bude platiť táto filozofia, keď chcete mať čo najbližšie k trati aspoň jednu časť auta, či už to bude predok, alebo jeho zadok. Bude sa o tom menej hovoriť, ale táto téma bude stále tu.”

Súvisiace články

Diskusia