logo F1online.skF1online.sk

Obálky Fernanda Alonsa: Ako Španiel v roku 2007 “ďakoval” mechanikom McLarenu

Fernando Alonso
© LAT Images/Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 08:57

Tohtoročná interná bitka jazdcov McLarenu bola len slabým odvarom toho, aká občianska vojna vypukla v britskej stajni v roku 2007. Lewis Hamilton a Fernando Alonso proti sebe bojovali na trati čisto aj nečisto, no rovnako sa snažili toho druhého preľstiť aj zákulisnými hrami, čím rozdelili vlastný tím. Jednu z týchto hier rozohral Fernando Alonso svojimi slávnymi obálkami.

Na Veľkú cenu Európy 2007 si pamätáme najmä pre absolútny chaos v úvode pretekov, o ktorý sa postaral silný lejak. Na čele pretekov sme videli Markusa Winkelhocka, v štrku za prvou zákrutou celý rad monopostov a v bariérach päť áut, ktoré sa už nedokázali rozbehnúť. Víťazná trofej putovala do vitríny Fernanda Alonsa, no inžinieri McLarenu si tento víkend pamätajú ešte aj pre niečo iné.

Na rok 2007 si v rozhovore pre španielske noviny Marca zaspomínal Alonsov bývalý pretekový inžinier Mark Slade. Okrem iného hovoril aj o príhode, ako sa čerstvý dvojnásobný šampión pokúsil “odmeniť” svoju stranu garáže obálkami s tisíc eurami, no takmer sa postaral o to, že prišli o svoje miesta v tíme. Dodnes nie je jasné, aká bola Španielova vnútorná motivácia.

“Prvý deň po príchode na Nürburgring v roku 2007 Fernando prišiel ku mne a hovorí: ‘Môžeš mi spísať zoznam všetkých ľudí, ktorí pracujú na mojom monoposte?’ Pomyslel som si, jasné, to môžem urobiť, no spýtal som sa, v akom rozsahu?” spomínal Mark Slade na to, čo sa v McLarene dialo v júli 2007. “Máme tu totiž chlapíka, ktorý má na starosti odkladanie súčiastok, chlapcov, ktorí pracujú na aute, nuž a je tu zvyšok. Nedá sa určiť, kto vlastne na aute pracuje a kto nie.”

“Tak či onak, spísal som zoznam najlepšie, ako som vedel, a podľa mňa bol v poriadku. Zahrnul som aj chlapíka na palivá, odborníka na pneumatiky… Nevedel som však, na čo to potrebuje. Keď som to mal hotové, zoznam som mu doniesol,” pokračoval 59-ročný Angličan.

Slade v tej chvíli netušil, čo bude nasledovať, no v priebehu pár hodín sa to dozvedel. “O niečo neskôr, na druhý deň ráno ku mne prišiel a spýtal sa, či by som mohol zavolať všetkých týchto chlapcov, aby sme sa s ním stretli vzadu v garáži. Skrátka sa chcel s chlapcami porozprávať pred štartom víkendu.”

Predmetom stretnutia však nebola motivačná reč pred Veľkou cenou Európy. Alonso každému z nich priniesol obálku s 1000 eurami. “A povedal: ‘Kedysi som sa zvykol deliť o svoje výhry s chlapcami, ktorí robili na mojom aute. V McLarene som ešte nič také nespravil, ale týmto by som sa vám chcel poďakovať za to, že pracujete na mojom aute a odvádzate takú dobrú prácu.’ Porozdával obálky, my sme ich pootvárali a myslím, že v každej bolo tisíc eur.”

“Bol som ohromený, a to platilo aj o Tylerovi. Poznáte Tylera? Bol to jeden z chlapíkov, ktorí tam boli tiež. Povedal: ‘Páni, to je trochu čudné, také niečo sa ešte nikdy nestalo.’ Trochu nás to zaskočilo a nevedeli sme, čo na to máme povedať,” pripustil Slade. “Povedali sme teda: ‘To je milé, veľmi ti ďakujeme.'”

Vedenie tímu si však uvedomovalo, aké problémy to môže spôsobiť a ako to môže rozdeliť tím, v ktorom sa už vtedy tvorili dva tábory. Existovalo riziko, že Alonso sa takto snažil dostať na svoju stranu a svoju “výplatnú pásku” aj mechanikov Lewisa Hamiltona. Športový riaditeľ Dave Ryan preto pod hrozbou padáka prikázal všetkým členom tímu peniaze odovzdať, pričom tím ich mal v úmysle venovať na charitu.

“[Alonso] ku mne prišiel veľmi pokorne a povedal: ‘Naozaj si cením tvoju pomoc.’ Tak sme sa venovali svojim veciam,” pokračoval inžinier, ktorý počas kariéry spolupracoval aj s Häkkinenom, Räikkönenom, Kovalainenom, Petrovom, Schumacherom či Maldonadom, no nikde nezažil, čo nasledovalo vzápätí. “O niečo neskôr do motorhomu prišiel Dave Ryan s kyslým výrazom v tvári a spýtal sa ma: ‘Dopekla, čo sa to stalo v garáži?'”

“Povedal som: ‘Nuž, Fernando…’ On na to odvetil: ‘Áno, to som si aj myslel. Musíte odovzdať všetky peniaze, dajte ich mne, dajte ich tímu. Toto je totálne nevhodné, nemôžeme dovoliť, aby sa takéto niečo dialo v našom tíme,'” zaspomínal si na príkaz vedenia. “Ja som sa ospravedlňoval: Aha, jasné, v poriadku, je mi to veľmi ľúto, nevedel som o tom, dobre… V podstate mi povedal, že ak niekto neodovzdá tie peniaze, tak ho vyhodia.”

Mercedes za čias rivality Nica Rosberga a Lewisa Hamiltona musel tiež riešiť podobnú situáciu. Aby tím nebol rozdelený na dve polovice, ktoré bojujú proti sebe, vedenie sa rozhodlo vymeniť mechanikov. Hamiltonova bývalá strana garáže začala pracovať pre Rosberga, Rosbergova sa zas presunula k Hamiltonovi.

Aká bola vnútorná motivácia Fernanda Alonsa v roku 2007? Bol to skutočne prejav vďaky? Nešlo o uplácanie? Podľa Slada to bol skrátka dôkaz toho, že Alonso a McLaren nevideli veci rovnako. Nie je preto veľkým prekvapením, že po sezóne sa z britskou stajňou rozlúčil.

“V podstate bolo povedané, že Fernando sa pokúsil uplatiť svojich mechanikov a kúpiť si ich lojálnosť. Možno som naivný, ale mne to tak nepripadalo,” znie verdikt Marka Slada. “Podľa mňa to poukázalo na nekompatibilitu medzi Fernandom a McLarenom.”

“Ja mám Fernanda veľmi rád a rád som s ním pracoval, bol to dobrý chlapík,” uzavrel.

Súvisiace články

Diskusia