logo F1online.skF1online.sk

FIA zacelila ďalšiu šedú zónu. Tímy sa zjavne opäť „hrajú“ so senzormi prietoku paliva

Monopost McLarenu MCL60 bez krytov motora a karosérie
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 13:51

Od štartu sezóny 2026 a najväčšej zmeny pravidiel za dlhé roky nás delia už len týždne a v zákulisí sa nám zjavne rozbehla intenzívna zákopová vojna. V území nikoho stojí Medzinárodná automobilová federácia, ktorá sa uprostred prestrelky gigantov snaží doručiť fanúšikom vyrovnané pretekanie a rovnaké podmienky pre všetkých. Na poslednú chvíľu tak mení pravidlá, aby tímom zamedzila v skúmaní niektorých šedých zón.

Minulý týždeň prepukla kauza okolo kompresného pomeru pohonnej jednotky Mercedes. V médiách sa následne rozprúdila diskusia aj o zmenách technických pravidiel, ktoré si v aktualizovanom znení môže pozrieť každý. Všetci si môžu prečítať, aké zmeny schválila FIA v najnovšej aktualizovanej verzii predpisov – úpravy sú farebne vyznačené.

To je viac ako solídna indícia, ktorá ukazuje, čo sa v posledných týždňoch dialo v zákulisí. Neupravovali sa pritom len články o kompresnom pomere, ktoré minulý týždeň plnili titulky motoristických médií. Jon Noble z portálu The Race si všimol aj zmeny predpisov o prietoku paliva.

Tie budú dlhoročným fanúšikom Formuly 1 dôverne známe. Táto téma sa rieši prakticky od zavedenia hybridných pohonných jednotiek v roku 2014 a stála v centre kontroverzie okolo pohonnej jednotky Ferrari počas sezóny 2019. „Druhá oblasť sa týka senzoru prietoku paliva a je dôsledkom úplne odlišného spôsobu uplatňovania limitov pre rok 2026, keďže F1 prechádza na ekologicky udržateľné palivá,“ vysvetlil Noble vo svojom článku na stránkach The Race.

Ekologicky udržateľné palivá si vyžiadali nový spôsob merania prietoku a ako sa ukazuje, tímy boli dokonale pripravené preskúmať nové možnosti, ako by sa dali limity obísť. „Donedávna bol maximálny povolený prietok paliva stanovený na 100 kilogramov za hodinu, ale najnovšie ho nahradil energetický tok na limite 3000 megajoulov za hodinu,“ píše The Race.

„Táto zásadná zmena si vyžiadala aj stanovenie nového spôsobu kontroly. Doteraz sa používali dva senzory prietoku paliva – jeden určený pre tímy a druhý kontrolný pre FIA –, ale po novom ich nahradí jediný štandardný senzor od spoločnosti Allengra. Tento kompaktný, odolný ultrazvukový prietokomer bude namontovaný vo všetkých monopostoch a bude poskytovať údaje, ku ktorým budú mať prístup tímy aj FIA,“ píše The Race.

Merač prietoku paliva od spoločnosti Allengra

„Aj keď sa takýto jednotný systém na prvý pohľad javí ako jednoznačné riešenie, séria drobných úprav formulácií v pravidlách za uplynulé týždne naznačuje, že FIA sa snažila zabezpečiť, aby tu nezostal priestor na žiadne triky,“ uvádza Noble.

Motiváciou tímov je dostať do spaľovacieho motora čo najbohatšiu zmes a v ideálnom prípade mať možnosť prekročiť limit 3000 MJ za hodinu. Ako to však dosiahnuť bez toho, aby FIA niečo spozorovala? Nedávne zmeny v znení pravidiel naznačujú, že merač prietoku je možné oklamať. Tímy majú vo svojich továrňach dostatok času na to, aby si merače “preklepli”, preto prichádza do úvahy, že niekto na ne našiel recept — pri inej teplote môžu vykazovať nesprávne hodnoty.

„Akékoľvek úmyselné ohrievanie alebo ochladzovanie senzoru prietoku paliva je zakázané,“ pribudlo v októbri v článku C5.9.3 Technických pravidiel. Aj toto znenie však bolo neskôr zrušené a po nedávnom zasadnutí Svetovej motoristickej rady nahradené dôslednejším ustanovením: „Akékoľvek zariadenie, systém alebo postup, ktorého účelom je meniť teplotu senzoru prietoku paliva, je zakázané.“

Je zjavné, že upravené znenie má za úlohu zaceliť potenciálne rozdielne výklady a zamedziť akýmkoľvek manipuláciám s teplotou senzora, ktoré by sa dali obhájiť ako neúmyselné. Je však otázne, či sa to podarí, keďže vysoké teploty sú prirodzenou súčasťou práce s pohonnými jednotkami.

Súvisiace články

Diskusia