logo F1online.skF1online.sk

Privítajte Boost, Overtake a Recharge režimy. FIA a F1 predstavili nové pravidlá

F1 26
© FOM
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 16:40

Formula 1 si v budúcom roku prejde veľkou zmenou technických pravidiel. Nové autá i motory sľubujú vzrušenie z neznámeho. Všetkým zmenám sa budeme podrobne venovať v nasledujúcich týždňoch. FIA a F1 ich v stredu podrobne predstavili spolu s novou terminológiou.

Predné a zadné krídla boli zjednodušené. Po novom budú obsahovať menej elementov a líšt s jasným cieľom generovať menej turbulentného vzduchu. V oblasti zadného krídla nesmú tímy využívať tzv. priečne krídlo (angl.: beam wing), ktoré bolo hlavne v prvých rokoch starej generácie monopostov predmetom veľkého záujmu inžinierov.

Veľkým predmetom záujmu tímov bude v roku 2026 zaiste predné krídlo, ktoré sa celkovo zúži a zásadne zmení svoj tvar. Bude pozostávať z menšieho počtu líšt, ktoré budú dôležitým prvkom aktívnej aerodynamiky.

Najviditeľnejšou zmenou pri jazde po okruhu bude práve aktívna aerodynamika. Elementy predného i zadného krídla sa budú na rovinkách sklápať, aby znížili odpor vzduchu. To budú piloti robiť v každom kole pretekov bez ohľadu na umiestnenie či vzdialenosť za súperom.

Na predbiehanie budú mať jazdci k dispozícii na volante nástroje oficiálne pomenované ako Boost Button, Overtake Mode Recharge Mode. Boost Button poskytne pilotovi maximálny možný výkon pohonnej jednotky a môže ho využiť na útok i na obranu. Piloti tak musia hospodáriť s energiou a nebudú môcť tento režim využívať neustále.

Ako duchovný nástupca DRS je tu Overtake Mode, ktorý bude prístupný iba pilotovi v jednej sekunde za súperom. Rozdiel bude v tom, že na okruhu sa bude nachádzať iba jeden detekčný bod. Ak bude pilot v tomto bode do jednej sekundy za súperom, môže dodatočný výkon využívať kdekoľvek, nielen vo vymedzených miestach ako v časoch DRS.

Keďže hospodárenie s energiou je súčasťou Formuly 1 od roku 2014, je otázne, či ako fanúšikovia dostaneme informácie o tom, koľko majú jazdci k dispozícii energie na využívanie Boost Button, príp. či majú aktivovaný Recharge Mode a snažia sa dobiť batérie.

Monoposty budú zároveň o 20 centimetrov kratšie, 10 centimetrov užšie a stanovená minimálna hmotnosť je o 30 kilogramov nižšia než v uplynulej sezóne. F1 zostane verná 18-palcovým kolesám, ale pneumatiky budú užšie.

Menší návrat zažijú aj deflektory za prednými nápravami. Tie zohrávali dôležitú rolu do roku 2021, potom boli zakázané, aby znížili generovanie špinavého vzduchu za monopostmi. Tímy po roku 2022 začali využívať rozšírené vstupy do podlahy, ktoré vo svojej podobe pre zmenu zmiznú v roku 2026. Lepšie povedané, vstupy do podlahy zostanú zachované, ale dizajn podlahy bude zjednodušený a zmenšený – opäť s cieľom zmenšiť generovanie turbulentného vzduchu za monopostom.

Spodná strana podlahy sa bude viac podobať na tie z roku 2021. Venturiho tunely nahradia hladšie povrchy a väčšie vstupy do difúzorov. Od tejto zmeny si tvorcovia pravidiel sľubujú zmenšenie prítlaku a možnosť nastavenia vyššej svetlej výšky.

Kľúčové pojmy:

  • Výkonný režim – Boost Mode

V tomto režime dodáva pohonná jednotka plný výkon. Je dostupný jazdcovi bez ohľadu na pozíciu či úsek trate. Na jeho využívanie je však nevyhnutné, aby bola batéria nabitá jazdou v dobíjacom režime (pozri nižšie).

  • Útočný režim – Overtake Mode

Určený iba pre jazdca, ktorý sa v detekčnom bode nachádza do jednej sekundy za súperom. Získa tak dodatočný výkon na predbehnutie alebo priblíženie. Ide o duchovného nástupcu DRS s tým rozdielom, že jazdec môže využiť vyšší výkon v akomkoľvek úseku okruhu, nie iba vo vymedzenom priestore.

  • Dobíjací režim – Recharge Mode

Nevyhnutný pre nabitie batérie a následné využitie výkonného režimu (pozri vyššie).

  • Aktívna aerodynamika – Active Aero

Zahŕňa dva režimy: aktívny (na rovinkách) a pasívny (v zákrutách). Jazdci budú môcť sklápať predné a zadné krídla bez ohľadu na rozostupy, ale len vo vopred určených zónach.

Je to pevne stanovená súčasť nových pravidiel, podľa ktorých je nevyhnutné, aby monoposty na rovinkách sklopili predné a zadné krídla, v zákrutách sa zas musia vrátiť do pôvodnej polohy, aby pilotom dodali potrebný prítlak.

FIA
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka
Aktuálna fotka

Súvisiace články

Diskusia