Verstappen napokon nikoho nebrzdil. Podľa Marka McLaren prekabátil Red Bull


Max Verstappen sa stal víťazom Veľkej ceny Abú Zabí. Mohol v nedeľu spraviť ešte niečo viac, aby sa nestal len víťazom pretekov, ale aj päťnásobným majstrom sveta? Môžeme uvažovať, ako by vyzeral priebeh veľkej ceny, keby sa rozhodol siahnuť po nekonvenčnej taktike a brzdiť McLareny, no podľa Helmuta Marka by to úspech neprinieslo. McLaren bol o krok vpred.
V prvom stinte sme rátali s tým, že Max Verstappen ešte po svojej tajnej zbrani nesiahne. V prvom rade sa potreboval vyhnúť hrozbe undercutu, pretože ak by v nedeľu nevyhral, jeho majstrovské šance by klesli z malých na prakticky nulové.
Následne mu mal pomôcť Júki Cunoda, ktorému sa nepodarilo udržať Landa Norrisa za sebou na viac ako pár zákrut. V poslednom stinte sme tak uvažovali, či sa Verstappen nepokúsi ukázať svojmu japonskému kolegovi, ako sa skutočne brzdí štartové pole. Kto sa na to tešil, zuby mu klepli naprázdno.
Red Bull dokonca ani po zastávke Oscara Piastriho nezamieril do boxov po nové pneumatiky, hoci mal pohodlný 24-sekundový náskok. Na nových gumách sa mohol pokúsiť pomôcť Charlesovi Leclercovi tým, že by McLareny s Oscarom Piastrim spomalil. Riskoval by tým síce víťazstvo, ale reálne to bola jeho posledná nádej na piaty titul. Red Bull sa o nič nepokúsil a len sledoval, ako Leclerc každým kolom stráca.
“Nestačilo to. Bol to súboj jedného Red Bullu proti dvom McLarenom,” povzdychol si Helmut Marko, ktorý na začiatku sezóny sníval o tom, že s Maxom Verstappenom dokáže to, čo sa pri Sebastianovi Vettelovi nepodarilo. Verstappen sa nestal druhým jazdcom v histórii F1 s piatimi titulmi po sebe.
“Žiaľ, dúfali sme, že Leclerc a Russell budú mať lepšie tempo, ale to sa nestalo,” pokračoval športový poradca stajne. Malým požehnaním bol už fakt, že sa Leclerc po štarte dostal pred Russella, pretože Mercedes bol veľmi pomalý. “Problém bol v tom, že Ferrari a Mercedes neboli dostatočne silní. Ferrari sme videli nejakých päť alebo šesť kôl, no potom mu odišli pneumatiky.”
Uvažoval Red Bull o spomaľovaní balíka? Marko pripustil, že McLaren ho prekabátil svojou taktikou. “Spravili veľmi šikovný ťah, keď Piastrimu obuli tvrdé pneumatiky. Preto sme nemohli zoskupiť celé pole, pretože Piastri by mal príliš veľkú výhodu.”
Po Verstappenovej zastávke by bolo akékoľvek brzdenie nesmierne náročné najmä preto, že Piastri mal obuté čerstvé pneumatiky. Keby sa trápil s prehrievaním ako piloti v sezóne 2016, azda by mu Verstappenovi stačila technická časť okruhu na to, aby sa gumy súperov veľmi prehriali a on sa udržal vpredu. Tak či onak, Piastriho by musel spomaľovať o dve sekundy na kolo, čo je veľmi veľa, pritom riskovať víťazstvo a veriť, že trápiaci sa Leclerc dokáže niečo vymyslieť.
Nuž a netreba zabúdať na to, že McLaren mal stále v rukáve žolíka v podobe tímovej réžie. Aby prišiel aj oň, Verstappen by musel skutočne čarovať a postarať sa o to, aby sa cez Norrisa dostal aj Russell. Také sci-fi by nenapísali ani v Hollywoode.
“V hlave som mal množstvo scenárov, no vedel som, že to bude veľmi ťažké vzhľadom na Oscarove [nové] pneumatiky,” skonštatoval Max Verstappen. “Vpredu sme boli asi až príliš rýchli a ostatní nás nedokázali tak dobre nasledovať. Charles sa dnes išiel zodrať, aby sa pokúsil dostať na pódium. Sledovať ho bolo ohromujúce, samozrejme, oni išli na dva pitstopy. Veci sa nám tým ešte viac skomplikovali, pretože ak vy idete na jeden pitstop, zdržovať pole by bolo ťažké. V každom prípade táto nová konfigurácia okruhu to ešte viac komplikuje v porovnaní so sezónou 2016.”







