Red Bull obhajuje posledný pitstop: Nemyslíme si, že by sme preteky mohli vyhrať


Pred nedeľnými pretekmi by azda len málokto čakal, že sa Max Verstappen vôbec ocitne na čele pretekov, navyše ak vôbec nebude pršať. Skutočne sa mu to podarilo a dokonca sa zdalo, že by mohol s Landom Norrisom bojovať o víťazstvo v pretekoch. Neprepočítali sa stratégovia Red Bullu, keď svojho jazdca povolali na poslednú výmenu pneumatík?
Po divácky atraktívnej stíhacej jazde, ktorá trvala 51 kôl, sa Verstappen dostal na čelo veľkej ceny. Keď do boxov zamieril aj Oscar Piastri, z pohľadu Red Bullu to nevyzeralo vôbec zle. Obhajca majstrovského titulu mal obuté 16 kôl staré mediumky, pričom Lando Norris nasadil deväť kôl starú stredne tvrdú zmes z piatkovej kvalifikácie. Do konca pretekov zostávalo 21 kôl a Verstappen mal na čele 6,5 sekundy k dobru pred Norrisom a rovných 15 sekúnd pred Antonellim.
Stratégovia preto istotne zvažovali, že Maxa Verstappena nechajú na trati a pokúsia sa dôjsť do cieľa bez ďalšej zastávky v boxoch. Vzhľadom na náskok na Antonelliho by sa mohol usilovať minimálne o druhú priečku.
Podľa šéfa tímu Laurenta Mekiesa však bola degradácia príliš vysoká na to, aby to Red Bullu vyšlo na stredných gumách až do cieľa. “Nie, nemyslíme si, že by sa to dalo vyhrať,” pustil sa do výsledkov predbežnej analýzy. “Pravdepodobne sa už nikdy nedozvieme, na ktorej pozícii by sme skončili, ale toto je debata, ktorú otvorili chlapci na boxovom múriku.”
“V istom bode sa musíte rozhodnúť a my sme sa rozhodli. Dalo nám to príležitosť veľmi tvrdo zaútočiť na pódium. Napokon sme ho získali,” pochvaľuje si. “Keby sme mali ešte jedno kolo, možno by sme sa dostali na druhé miesto. Nie, nemyslím si, že by existoval spôsob, ako si udržať prvú priečku, ak sa pozriete na degradáciu a našu pozíciu.”
Zvládli by Verstappenove mediumky 37 kôl?
Mekies však pri svojom vysvetlení neriešil otázku, či by si Verstappen aspoň udržal druhú priečku pred Antonellim. Ak by sa naňho Mercedes vôbec dotiahol, namiesto útoku by mu stačilo sa brániť. Na druhej strane si však treba spomenúť aj na to, čo sa dialo v závere druhého stintu.
Mediumky toho po 27 kolách začínali mať dosť a Verstappen spadol na úroveň 1:16,1, teda výrazne strácal na svoje priemerné časy v danom stinte (v priemere o viac ako sekundu) a bol o približne osem desatín pomalší ako Antonelli na nových mediumkách. Red Bull zakročil a gumy hneď vymenil.
Podobne to vyzeralo v závere. V posledných dvoch kolách pred Verstappenovou zastávkou bol Antonelli o 0,8s na kolo rýchlejší a v priebehu 15 kôl potreboval zmazať dvanásťsekundové manko. Matematicky to vychádzalo úplne presne. Dokázal by Verstappena predbehnúť? To by sme museli poznať odpoveď na otázku, či by Verstappenove mediumky dokázali udržať rovnaké tempo aj na konci stintu pozostávajúceho z 37 kôl, keď už po 27 kolách začínali mať problémy.
Kto by však po kvalifikácii rátal s tým, že v súvislosti s Verstappenom sa bude spomínať bitka o druhé miesto? Červeným býkom sa to podarilo vďaka druhej zmene nastavení brazílskeho víkendu. Tá prvá pred kvalifikáciou absolútne nevyšla.
Red Bull stavil na odvážne nastavenia a riskoval, pripustil Mekies. “Samozrejme, nikto nečakal, že to tak dopadne. Už od príchodu sem sme neboli spokojní s naším autom. Počas tréningu a šprintu ste počuli, s čím sme sa trápili. Ocitli sme sa v bode, keď sme nedokázali bojovať o víťazstvo, ale mohli sme bojovať s tou ďalšou skupinkou.”
“Je fér povedať, že pred kvalifikáciou sme zariskovali a pokúsili sa auto dostať do lepšieho okna, no vypálilo to opačným smerom. Niekedy risk nie je zisk, nemôže vám to vždy vyjsť. Je to bolestivé, ale poučíme sa a zlepšíme sa,” sľubuje šéf tímu.







