Alonso o tom, že od roku 2013 nevyhral: Akosi sa mi to nezdá


Znie to až neuveriteľne, ale od posledného víťazstva dvojnásobného majstra sveta Fernanda Alonsa uplynulo viac ako trinásť rokov. Španielsky matador vyhral naposledy na domácich pretekoch v Barcelone ešte ako pilot Ferrari počas sezóny 2013, no odvtedy drží pôst. Sám priznáva, že mu to nejde do hlavy.
Sezóny 2010 až 2013 boli posledné, keď mal Fernando Alonso dostatočne dobrý monopost, aby pravidelne útočil na pódiá, víťazstvá a v dvoch rokoch aj na majstrovský titul. Potom však prišla veľká zmena pravidiel a prestup do McLarenu, ktorý sa s Hondou veľmi trápil. Tento ťah Alonsovi vonkoncom nevyšiel. V roku 2018 síce McLaren presedlal na pohonné jednotky Renault, ale príliš ďaleko ho to neposunulo. Alonso sa tak rozhodol dať si pauzu.
Víťazstvá však neprichádzali ani po jeho návrate do Alpinu či prestupe do Aston Martinu, hoci britská stajňa mala spočiatku vynikajúci monopost a pravidelne zbierala pódiá, no na jej smolu bol Max Verstappen s Red Bullom oveľa silnejší.
Fernando Alonso tak stále čaká na svoje 33. víťazstvo vo Formule 1 a neraz o sebe otvorene hovoril ako o najväčšom smoliarovi v dejinách športu. “Šťastie či smola, myslím si, že to bolo tak 50:50. Keď odjazdíte viac ako 400 veľkých cien, v mnohých pretekoch máte šťastie, v mnohých aj smolu. Myslím si však, že všetko sa vykompenzovalo.”
“Dokonca aj keď som šiel druhýkrát do Le Mans [v roku 2019], tak hodinu pred koncom sme na vedúcu Toyotu strácali dve minúty. Oni však potom dostali defekt, nenasadili im správne koleso a v ďalšom kole museli zastaviť zas. Vtedy som druhýkrát vyhral Le Mans,” zaspomínal si Španiel na preteky, v ktorých druhá posádka Toyoty doplatila na chybu senzora pneumatík.
“Vtedy šťastie stálo na našej strane. Všetko sa teda vykompenzovalo,” uznáva Fernando Alonso. “Ale áno, som tu viac ako 20 rokov, no od môjho posledného víťazstva vo veľkej cene F1 uplynulo zrejme viac ako desať rokov. Akosi sa mi to nezdá,” pokrútil hlavou.
Alonso nemôže veriť v zisk víťazstva ani v tejto sezóne. Pre Aston Martin by bolo obrovským úspechom obsadenie piatej priečky v konštruktérskom šampionáte. Na to by však britský tím musel nájsť aspoň 39 bodov na Williams.
V hodnotení šampionátu by to však vyzeralo veselšie, keby Alonsa neprenasledovala smola a keby tím neprijal niekoľko chybných rozhodnutí vrátane nesprávne načasovaných zastávok v boxoch. “Myslím si, že sme takto stratili už 22 bodov. Je to škoda, že nevieme dokončiť preteky, keď máme tempo na zisk bodov,” povzdychol si. “Keď sme pomalí, pretože sme nekonkurencieschopní, všetko prebieha hladko, všetko je fajn až po šachovnicovú vlajku a nebodujeme.”
V Aston Martine by boli určite radšej, keby mali hladký priebeh tie veľké ceny, na ktorých je monopost konkurencieschopný. “Takto to však chodí, je to v povahe tohto športu. Ak budeme mať o rok dobré auto, s mierou šťastia to bude v normále. My nežiadame o veľa šťastia, len o jeho normálnu dávku.”
“Keď stratíte 22 bodov, neznie to, že by ich bolo tak veľa. Nebojujeme o titul, tak prečo by malo Alonsovi záležať na 22 bodoch v takejto sezóne?” hovoril o sebe v tretej osobe. “Na zisk každého bodu však vynakladáme veľké úsilie, keď má monopost len na zisk jedného alebo dvoch bodov. Prísť takto o 22 bodov je obrovská strata.”