logo F1online.skF1online.sk

Albon avizuje, že piloti budú mať plné ruky práce: Tí šikovní získajú v roku 2026 výhodu

Volant a displej na monoposte Williamsu
© Twitter/Williams
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 08:16

Formula 1 o rok zažije celkový prerod. Menia sa pravidlá pohonných jednotiek aj šasi, čo dá zabrať nielen inžinierom, ale aj jazdcom, ktorí si budú musieť zvyknúť na celkom iný spôsob práce s monopostom. Alex Albon upozorňuje, že niektorí môžu objaviť aj rôzne triky a vychytávky, nuž a svojou šikovnosťou získať výhodu nad súpermi.

Z padoku sa v posledných mesiacoch ozývalo viacero hlasov, ktoré upozorňovali na to, že pravidlá ohľadom pohonných jednotiek nie sú koncipované správne. Ak sa má totiž elektrická časť motora podieľať približne polovicou na celkovom výkone pohonnej jednotky, bude musieť mať na to aj dostatok energie v batériách, no rekuperácia jednotkou MGU-K bude prebiehať len na zadnej náprave. Hrozí preto, že batérie budú dobíjané priamo spaľovacím motorom, možno aj v zákrutách.

“V konečnom dôsledku chceme vidieť len dobré preteky,” zdôraznil Alex Albon, ktorý si už vyskúšal budúcoročné auto na simulátore. “Myslím si, že všetci chceme vidieť dobré preteky. Nie som si istý tým, že dôjde k výraznej zmene z hľadiska rýchlosti monopostov alebo štýlu jazdy v nich. Podľa mňa sa to štýlom nepremení na Formulu E, kde na dlhý čas len plachtíte a podobne. Nemyslím si, že sa to tak veľmi zmení.”

Napriek tomu sa dočkáme značných zmien. Toto Wolff pred pár dňami prezradil, že monoposty F1 novej generácie môžu na rovinkách atakovať maximálnu rýchlosť až 400 km/h. K tejto hodnote sa však nebudú blížiť na koncoch roviniek, ako sme tomu boli zvyknutí v minulosti. Simulácie naznačujú, že maximálka sa bude dosahovať už v jej polovici. Následne sa pohonná jednotka prepne do režimu rekuperácie a monopost začne spomaľovať.

Využiť to budú môcť šikovní piloti, ktorí budú mať zrejme v rukách oveľa väčší arzenál ako kedysi. Na rovinkách sa totiž budú môcť viac “hrať” s využitím výkonu a svojho súpera budú môcť prekabátiť napríklad tým, že v polovici rovinky neprepnú motor do režimu rekuperácie, ale budú pokračovať naplno. Môžu tým prísť o časť výkonu v nasledujúcej časti trate a teoreticky získanú pozíciu opäť stratiť, no z hľadiska divadla to môže priniesť viac akcie.

Alex Albon avizuje, že šikovní piloti môžu získať výhodu, ak na danom okruhu prídu na to, ako čo najrozumnejšie využiť batériu. Budú tiež musieť rozlišovať normálne kolo, kolo s pokusom o útok, ale aj kolo s defenzívnym prístupom.

“Zatiaľ je veľmi skoro. Stále máme pred sebou veľa práce na simulátore, úzko spolupracujeme s motorovým oddelením a rôznymi ľuďmi, aby sme pochopili, ako bude vyzerať najefektívnejší spôsob práce,” pokračoval Albon. “Samozrejme, Formula 1 spolu s pravidlami nechcú, aby mali piloti k dispozícii rôznych asistentov pri týchto veciach.”

“Pilot toho musí robiť naozaj veľa. Nemyslím si, že to vždy bude čisto len o tom, aký je pilot dobrý pri prejazde zákrutami. Ak je jazdec dosť šikovný a dokáže pochopiť tento systém a zneužiť ho, aby pochopil jeho fungovanie, a začne byť v tom efektívny, tak môže získať výkon k dobru. Určite ho bude viac ako teraz,” podotkol pilot Williamsu.

Súvisiace články

Diskusia