logo F1online.skF1online.sk

Norrisa pobavili obvinenia z podvádzania: Niečo také sa naučíte už v škôlke

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2025

Tohtoročná sezóna mala byť, teoreticky, najvyrovnanejšia za posledné roky. Nasvedčoval tomu pohľad na druhú polovicu minulej sezóny, ale McLaren vytiahol na začiatku nového ročníka z rukáva nejedno eso. Aj keď sa konkurenti všemožne snažili zmazať výhodu stajne z Wokingu, tá pokračuje v nadvláde.

McLaren v tejto sezóne nenašiel stabilného konkurenta. Spôsob, akým dokáže monopost MCL39 pracovať s pneumatikami, nemá na štartovom rošte obdobu. Kvalifikácie dokazujú, že z hľadiska čistej rýchlosti nemá konkurencia takú stratu, ale v pretekovom tempe vidíme medzi McLarenom a ostatnými tímami niekedy až priepastné rozdiely.

Nič na tom nezmenilo ani niekoľko technických direktív a zmena záťažových testov predných krídel. Nepotvrdili sa ani žiadne obvinenia či náznaky obvinení, že inžinieri nejakým chytrým spôsobom obchádzajú alebo dokonca porušujú pravidlá.

Pilota tímu Landa Norrisa podľa jeho slov všetok rozruch dobre pobavil. „Niečo také sa naučíte už v škôlke. Bolo veľmi zábavné sledovať, čo ľudia dokážu vymyslieť a čo vedia vytvoriť z nezmyslov,“ poznamenal britský pretekár v podcaste Beyond the Grid.

V tejto chvíli treba poznamenať, že FIA vie o všetkom, čo tímy montujú na monoposty a víťazi obvykle čelia prísnejším kontrolám. Nenašli však nič, čo by naznačovalo, že by inžinieri vo Wokingu vytvorili niečo nelegálne. „Sme pod dôkladnejšou kontrolou,“ povedal Norris.

„Prechádzame väčším počtom previerok a máme aj viac pravidiel. Došlo k zavedeniu vecí, ktoré nás mali spomaliť a skomplikovať nám život. Tak to však na čele chodí. Keď vediete, nájde sa viac ľudí, ktorí sa vás snažia stiahnuť ku dnu,“ dodal Lando.

Všetky teórie boli napokon z rôznych dôvodov zmietnuté zo stola a dnes sa okolo riešení McLarenu toľko nešpekuluje. Najrozšírenejší záver znie, že tím vymyslel veľmi chytrý spôsob chladenia zadných bŕzd, ktorý konkurencia v tejto sezóne nedokáže napodobniť a bude musieť počkať na rok 2026. FIA však medzitým upravila budúcoročné pravidlá spôsobom, ktorý zamedzí využívaniu podobných riešení.

„Je pre nich dôležité zistiť, ako vás môžu poraziť, niekedy doslova za každú cenu. Keď sa nejaký tím snaží vrátiť na čelo, niekedy jeho jednotlivci prichádzajú s bizarnými teóriami o vode v pneumatikách, brzdových kanálikoch a pod. Keď ľudia prichádzajú s podobnými nezmyslami, vtedy viete, že odvádzate dobrú prácu,“ skonštatoval Norris.

Súvisiace články

Diskusia