Vyšetrovacia seansa trvala vyše päť hodín. Trest dostal Norris, varovania ďalších osem jazdcov

Na zverejnenie konečných výsledkov VC Kanady sme čakali do skorých ranných hodín. Komisári totiž riešili až jedenásť rôznych priestupkov, pri ktorých si predvolali trinástich jazdcov. Napokon sme sa dočkali jedného trestu a ôsmich varovaní.
Bearman s varovaním
Komisári rozbehli nočné zverejňovanie verdiktov “rozsudkom” vo veci návratu na trať Ollieho Bearmana v poslednej šikane. V tomto úseku sa mali jazdci po opustení trate na ňu vrátiť poza oranžový pás, no Bearman po ňom prešiel kolesami na pravej strane.
Bearman sa bránil, že kvôli trajektórii auta a nedostatku priľnavosti vo výbehovej zóne nemal na výber a musel pravými kolesami prejsť po vyznačenej čiare. FIA však skonštatovala, že mohol pre to spraviť aj viac, keby napríklad výraznejšie znížil rýchlosť. Podľa komisárov je namieste varovanie.
Ocon sa zachoval presne podľa pravidiel
Nasledovalo vyšetrovanie nebezpečnej jazdy Estebana Ocona na výjazde z boxov. Pilot Haasu na ňom prudko zabrzdil, čo zaskočilo Carlosa Sainza. Aby Španiel zabránil nehode, musel vybehnúť až na trávnik.
Pri tejto nebezpečnej situácii však komisári netrestali, ba neudelili ani napomenutie či varovanie. Ukázalo sa totiž, že Ocon na výjazde z boxov reagoval na zvukový signál, podľa ktorého bola na trati vyvesená dvojitá žltá vlajka. Francúz preto konal podľa pravidiel, čo znamená, že nešiel ani zbytočne pomaly a nezachoval sa ani nepredvídateľne; pri vyvesení žltej vlajky majú všetci jazdci spomaliť.
Carlos Sainz: Ocon brake tested me on the pit exit. pic.twitter.com/4jZ2FfgyKI
— yoyo (@williamssainz) June 15, 2025
Norris dostal trest, nad ktorým môže mávnuť rukou
V prípade kolízie Oscara Piastriho a Landa Norrisa sa komisári veľmi nezapotili. Norris otvorene vzal celú zodpovednosť na seba a FIA s ním súhlasila. “Komisári rozhodli, že Lando Norris bol v plnej miere zodpovedný za kolíziu. Keďže nehoda nemala žiadne okamžité a jednoznačné športové dôsledky, ukladáme Landovi Norrisovi päťsekundovú penalizáciu,” stojí vo verdikte.
Poslednou vetou komisári celkom znegovali to, čo sa snažia hlásať už dlhé roky; že pri vynášaní verdiktov neudeľujú penalizácie podľa toho, aké dôsledky má incident, ale len podľa incidentu samotného. V každom prípade zaujímavosťou je, že na Landa Norrisa nebude mať päťsekundový trest žiadny vplyv.
Podľa článku 54.3 Športových pravidiel F1 platí, že ak pilot nedokončí preteky, ale je klasifikovaný (absolvuje aspoň 90 percent vzdialenosti), časový trest sa mu jednoducho pripočíta, aj keď do cieľa reálne nedôjde. Norris tak v cieli stratil tri kolá… a päť sekúnd.
Existuje tu však výnimka. Ak pilot dostane prísnejší trest prejazdu boxovou uličkou alebo STOP/GO a nemôže si ho odpykať, pretože z pretekov vypadne, penalizáciu si prenesie do ďalších pretekov, aj keby bol klasifikovaný.
Predbiehanie počas fázy SC po šachovnici viedlo k siedmim varovaniam
Komisári riešili podobný prípad už vlani na VC Azerbajdžanu. Max Verstappen vtedy predbehol niekoľko áut po šachovnicovej vlajke napriek tomu, že po nehode v druhej zákrute stále platila fáza VSC. FIA vtedy udelila len varovanie. Skonštatovala totiž, že v predchádzajúcej časti sezóny podobný incident zostal bez povšimnutia. Zároveň však komisári varovali: “Ďalšie porušenia môžu viesť k udeleniu prísnejších trestov.”
Sedmička vyšetrovaných jazdcov si napokon vydýchla. Kimi Antonelli, Oscar Piastri, Esteban Ocon, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Pierre Gasly a Lance Stroll vyviazli takisto len s napomenutím. Verdikty sú prakticky identické a v každom z nich sa opäť objavila formulka: “Ďalšie porušenia môžu viesť k udeleniu prísnejších trestov.”
- Značky
- VC Kanady 2025
- video